A Williams istálló technikai igazgatója, Sam Michael szerint egyértelműen a pályák rosszul kialakított vonalvezetése okolható azért, hogy manapság alig látni előzéseket a versenyeken a Forma-1-ben.
A Williams istálló technikai igazgatója, Sam Michael szerint egyértelműen a pályák rosszul kialakított vonalvezetése okolható azért, hogy manapság alig látni előzéseket a versenyeken a Forma-1-ben.
Idén szinte teljesen megváltoztak az autók aerodinamikájára vonatkozó szabályok, melyek elsődleges célja az volt, vagyis az lett volna, hogy elősegítsék az előzéseket.
Bár az FIA Előzési Munkacsoportja (OWG) rengeteget dolgozott azon, hogy elérje ezt a célt, az idei évben is pontosan ugyanolyan kevés előzést láthattunk a pályán, mint az elmúlt években, és a párharcok általában a boxutcában dőltek el.
Michael éppen ezért azt gondolja, hogy nem az autókkal, hanem a pályákkal van a probléma, azok vonalvezetését és kialakítását kellene úgy megváltoztatni, hogy több előzési pontot biztosítsanak a versenyzők számára.
“Az idei évben bevezetett aerodinamikai szabálymódosításokkal könnyebbé vált a vezető autó követése, de még nagyon sok munka van hátra” – idézte az ausztrál szakembert az Autosport.
“Azonban van egy terület, amit nem érintettek az idei szabálymódosítások, mégpedig a pályák vonalvezetése. Vannak olyan pályák, mint Barcelona, ahol senki nem előz, ám ugyanazokkal az autókkal mégis számos helycserét láthatunk Monzában. A különbség pedig nem más, mint a pálya vonalvezetése.”
“A szervezőknek meg kellene fontolniuk, hogy alacsonyabb sebességű íveket helyeznek el a hosszú egyenesek előtt, és kiveszik a sikánokat.”
Michael a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjnak helyet adó vadonatúj versenypályát is kritizálta, amit a Forma-1-ben oly felkapott Hermann Tilke tervezett, akiről sokan azt gondolják, hogy csak jó kapcsolatai miatt kaphat ennyi megbízást, ahhoz ugyanis egyáltalán nem ért, hogy miként kell előzésre alkalmas pályákat építeni.
“Ennek a csodálatos pályának is vannak jó részei, de alapvető hibákat tartalmaz, amiket a szervezőknek alaposan meg kell vizsgálniuk a jövő évi esemény előtt. Többé már nem lehet csak az autók design-ját hibáztatni” – tette hozzá.
Jövőre is lesznek változások az autók aerodinamikáját tekintve: a kerékfedőket betiltják, és az első abroncsok keskenyebbek lesznek. Michael szerint ezek jó dolgok, de ettől még nem várhatunk csodát, mert az alapvető probléma a pályákkal van a Forma-1-ben.
Korábban már a McLaren főmérnöke, Paddy Lowe is kritizálta a pályákat: “Személy szerint azt gondolom, hogy a pályákkal kellene kezdenünk valamit.”
“Ha elmész egy pályára, és megkérdezel egy versenyzőt, hogy hol lehet előzni, a következőket fogja mondani: ’csak egy hely van, ahol talán előzni lehet, mégpedig ez a kanyar’. Ha pedig végigmész az összes pilótán, mindenki azt a kanyart jelöli meg.”
“Felmerül tehát a kérdés, hogy miért nem úgy van kialakítva az összes kanyar, hogy a pilóták könnyedén előzési pozícióba kerülhessenek?” – tette fel a kérdést Lowe.