A Ferrari története egyik legyengébb idényét produkálta 2020-ban, a csapatnak azonban a korlátozások ellenére sikerült az autó és a motor tekintetében is nagy előrelépéseket tennie a télen.
Úgy tűnik, a Scuderia idén harcban lehet a konstruktőri 3. helyért, Mattia Binotto pedig az Auto Motor und Sport című szaklapnak adott exkluzív interjúban arról beszélt, ami különösen fontos volt számukra, hogy a gyárban és a szélcsatornában kapott adatok megegyeznek azokkal, amikkel a pályán is találkoznak.
Binotto azt mondja, egyáltalán nem lepte meg, hogy harcban vannak a 3. helyért.
„Ez az, amiben reménykedtem” – mondta a szakember. „Hogy több-e, vagy kevesebb-e annál, ami várható volt, arra nincs értelme válaszolni. Ami fontos számomra, hogy újra tudunk támaszkodni az adatainkra. A korreláció ismét jól működik.”
„Emellett dolgoztunk a tavalyi gyengeségeinken is: az autó nagy légellenállásán, a motorerőn, az aerodinamikai stabilitáson, és úgy általában a leszorítóerőn. Ezért is vagyok elégedett.”
Binotto azt mondja, az, hogy Imolában csupán 3 tizedes hátrányban voltak a pole-időhöz képest, csalóka. Szerinte mintegy fél másodperces lemaradásban vannak egy körön a Mercedesszel és a Red Bull-lal szemben.
„Max Verstappen hibázott a leggyorsabb körében Imolában. Egy tökéletes körrel nagyobb lett volna a hátrányunk. És persze függ az egész a pálya karakterisztikájától és hosszától is. Azt gondolom, fél másodperces hátrány a pole-tól a jó átlag.”
„A különbségek annyira kicsik a középmezőnyben, hogy egy eltérő vonalvezetés, egy apró hiba, egy nem ideális kör sok pozícióba kerülhet. Szoros csatára számítok minden csapattal a középmezőnyben. Még csak 3 versenyen vagyunk túl a 23-ból, szerintem korai felállítani egy pontos erősorrendet.”
„Portimaóban például nem tudtuk kihasználni az edzésen futott jó köridőket a versenyen. Problémáink voltak a közepes gumikkal. Az okokat pedig még ki kell elemeznünk. Barcelonában tisztább képet kaphatunk. Ez az első szokványos pálya a naptárban, egy tradicionális helyszín, ahol látni az autó erősségeit és gyengeségeit. Ezt követően már jobban látjuk, hol is állunk. És ez lesz a 4. verseny, szóval szerintem a legtöbb csapat jobban megérti majd, hogy mit tud kihozni az autójából.”
A Ferrarinál gőzerővel dolgoznak azért, hogy minden téren fejlődjenek – nemcsak magát az autót, hanem a csapat működését tekintve is.
„Nem a 3. hely a mi fő célunk. Ami fontosabb, hogy bizonyítsuk, tudunk fejlődni minden területen. Az aerodinamikában, a kasztni és a motor tekintetében, az egyensúlyban, a bokszkiállásokban. Ha például megnézzük az első pár versenyt, látható, hogy a kerékcseréket tekintve a legjobbak között voltunk. A kerékcserék átlagát nézve csupán két csapat volt kevesebb mint 3 másodperc alatt. Mi voltunk az egyik. A mentalitásunk az, hogy minden részlet számít. Képesek vagyunk felismerni a gyengeségeinket, és orvosolni azokat. Persze semmi sem történik egyik napról a másikra, de jó úton haladunk afelé, hogy a csúcsra érjünk.”
A Ferrari tavaly sokat küszködött V6-os erőforrásával, ám az idei évre teljesen áttervezte azt, aminek meg is lett az eredménye: bár még nincsenek a Mercedes és a Honda szintjén, a végsebesség tekintetében már nincsenek annyira lemaradva.
„Még hiányzik egy kis motorerő, habár ezen a téren is nagyon komoly javulást értünk el” – magyarázta Binotto. „Ez a hátrány az időmérőn és a versenyen is jelen van, ami sebezhetővé tehet minket a párharcokban. De jelentős előrelépéseket tettünk az aerodinamika terén is, viszont még nem vagyunk a két topcsapat szintjén. Ebben a tekintetben eléggé meg volt kötve a kezünk a homologizáció miatt. A legtöbb területet befagyasztották.”
A Ferrari csapatfőnökét arról is megkérdezték, a korlátozások miatt mely területeken a legnehezebb fejlődést elérni jelenleg.
