A barcelonai teszt nyitónapjának ebédszünetében nyilatkozott a Toro Rosso csapatfőnöke az új autóról, és a 2009-es szezonban várhatókról a média képviselőinek, akik között az F1világ.hu munkatársa is ott volt.
A barcelonai teszt nyitónapjának ebédszünetében nyilatkozott a Toro Rosso csapatfőnöke az új autóról, és a 2009-es szezonban várhatókról a média képviselőinek, akik között az F1világ.hu munkatársa is ott volt.
Milyen az idei új autó?
Franz Tost: Az új autónk nem csak szép, de gyors is, és eddig megbízhatónak is tűnik. Adrian Newey és a Red Bull remek munkát végeztek a tervezésben és a kivitelezésben is. A megbízhatóságról azonban még korai lenne nyilatkozni, hiszen Sebastien Bourdais mindössze 46 kört tett meg eddig, az autó reggeli bemutatója óta. A beállítások terén is sokat fejlődtünk, így biztos vagyok benne, hogy a négy napos teszt után készen állunk majd az Ausztrál nagydíjra.
Az új szabályok hogyan alakíthatják át a rajtsorrendet?
Franz Tost: Ez attól is nagyban függ, hogy milyen stratégiát választanak a csapatok a futamra. Például a KERS használatának kérdése is lényeges, mivel a rendszer maga nagyon nehéz, és ezért komoly befolyással van az autó súlyelosztására. Mivel a rendszer hátul helyezkedik el, a hátsó kerekekre igen nagy nyomást gyakorol. Előnye viszont megmutatkozik az olyan pályákon, mint Bahrein vagy Barcelona, ahol vannak hosszú egyenesek. Mivel előnyei és hátrányai is vannak, ezért ez egy kompromisszumos megoldás, és a csapatok döntik el, hogy mi a jobb nekik.
Használni fogják a KERS-t Melbourne-ben?
Franz Tost: Az igazat megvallva nem tartom valószínűnek. Fokozatosan kell haladnunk, ami annyit jelent, hogy először meg kell ismernünk az új autót, majd megtalálni a megfelelő beállításokat, a megbízhatóságon is dolgoznunk kell. Ezek a legfontosabb dolgok jelenleg, a KERS kérdésen csak ezek megoldása után dolgozunk.
A pilótakérdésnél szóba került-e Jenson Button, és ha igen ezért született-e meg olyan későn a döntés Sebasiten Bourdais szerződtetéséről?
Franz Tost: Jenson Button soha sem volt opció számunkra. Ahogy én tudom, Jensonnak érvényes szerződése volt a Honda csapattal, így sohasem álltunk tárgyalásban vele vagy a managementjével. Sebastien Bourdais szerepelt végig a listánk élén, és a szerződését januárban írtuk alá, ami egyáltalán nem késő, hiszen a szezon márciusban kezdődik. A szóbeli megállapodás már korábban megszületett. A szerződés maga csupán egy formális dolog, így nem sürgette semmi annak aláírását.
Igaz az a hír, hogy eladásra kerülhet a csapat?
Franz Tost: Ezt a kérdést a csapat tulajdonosának, Dietrich Mateschitz úrnak kell feltenni. Nem hiszem azonban, hogy el akarná adni, mert nagyon motivált és elszánt. Az ő döntése, hogy akar-e és tud-e két csapatot üzemeltetni a Forma1-ben.
Számítanak idén is futamgyőzelemre? Mik a kitűzött célok?
Franz Tost: Általában minden csapat azért indul el a futamokon, hogy győzzön, de reálisan kell gondolkodnunk. Tavaly Sebastian Vettel remek munkát végzett a csapatnál, és az autó is képes volt a futamgyőzelemre. Idén új autónk van, de reméljük, hogy a lehető legjobban felkészültünk a szezonra, és hasonló sikereink lesznek, mint tavaly. A cél az, hogy több pontot szerezzünk. Előző évben 39 pontunk volt, így idén már 40 ponttal is elégedett lennék.
Igaz, hogy 100 millió Eurót megspórolt a csapat a tesztkorlátozásokon?
