A hajlékony aerodinamikai elemek hetek óta szolgáltatnak újra beszédtémát a Forma-1-ben, mióta kiderült, hogy a Red Bull, és néhány másik istálló olyan hátsó szárnyakkal versenyez idén, melyek bizonyos sebesség mellett elhajlanak.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Spanyol Nagydíjat követően jelentette be, szigorít a szárnyak terheléses tesztjein, hogy a csapatok ne trükközhessenek, ám ez a szigorítás csak a Francia Nagydíjtól lép életbe.
A McLaren és a Mercedes szerint a késlekedés elfogadhatatlan, utóbbi istálló csapatfőnöke, Toto Wolff pedig Monte-Carlóban világossá tette, ha riválisaik a soron következő Azeri Nagydíjon is használhatják a kérdéses szárnyakat, óvni fognak.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke viszont azt mondja, szükség van átfutási időre, hiszen nem lehet egyik napról a másikra új szárnyakat fejleszteni, ráadásul nagyon költséges folyamatról is van szó.
„Amikor változtatsz a szabályokon, szükség van némi átfutási időre” – mondta a szakember. „Nem lehet csak úgy elővarázsolni alkatrészeket.”
„Ha például változtattak volna az első szárnyak tesztjein erre a hétvégére, és az első szárnyak hajlékonyságának köszönhetően eddig jobb teljesítményt láttunk, akkor azt mondhatnánk, hogy minden egyes csapatot érintett a dolog, néhány istállót pedig jobban. Azt gondolom, szükség van átfutási időre.”
„Nem várható el, hogy elővarázsoljunk alkatrészeket egy éjszaka alatt olyan költségekkel, amikkel ráadásul járnak ezek. Az autónk megfelel azoknak a szabályoknak, melyek az elmúlt 18 hónapban érvényesek voltak, szóval most, hogy változnak ezek a terheléses tesztek, vagy a szabályok, kell, hogy legyen egy átfutási időszak.”
Horner kifejtette, a Forma-1-es autókat nyilvánvaló módon úgy építik, hogy a szabályok határait feszegessék – és nemcsak a Red Bull tesz így, hanem az összes istálló a mezőnyben. A szakember szerint elég például megnézni a Mercedes első szárnyát, mely Imolában ugyancsak szemmel láthatóan hajlott nagy sebességnél.
„Ezeket az autókat nyilvánvalóan úgy építjük, hogy optimalizáljuk őket a szabályokhoz. Elvégre ez egy versenysport. És vannak tesztek, melyekkel az FIA ellenőrzi ezeket, és ezeket a teszteket időről-időre variálja. De az egész autót aerodinamikai hatás éri, és bár a hátsó szárnyról sokat beszélnek most, ha megnézünk néhány felvételt Imolából riválisunk autójának elejéről, akkor nagyon rugalmas aerodinamikát láthatunk. És mint tudjuk, az első szárny sokkal érzékenyebb része az autónak, mint a hátulja. Ha tehát rámutatunk az autó egy elemére, elkerülhetetlen, hogy el fog mozdulni, és természetesen ezt nagyon nehéz ellenőriznie az FIA-nak. Ez az oka annak, hogy folyamatosan fejleszti ezeket a teszteket és folyamatokat, amiken minden csapatnak nyilvánvaló módon át kell menniük.”
„De azt gondolni, hogy minden autó aerodinamikai felülete teljesen merev, tévedés. A rajtrács minden egyes autójával kapcsolatban. És ez szemmel látható.”
A Sky Sports F1 televízió megkérdezte Toto Wolffot arról, hogy valóban hajlanak-e a Mercedes hátsó szárnyai: a szakember nem tagadta, ugyanakkor kifejtette, szerinte a Red Bull hátsó szárnya egyértelműen szabálytalan.
„Elemeztük az első szárnyakat, és pontosan ugyanúgy hajlanak, mint a Red Bullé – szóval tiltakozhatunk egymás első szárnyai ellen is” – mondta Wolff.
„De egyértelmű, hogy a hátsó szárnyuk jobban hajlik, mint kellene. A szabályok szerint nem megfelelőnek vannak minősítve. De egy légüres térben vagyunk most azzal, hogy ezeket a teszteket Baku után vezetik csak be. Ez van, de nagyon szilárd álláspontunk van a jogi helyzettel kapcsolatban.”