„A motor terén. Úgy kell javítani a teljesítményen, hogy nem ártunk a stabilitásnak. Ez pedig két feladat egyszerre. Itt több időt vesz igénybe a fejlesztés, mint az autó esetében. De sikerült jól reagálnunk a rendelkezésre álló rövid idő alatt.”
„Momentán a motorok közti különbség nem olyan nagy, hogy ki kelljen egyenlíteni őket. Van egyfajta természetes konvergencia, 2 tizedes különbségekről beszélünk. Szóval nem sok értelme lenne kiegyenlítést kérni. De természetesen nem az a célunk, hogy ebben a 2 tizedes ablakban legyünk. Mi akarunk lenni a legjobbak. Ezért komoly erőfeszítéseket fogunk tenni azért, hogy újabb lépést tegyünk meg 2022-re. Tudjuk, hogy még nem mi vagyunk a legjobbat, és van lehetőség a fejlődésre.”
A motorgyártók idén nagy feladat elé néznek, hiszen bár a motorfejlesztéseket jövőre befagyasztják, 2022-től E10-es, 10 százalékban fenntartható etanolt tartalmazó üzemanyagokat kell használniuk.
„Ez komoly feladat. Motorgyártóként változtatnunk kell az égési folyamaton, és az üzemanyag-beszállítónak is alkalmazkodnia kell. Az új égési folyamat pedig megváltoztatja a motor bizonyos komponenseire vonatkozó erőhatásokat, ami pedig hatással lesz a tervezésre. Az égés összes paraméterét újra ki kell értékelni. Az üzemanyag-gyártóknak ráadásul csak egy lövésük lesz. Ezután 3 évre befagyasztják a fejlesztéseket.”
A Ferrari utoljára 2007-ben, Kimi Räikkönen révén tudott egyéni világbajnoki címet nyerni, a rajongók tehát érthető módon egyre türelmetlenebbek, és ki vannak éhezve a sikerre. A Ferrarinál pontosan tudják ezt, Binotto pedig kifejtette, óriási figyelmet fordítanak a 2022-es autó fejlesztésére, hiszen tudják, jó formában kell kezdeniük az új F1-es érát.
„Ugyanazzal a feladattal nézünk szembe, mint mindenki más, hogy mennyi mindent áldozunk fel az egyik programból a másik javára. A 2022-es autó annyira új, annyira más, hogy hatalmas lépéseket teszünk meg minden szélcsatorna-futás során. Szóval rengeteg terület van a fejlesztésre, de meglehetősen kevés idő. Ezért is kell, hogy a 2022-es autó jelentse a prioritást. A csapatunk nagy része már ezen az autón dolgozik. De ez nem jelenti azt, hogy a 2021-es versenyautóval nem lesznek fejlesztési lépcsők. Viszont meghatároztunk egy fejlesztési tervet.”
„A költségvetési plafon jelenti a legnagyobb kihívást. Teljesen új tudományág az, hogy beleférjünk ebbe a 145 millió dollárba. Teljes kultúraváltás. Egy olyan nagy csapatnak, mint a Ferrari, priorizálnia kell, és hatékonyan kell működnie. És hatalmas bürökráciai kihívás, hogy mindenről be kell számolnunk az FIA-nak. Jelenleg szoftvereket és eszközöket is fejlesztünk, melyek segítenek bennünket ebben. Szükségünk van egy olyan rendszerre is, mely lehetővé teszi számunkra, hogy kiszámítsuk, mire érdemes költenünk, és mire nem. Ez egy teljesen új világ.”
Binotto kitért arra is, reményei szerint nyáron sikerül dönteni az új, várhatóan 2025-ben érkező motorszabályokról is.
„Bízom benne, hogy nyáron megoldást találunk. Először is, minden csapatnak bele kell egyeznie. Ugyanakkor pedig az új motorok miatt – függően attól, hogy milyenek lesznek – a kasztnira vonatkozó regulákon is változtatni kell majd. 2025-ben a 2022-es szabályok csupán háromévesek lesznek. A kérdés, hogy mindenki készen fog-e állni egy ekkora változásra.”
„Hogy mi a fontos számunkra, a Ferrari számára? Az alapvető dolgokba már mindenki beleegyezett. A költségeket csökkenteni kell, a cél az, hogy 50 százalékkal. Erről az 50 százalékról viszont még vita van. És muszáj, hogy legyenek zöld komponensek. Fenntartható technológiákra van szükség. Még nagyobb hatékonyságra, mint ma. Ezt pedig csak az elektromos hajtás kiterjesztésével, és a klímasemleges üzemanyagokkal kehet elérni. Olyan technológiákra lesz szükség, melyek relevánsak az autógyártók számára is.”