Az energiaital-gyárosok Max Verstappen révén megnyerték a tavalyi bajnokságot, a konstruktőri versenyben ugyanakkor alulmaradtak a Mercedesszel szemben. Miközben a Red Bull őrült harcot vívott a bajnoki címért 2021-ben, már gőzerővel dolgozott az új szabályok szerint épülő vadonatúj versenyautóján is.
A Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko azt mondja, nem kétséges, hogy megérdemelten nyerték meg az egyéni világbajnoki címet 2021-ben.
„Őrülten intenzív szezon volt. Összességében pedig méltó világbajnokok lettünk. Volt néhány verseny, melyeken nagyon pechesek voltunk. Bakuban, Silverstone-ban és Budapesten elsősorban. Hamilton ráadásul Imolában kapott egy ajándék kört” – mondta Marko az Auto Motor und Sport című német lapnak nyilatkozva, majd hozzátette, muszáj volt dolgozniuk a tavalyi autón, hogy tartani tudják a lépést a Mercedesszel.
„Fejlesztenünk kellett, mert a Mercedes nagyot lépett előre a motorjával is. Az elektromosság tekintetében több erőt tudtak mobilizálni. Például az újraindítások után egy-két körre több energia állt rendelkezésükre.”
A folyamatos fejlesztések miatt pedig egyre nehezebb volt beállítani az autót, Verstappen szerepe így igencsak felértékelődött az év második felében.
„Sokkal nehezebb dolgunk volt a beállítások tekintetében. Nem tudtunk a céloknak megfelelő eredményeket elérni. A Mercedes gyorsabban be tudta állítani az autóját. És a gumik működtetése szempontjából is jobb autójuk volt. Az időmérőkön Max jelentette a különbséget. De a versenytempót tekintve a Mercedesé volt a gyorsabb autó.”
Marko hozzátette, határozott célokkal várják az új idényt, de természetesen nincs garancia az újabb sikerre. Abban azonban biztos az energiaital-gyárosok főnöke, hogy a legesélyesebb 2022-ben is a Red Bull és a Mercedes lesz.
„Az egyértelmű célunk a világbajnoki cím” – mondta a szakember. „De az ilyen jelenetős szabályváltozások közepette az ember soha nem mehet biztosra. A Mercedesnél és nálunk megvan a potenciál, megvannak a szakemberek és a folytonosság. És ez ismét egy párharcot ígér a legmagasabb szinten. Ráadásul Hamilton és Verstappen szintjén sincs más versenyző.”
„Norris valószínűleg tartani tudja a lépést. Leclerc-t egy kicsit lejjebb tette Sainz. Russell pedig kétségkívül nagyobb kihívást jelent majd Hamilton számára. Már csak retorikai és politikai szempontból is, hiszen ő is angol. Az időmérőkön hihetetlenül gyors, a versenyeken viszont már nem volt olyan nagy az előnye Latifihez képest.”
A Red Bull tanácsadója beszélt arról is, a tervek szerint halad az új, RB18-as modell fejlesztése.
„Én legalábbis nem kaptam ezzel ellentétes információkat” – mondta Marko, majd hozzátette, csak a versenyzők és a vezetőség pihenhet, a csapat többi tagja kőkeményen dolgozik az új versenygépen. „Éjt nappallá téve dolgoznak. Az angolok nem a pihenésről híresek. Csak a Boxing Dayt [december 26.] ismerik.”
A 2022-es idényben a Forma-1 csapatainak már olyan üzemanyagokat kell használniuk, melyek 10 százalékban etanolt kell, hogy tartalmazzanak. Azt mondják, emiatt akár 20 lóerőt is veszíthetnek a motorteljesítményből a gyártók.
„A Honda rengeteget dolgozik az adaptáción. Az alapján, amit én hallok, minden pozitív. De a teljesítmény nem ugyanaz, mint 2021-ben. Viszont várnunk kell, hogy lássuk, mi a helyzet versenykörülmények között” – tette hozzá Helmut Marko.
2022-ben egyébként F1-es kivonulása ellenére még a Honda gyártja a motorokat a Red Bullnak, ám már az osztrák istálló költségein. A következő években pedig már az energiaital-gyárosok Milton Keynes-i kampuszán szerelik össze az erőforrásokat.