Már a téli teszteken látszott, a Mercedesnek komoly gondjai vannak idei autójával, a szezon első felében pedig egyértelművé vált, a világbajnoki címről idén le kell mondaniuk a németeknek. De a csapat nem nyert volna sorozatban nyolc konstruktőri és hét egyéni világbajnoki címet, ha nem tudna eltökélten azon dolgozni, hogy mihamarabb kilábaljon a válságból.
A javulást jeleit pedig jó ideje láthatjuk már, Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója pedig Monzában beszélt arról, a Hungaroringen megszerzett rajtelsőség utáni kiábrándító belgiumi szereplés ismét rengeteg leckét tartogatott számukra.
„Spa igazán érdekes volt – akkor elég fájdalmasan alakult, de gyakran mondjuk, hogy a legrosszabb hétvégék jutalmaznak meg bennünket a legjobban a legtöbb tanulnivalóval” – mondta a szakember. „Amikor pályáról pályára ilyen mértékű teljesítményingadozást látsz, még a GPS segítségével is elkezded nézni, hogy melyik kanyarban milyen sebességtartományban veszítesz, és elkezded megérteni, hogyan működik az autód.”
„És betekintést nyerhetsz abba is, hogyan miképp működnek a riválisok autói. És mindaz, amit ott megtanultunk, jelzésértékű volt abból a szempontból, hogy merre fejlesszük tovább az autót a jövőben.”
„Ami Zandvoortot illeti, számítottunk arra, hogy versenyképesebbek leszünk. Szóval megnyugtató volt, hogy így is lett. De a gond az, hogy a probléma abban gyökerezik, ahogy fejlesztettük az autót, és ahogy működik aerodinamikai csomagként. És ezt nem lehet két hét alatt orvosolni. Szóval számítottunk arra, hogy a monzai egy nehéz pálya lesz számunkra. Reméltük, hogy nem annyira, mint a spái, de úgy gondoljuk, hogy ez a fajta visszaesés a pályáról pályára változó leszorítóerő-szintből ered.”
Shovlin elárulta, a problémát lényegében az okozta számukra, hogy túl sokat vártak az idei autótól, amit képtelenek úgy működtetni, ahogy szeretnének. Hogy emiatt szükség van-e koncepcióváltásra 2023-ra, azt csupán a Mercedesnél tudják, egy azonban biztos: olyan leckéket tanultak meg idén, melyek kulcsfontosságúak lesznek ahhoz, hogy a következő idényben újra jól megszokott formájukban tündököljenek.
„Ezek a leckék, minden, amit megtanultunk, nagyon értékesek, és szeretjük megtartani őket csapaton belül. Nagyon érdekes utazás volt eddig, azt gondolom, túlságosan optimisták voltunk azzal kapcsolatban, hogy hogyan is fogjuk tudni működtetni az autót.”
„Annak az autónak, amivel kezdtünk, rengeteg leszorítóereje volt a talajhoz közel, és rengeteg problémák volt azzal, hogy valójában ennyire alacsonyan tudjuk használni. És szerintem nem titok, hogy a bokszutcában sokat próbálkoztak az autó megemelésével, hogy jobban boldoguljanak a bukkanókkal, és elkerüljék a fenekezést, amikor is hirtelen tapadást veszítesz.”
„De emellett ott van az is, ahogy az autó egyensúlya működik a sebességtartományokban, a kanyarok bizonyos fázisaiban. És általánosságban elmondható, hogy egyszerűen nem volt elegendő teljesítményünk. Szóval rengeteg terület van, amin dolgoztunk.”
Shovlin azt mondja, meglehetősen optimisták azzal kapcsolatban, hogy 2023-ban újra az élen csatázhatnak majd.
„Idén elég hamar változtattunk azzal kapcsolatban, hogy mire fókuszáljunk, és a tanulás lett az egyik legfontosabb, hogy megbizonyosodjunk arról, jövőre versenyképes helyzetben leszünk újra. És azok a jelek, melyeket az elmúlt 6-7 versenyen láttunk, biztatók. Nem tartunk ott, ahol szeretnénk – de az irány jónak tűnik, szóval nagyon keményen dolgozunk azon, hogy javuljunk.”
A Mercedes jelenleg a konstruktőri verseny 3. helyét foglalja el a Red Bull és a Ferrari mögött, az olaszoktól viszont csupán 35 pontra vannak lemaradva, Toto Wolff szerint pedig a maranellóiak legyőzése abszolút lehetséges lesz a hátralévő hat versenyen.