Pierre Gasly ügye hosszú hónapok óta szolgáltat beszédtémát az F1-es paddockban, a francia pilóta ugyanis büntetőpontjai révén meglehetősen közel került az egyversenyes eltiltáshoz. A 27 esztendős versenyző az F1 büntetőpont-rendszerében 10 pontot gyűjtött be eddig, így mindössze 2 pont választja el attól, hogy ne állhasson rajthoz egy futamon.
Pontjainak egy részét azonban kisebb kihágáson miatt szerezte – mint például a versenypálya kiszélesítése –, ezért a tél folyamán egyeztetések folytak arról, hogy újragondolják a szisztémát, és a jövőben csak veszélyes vezetés miatt kapjanak büntetőpontot a pilóták. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) végül jelezte, a 2023-as idény kezdetétől valóban így lesz, és bár ez remek hír a versenyzőknek, vannak azért még tisztázandó kérdések a módosítással kapcsolatban.
Például az, hogy visszamenőleges hatállyal is alkalmazzák-e – magyarán, hogy törlik-e azon büntetőpontokat, melyeket a kisebb kihágások miatt kaptak a pilóták korábban. Az Alpine értelemszerűen ezzel érvel, hiszen ebben az esetben Gaslynak sem kellene az egyversenyes eltiltástól tartania.
A rutinos versenyzőt a legutóbbi, Szaúd-arábiai Nagydíjon meg is kérdezték az ügyben, és bár üdvözölte az új megközelítést, teljesen nem elégedett: „Nem fogok válaszolni erre a kérdésre. Értsétek ezt úgy, ahogy akarjátok. De nem fogok nyilatkozni” – mondta újságíróknak nyilatkozva.
Gasly vegyes érzései pedig annak köszönhetők, hogy főnökéhez, Otmar Szafnauerhez hasonlóan természetesen ő is azt szeretné, ha az új megközelítést visszamenőlegesen is alkalmaznák. Ezt viszont néhány rivális csapat megvétózta, ahogy az Alpine csapatfőnökétől megtudtuk.
„Két összetevője van a szabálynak. Az egyik, hogy miért is kellene büntetést kapniuk a továbbiakban? És azt gondolom, helyes, hogy ne olyan dolgokért adjanak büntetőpontokat, mint a pálya kiszélesítése, hanem a veszélyes versenyzésért – mindig is ez volt a szándék” – mondta a szakember a Motorsport.com című internetes portálnak.
„Nem tudom, hogy az olyan dolgok, mint a pálya kiszélesítése, vagy az, hogy valaki túlságosan lemarad a biztonsági autó mögött, hogyan került egyáltalán ide, mivel ez nem veszélyes vezetés. Mindegy is, ez az egyik dolog, és egyetértek az FIA-val az új értelmezés kérdésében.”
„De most ennek visszamenőleges hatályúnak kellene lennie? Én azt mondom, igen, elsősorban azért, mert szerintem így fair. Ha mindannyian kiállunk, feltesszük a kezünket, és azt mondjuk, hibáztunk, akkor úgy tudjuk korrigálni a hibát, hogy visszafelé is tekintünk, nem csupán előre.”
Úgy tudni, az F1 Bizottságának legutóbbi ülésén Szafnauer fel is hozta a témát, és azt javasolta, hogy töröljék azon versenyzők büntetőpontjait, akik a fent említett, nem veszélyes versenyzéssel kapcsolatos szabályszegések miatt lettek szankcionálva. Bár az Alpine néhány ellenfele szerint ez jó ötlet, végül nem kapott elegendő szavazatot ahhoz, hogy el is fogadják.
„A kisebbségben voltam. Volt talán 3-4 csapat a 10-ből, mely támogatta. Azok közül néhány, amelyik nem, elismerte, hogy opportunista okok miatt nem támogatja, abban reménykedve, hogy valami történik velünk.”