A Toyota motorrészlegének vezetője, Luca Marmorini úgy gondolja, hogy tévúton jár a Nemzetközi Automobil Szövetség, és egy végtelenségig kezdetleges regeneratív rendszert erőltet rá a Forma-1-re.
A Toyota motorrészlegének vezetője, Luca Marmorini úgy gondolja, hogy tévúton jár a Nemzetközi Automobil Szövetség, és egy végtelenségig kezdetleges regeneratív rendszert erőltet rá a Forma-1-re.
Annak ellenére, hogy a csapatok többsége izgatottan várja a jövő évben bevezetésre kerülő kinetikus energiatároló-rendszer (KERS) érkezését, azonban Marmorini elhintette, az új eszköz közel sem tartogat olyan nagy kihívásokat, mint azt egyesek beállítják.
A szakember úgy gondolja, hogy a Forma-1-ben bevezetésre kerülő KERS eszköz közel sem lesz olyan fejlett, mint a más versenyszériákban használt hasonló berendezések, ami azt is jelenti egyben, hogy annak még részeit sem lehet majd felhasználni az utcai autókban – ami az eredeti cél lett volna.
“Megmondom őszintén, hogy értetlenül állok az energiatároló-rendszer bevezetése előtt, mert az FIA által választott rendszer roppant primitív” – mondta Marmorini az olasz Autosprint magazinnak adott interjújában.
“Sokkal egyszerűbb rendszerről van szó, mint amit a Toyota Prius utcai autónkban, vagy a Tokachi 24 órás megmérettetést megnyerő Toyota Supra HV-R-ben használunk. A hibrid motorokban hatalmas potenciál rejtőzik, azonban az FIA által választott megoldás csak a hátsó kerekekben keletkező energia visszanyerésére korlátozódik. Jóval több paramétert kellene megcélozni.”
“Vessünk csak egy pillantást a számadatokra, és egyből érthetővé válik, miről beszélek: míg a Tokachi viadalt megnyerő Supra a felszabadult energia 70 százalékát, addig a Forma-1-ben bevezetésre kerülő rendszer csak a 20 százalékát képes visszanyerni” – tette hozzá a Toyota szakembere, aki szerint ennél sokkal több van a hibrid motorokban.
Élesen kritizálta a Forma-1-ben használt technológiát egy másik neves mérnök, Mauro Forghieri is, aki nem titkolta, nagyon szomorú a jelenlegi motorszabályok miatt, amelyek túlságosan megkötik a mérnökök kezét.
“A energiavisszanyerés, és a bioüzemanyag bevezetése környezetvédelmi szempontból fontos, és nagyon érdekes irányzat, azonban radikálisabb megoldásokkal is el lehetne érni ugyanezt. Maximalizálni kellene a felhasználható energia mennyiségét, ám emellett szabad kezet kell adni a mérnököknek, hogy a szerintük leghatékonyabb megoldással állhassanak elő” – mondta a szakember.
“Szomorú dolog, hogy ha az ember többféle motort szeretne látni egy versenyen, akkor a megbízhatósági megmérettetésekre, mint a Le Mans-i 24 órás viadalra kell ellátogatnia, miközben a Forma-1 a motorok terén az F3 szintjére süllyedt , csak gyorsabb és drágább kivitelben” – folytatta Forghieri, aki azt is hozzátette, a motorfejlesztések befagyasztásával teljesen érdektelenné vált számára a Forma-1.
“Többet nem nézek Forma-1-es versenyeket. Nem csak a futamok egyhangúsága, hanem a technika hiánya miatt. A motorfejlesztések teljesen eltűntek, és egy magamfajta szakember számára, aki mindig is új, eredeti dolgokkal próbálkozott, miközben természetesen néha hibázott is, elfogadhatatlan, hogy az erőforrások mind architektúrájában, mind pedig teljesítményében nagyjából azonosak.”
“A biztonság és a költségcsökkentés nevében valaki úgy döntött, hogy befagyasztja a motorfejlesztéseket. Biztosak vagyunk benne, hogy ez a helyes út? Ha a múltban is hasonló szabályok lettek volna, akkor elképzelhetjük, hogy mennyi technikai újítás soha nem került volna felszínre. Manapság mindenki ugyanazt a motort használja, a csapatok adják, veszik egységeiket, és csak azzal kell foglalkozniuk, hogy beszereljék azokat az autóba.”