A legtöbben arra számítottak, a tavalyi dominancia után az energiaital-gyárosok a 2023-as, világverő autót fejlesztik majd tovább, ehhez képest azonban a Red Bull múlt héten egy radikálisan új megoldásokkal felvértezett versenygéppel rukkolt elő. Az előszezoni tesztek első két napja alapján pedig úgy tűnik, a Red Bullnál jól működik az új koncepció, hiszen remek formában kezdtek Bahreinben.
Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke maga is meglepődött azon, hogy a Red Bull mennyit módosított autóján — ugyanakkor viszont érthető a dolog, hiszen viszonylag kényelmes helyzetben voltak az osztrákok tavaly.
„Azt kell mondjam, hogy amikor láttam az autót, úgy voltam vele »wow, kétségkívül bátrak voltak azzal, hogy változtattak bizonyos formákon, melyek olyan sikeressé tették az autójukat tavaly«” — fogalmazott Stella. „Azt gondolom, olyan előnyt élvezhettek tavaly, ami önbizalmat adott nekik az időkeret szempontjából ahhoz, hogy vállaljanak bizonyos rizikót, hiszen ezeket a kockázatokat hamar be lehet vállalni, hogy lássák, működnek-e.”
„Azt mondanám azonban, hogy miközben van innováció, amit makroszkopikusan láthatunk, ahogy már mondtam, ezekben a szabályokban sok minden milliméterben van megadva. És sok minden történik abban, amit nem látunk az autó alja, illetve a talaj között.”
Stella korábban már beszélt arról, attól fél, a Red Bullnak nagy előnye származik idén abból, hogy a tavalyi, RB19-es versenygép fejlesztésére nem kellett sok energiát fordítania.
„Azt gondolom, két összetevő van. Az egyik az autó tervezése, van néhány jelentős evolúció azon az autón, aminek a kifejlesztéséhez kétségkívül időre volt szükség. És ez az, amire Zak [Brown] és én magam is utaltunk, hogy a Red Bull tavaly nem fejlesztett olyan elemeket, amik felkerültek a 2023-as autóra. A második tényező maga a teljesítmény. Úgy tűnik, nagyon erősek. Szóval úgy fest, hogy amit el akartak érni a tervezés szempontjából, azt sikerült, és ez szerintem túlnyomórészt aerodinamikai teljesítmény.”
A McLaren csapata tavaly lenyűgöző fejlődést tudott felmutatni, Stella pedig bízik abban, hogy ez idén is így lesz, és legalább közelebb tudnak kerülni a Red Bullhoz.
„Amit a saját fejlesztéseink kapcsán láttunk, hogy képesek voltunk fenntartani annak a fejlődésnek a mértékét, amit elkezdtünk tavaly, és ami az Ausztriában és Szingapúrban bevetett újításokhoz, és a most bemutatott autó kifejlesztéséhez vezetett. Ha fenn tudjuk ezt tartani, akkor nem mondom azt, hogy oda fogunk érni, de optimista vagyok azzal kapcsolatban, hogy versenyképesebb helyzetben lehetünk.”
„Nyilvánvaló, hogyha a Red Bull hasonló szinten fejleszt, akkor soha nem fogjuk őket utolérni. A fontos az, hogy ténylegesen fenntartsuk ezt a fejlődést.”