„Hőveszély” a Forma-1-ben: Új szabályok a pilóták védelmében 2025-től - F1VILÁG.HU

„Hőveszély” a Forma-1-ben: Új szabályok a pilóták védelmében 2025-től

HIRDETÉS
A 2025-ös Forma-1-es szabályokat érintő változtatásokat jelentett be a versenyzők hűtésére, valamint a DRS-rendszer alkalmazására vonatkozóan, továbbá pontosították a 2026-os regulákat is. Az új előírásokat a Ruandában megtartott ülésén ratifikálta a Motorsport Világtanács (WMSC).
SINGAPORE, SINGAPORE - SEPTEMBER 20: Max Verstappen of the Netherlands and Oracle Red Bull Racing prepares to drive in the garage during practice ahead of the F1 Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 20, 2024 in Singapore, Singapore. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202409200120 // Usage for editorial use only //

A 2025-ös szezontól kezdődően a versenyek során bevezetésre kerülnek az úgynevezett „hőveszély-szabályok”, amelyek célja a pilóták védelme extrém hőmérsékletek esetén. Az FIA hivatalos időjárás-előrejelző rendszere alapján, ha a versenyhétvégére előre jelzett hőmérséklet meghaladja a 30,5°C-ot, vagy ha a versenyigazgató ezt indokoltnak látja, „hőveszély” kerül kihirdetésre.

Ezen helyzetekben kötelező lesz a csapatok számára, hogy hűtőrendszerekkel lássák el a versenyautókat a pilóták védelme érdekében. Az új felszerelés miatt a minimális autósúly 5 kilogrammal nő, amely az egész versenyhétvégére érvényes lesz.

A DRS-re vonatkozó szabályok is szigorodtak: a hátsó szárny rései közötti minimális távolságot csökkentették, az eddigi 10-15 mm helyett 9,4-13 mm közötti értékeket határoztak meg. A DRS aktivált állapotában az alsó határ továbbra is 85 mm. Az FIA emellett megtiltotta az ún. „mini-DRS” megoldások alkalmazását, amelyeket a McLaren 2024-ben a bakui versenyen sikerrel használt az MCL38-as kódjelű autókon.

Az új szabályok értelmében a DRS-nek kizárólag két pozíciója lehet, és a rendszer deaktiválásakor a hátsó szárnynak pontosan vissza kell térnie az alapállapotba.

A most elfogadott 2026-os szabályok részletesen tisztázzák az aktív aerodinamikai elemek alkalmazását. A szabályok értelmében az első szárny két mozgatható elemét különböző módokba kell állítani: az egyik beállítás kanyarodásra, a másik egyenes vonalú haladásra szolgál. Az elemek forgását fizikai ütközők korlátozzák, hogy ne lépjék túl az előírt határértéket.

Újdonságként megjelent a lehetőség, hogy az első szárny véglapjaira kisebb szárnyacskákat helyezzenek fel. A hátsó szárny tekintetében a korábbi három kötelező elemből álló kialakítást rugalmasabbá tették: mostantól „maximum három” elem használata engedélyezett, így a két elemes szárnyak is szabályosak maradnak. Az aktív aerodinamikai szabályokat ehhez igazították, lehetővé téve, hogy a fő felület kivételével bármelyik elem forgatható legyen.

A padlólemez szabályozása szintén módosult: új oldalfalak, szárnyacskák és terelők bevezetése növeli az autók által generált leszorítóerőt. Az autó kerekek körüli karosszériaelemek is módosultak, deflektorokat és „törmelékvédőt” adtak hozzá, továbbá a kerékházak szabályozását is átdolgozták.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

„Hőveszély” a Forma-1-ben: Új szabályok a pilóták védelmében 2025-től
Montoya szerint Verstappen dobbanthat a Mercedeshez
„Sok szélcsatorna-időnk lesz” – Alonso a középmezőnyből törne az élre 2026-ban
Sato szerint is esélyt érdemelne Tsunoda a Red Bulltól

Játssz és nyerj!

Imádod a Forma-1-et? Ha velünk játszol, most megnyerheted Wéber Gábor Forma-1 A-tól Z-ig című könyvének dedikált példányát!

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!