Franz Tost: Sohasem említettünk ekkora összegeget, hiszen ez majdnem a csapat teljes évi költségvetése. A motoron spóroltunk 50%-ot 2009-ben, és nagyon sokat spóroltunk a tesztkorlátozásokon is, mely egy olyan kis csapatnak, mint a Torro Rosso nagyon sokat jelent.
2010-ben mennyit lehet még megspórolni?
Franz Tost: Ez csapatonként eltérő, nem szeretnék konkrétan beszélni róla. Amit elmondhatok, hogy kb. 37,5% lesz a költségcsökkentés mértéke. Ezen kívül a sebességváltón újabb 60%-ot tudunk megspórolni. Ez összességében azt jelenti, hogy szépen lefaragjuk a költségeket, amire nagy szükség van.
Milyen lesz az autó?
Franz Tost: Erről még túl korai lenne beszélni, mert a szabályok folyamatosan változnak. Jelenleg úgy tűnik, hogy az idei autó jó alapja lesz a jövő évinek, és ezért párhuzamosan folyik a munka az idei és a jövő évi autó fejlesztésében. Az alvázon azonban – a tankolás betiltása okán – mindenképpen változtatnunk kell.
A csapat létszáma folyamatosan növekszik. Ez nincs ellentétben a költségcsökkentési törekvésekkel?
Franz Tost: Valóban növeltük a létszámot egyes egységeinknél (design, aerodinamikai részleg), ahol szükség volt erre. A többi részleg jelenleg telítve van, nem kívánjuk azok számát növelni jelen pillanatban, ám a tervek szerint a 2010-es szezonnyitóig a jelenlegi 178 fős létszámot 250-re szeretnénk emelni. Az új munkatársak egy része az F1 területéről érkezne persze, de ez nem alapkövetelmény. A beosztástól, feladattól is függ. Egy kis csapat infrastruktúráját nem szabad egy nagy csapatéval összehasonlítani, ahol sokkal jobbak a körülmények és több ember dolgozik. A fejlesztést elkezdtük, majd kiderül, hogy hol fejeződik be.
Hogyan értékeli eddig Sebastien Buemi teljesítményét?
Franz Tost: Sebasten a tavalyi évben a Red Bull csapatának tesztpilótája volt, így nem ismeretlen számára az F1, bár az igaz, hogy versenyzőként csak az idei évben mutatkozik be. Sokat dolgozott a téli teszteken a tavalyi autóval, mert azt szerettük volna, hogy a lehető legtöbb időt töltsön az autóban, és megismerkedjen vele és összeszokjon a csapattal. A technikai oldalról is sokat kell fejlődnie. Meglátjuk milyen munkát végzett, de én biztos vagyok benne, hogy folyamatosan javul a teljesítménye, és a technikai információkkal kapcsolatos visszajelzései is egyre jobbak.
Mit gondol Sebastien Bourdais tavalyi rossz teljesítményéről?
Franz Tost: Az ok igen összetett, egyrészt sok műszaki hibája is volt, amiről nem ő tehet, másrészt a Champ Car világa után belecsöppent a Forma-1-be, mely teljesen más. Ott az autó 800 kg, az F1-ben 600kg, ezen kívül a fékrendszer is teljesen más, a leszorító erők, a gumik (slick), és még sok minden egyéb. Teljesen más vezetési stílust igényel. Ráadásul az igen tehetséges és fiatal Sebastian Vettel volt a csapattársa, aki már eleve tapasztalt volt az F1 világában. De ennek ellenére úgy érzem, idén jó teljesítményt nyújt majd a szezonban.
Melyikük lesz az elsőszámú pilóta?
Franz Tost: Ezt majd a teljesítmény alapján fogjuk eldönteni. Természetesen, amelyikük gyorsabb. Valószínűleg Borudais lesz az, mert több tapasztalata van, és ismeri a csapatot és az összes versenypályát is.
Hiányozni fog a csapatnak Sebastian Vettel?
Franz Tost: Igen, mindenképpen. Egy ilyen kvalitású pilóta mindenkinek hiányozna, mert nagyon tehetséges és gyors. Továbbra is jó a kapcsolatunk, szerintem képes lesz folyamatosan pontokat hozni a Red Bullnak és akár még győzni is, mivel az autó nagyon jónak tűnik.