A szuzukai versenyt követően nagy vihart kavart az az incidens, mely során az AlphaTauri versenyzője, Pierre Gasly nem sokkal került ki egy másik versenyautó mentéséhez pályára küldött munkagépet. A francia versenyző a történtek után rendkívül dühösen nyilatkozott, hiszen honfitársa, Jules Bianchi 2014-ben ugyanitt szenvedett tragikus kimenetelő balesetet hasonló körülmények között.
A versenyzők többsége felszólalt az ügyben, kijelentve, hogy nem szeretnének munkagépeket látni a pályákon, miközben ők kint köröznek, az FIA pedig alaposan megvizsgálta a Japánban történteket. Közzétett jelentésében a szövetség azt írja, bár esett az eső, a körülmények megfelelőek voltak ahhoz, hogy állórajttal elindítsák a futamot.
A vizsgálat szerint az FIA valamennyi procedúráját megfelelően követték a verseny során – akkor is, amikor Carlos Sainz elveszítette uralmát autója felett a 12-es kanyarban, és a gumifalnak csapódott: a pályát a biztonsági autó pályára küldésével „semlegesítették”, mielőtt sportbírókat és munkagépeket küldtek az aszfaltcsíkra.
Az FIA elemzése ugyanakkor arra jutott, hogy ilyen körülmények között munkagépet nem kellene bevetni mindaddig, amíg minden autó fel nem sorakozott a biztonsági autó mögé. Sőt, sportbírókat és munkagépeket csak abban az esetben kellene alkalmazni, miközben pályán a Safety Car, ha az időjárási körülmények és az autók pályán való elhelyezkedése lehetővé teszi a gyors és biztonságos beavatkozást. Mivel azonban Szuzukában a látási viszonyok nem voltak jók, a biztonsági autó pályára küldése után piros zászlóval megszakították a körözést. Mivel a biztonságos mentésre helyeződött a hangsúly, az elkerülte az illetékesek azonnali figyelmét, hogy Pierre Gasly időközben a bokszba hajtott.
Az FIA megjegyzi, a versenyirányítás nem feltétlenül monitorozza az összes autót, melyek a bokszba hajthatnak a biztonsági autós periódusok során, hiszen az incidens helyszínére összpontosítanak, valamint arra, hogy összeszedjék a mezőnyt a Safety Car mögött.
Miközben Gasly kerékcseréje után próbált felzárkózni a mezőny mögé, a 12-es kanyarban történt incidensnél már sportbírók dolgoztak a pályán egy munkagéppel. Noha bevett gyakorlat, hogy csak akkor vetnek be ilyen járműveket, ha a versenyt már „semlegesítették”, a vizsgálóbizottság megállapította, hogy a körülményeket figyelembe véve korai volt a munkagép bevetése Sainz autójának mentéséhez. A vizsgálóbizottság azt is elismeri, a mostani incidens különösen érzékeny téma a 2014-ben történt események miatt. A testület megállapította tehát, észszerűbb lett volna, ha késleltetik a mentéshez szükséges járművek bevetését.
Az FIA ugyanakkor rámutatott a versenyzők felelősségére is, akiknek kötelességük csökkenteniük sebességüket a sárga zászlós jelzéseknél, a biztonsági autós periódusok alatt, illetve a piros zászlós megszakításkor. Gasly adatai azt mutatták, hogy miközben igyekezett felzárkózni a biztonsági autó mögé, sebessége a 200 km/h-t is meghaladta, mielőtt Sainz balesetének helyszínére ért – igaz, a piros zászlókat az elemzés szerint 1 másodperccel azt megelőzően lengették meg, hogy elhaladt a munkagép mellett.
AZ INTÉZKEDÉSEK
Annak érdekében, hogy a jövőben még biztonságosabbá tegyék a versenyeket a Forma-1-ben, már a hétvégi Amerikai Nagydíjtól kezdődően bevezetnek néhány intézkedést.
Mostantól kezdődően a hivatalos üzenetküldő rendszeren keresztül értesíteni kell a csapatokat arról, ha munkagépet küldenek a pályára, az istállóknak pedig kötelességük tájékoztatni erről versenyzőiket. Továbbfejlesztik emellett azt a rendszert, mely lehetővé teszi a versenyautók folyamatos figyelemmel kísérését, hogy könnyebben észrevehető legyen, ha egy versenyautó a bokszba hajt a biztonsági autós periódus során.
A versenyirányítási procedurákat is frissítették annak érdekében, hogy jobban fel tudják osztani az egyes feladatokat a biztonsági autós, illetve a virtuális biztonsági autós periódusok során. Az FIA a szuzukai eseményeket részletesen átbeszéli a versenyzőkkel Austinban, a versenyigazgató pedig elmagyarázza a pilótáknak, hogy milyen intézkedéseket fognak hozni a hasonló incidensek elkerülése érdekében.
Bevezetnek továbbá egy úgynevezett „dinamikus VSC” eljárást, mely megváltoztatja a versenyautók által követendő deltasebeességet a pálya azon szektorai előtt, illetve azokban a szektorokban, ahol incidens történt.
Az FIA közleményében arról is tájékoztatást adott, hogy kiértékeli a pálya szélén elhelyezett reklámtáblák lokációját, felépítésüket, illetve a felhasznált anyagaik minőségét, hogy elkerüljék azon aszfaltcsíkra kerülését.
A szövetség megerősítette továbbá, a 2022-es szezon hátralévő versenyein nem lesz rotáció a versenyigazgatók között. A hátralévő négy versenyhétvégén Niels Wittich lesz szolgálatban.
Az FIA vizsgálta a futam után szintén nagy vihart kavart pontosztást is, hiszen szinte mindenki arra számított, a verseny rövidsége miatt nem kapnak egész pontokat a pilóták. Mivel azonban a szabályzat meglehetősen furcsán fogalmazott erre vonatkozóan, a szövegezést felülvizsgálják, hogy az egyértelműbb legyen.