Nico Rosberg diktálta a tempót az Európa Nagydíj pénteki első szabadedzésén, ahol napos, meleg idő fogadta a mezőnyt. A Mercedes GP pilótáját a McLaren duója, Lewis Hamilton, és Jenson Button követte.
Nico Rosberg kiválóan teljesített, és a lehető legtöbbet hozta ki a Mercedes átalakított F-csatornájából, melynek segítségével, tizenöt másodperccel a másfélórás tréning vége előtt átvette a vezetést, maga mögé utasítva a McLaren versenyzőit.
A német pilóta az egész tréningen Lewis Hamiltonnal és Jenson Buttonnal volt harcban az első helyért, ám végül győztesként jött ki a küzdelemből.
A Mercedes GP az utolsó negyedórában arra kérte versenyzőjét, hogy tesztelje az átalakított F-csatornát. Rosberg végül a rendszer aktív állapotában érte el legjobb idejét, mellyel megszerezte a vezetést.
Rosberg mögött 0.164 másodperccel lemaradva Hamilton végzett, akit további 44 ezredes hátrányban csapattársa, Button követett a harmadik helyen.
Robert Kubica a negyedik pozícióba repítette a Renault-t, több mint fél másodperces lemaradásban az élen állóhoz képest, míg az ötödik helyen Felipe Massa következett a Ferrarival, már egy teljes másodperces hátrányban Rosbergehez képest.
A Renault és a Ferrari egyébként már az első edzésen kipróbálta a Red Bull-féle, a hátsó felfüggesztés alatt kivezetett kipufogórendszerét, amit egy átfogó tesztnek vetett alá mindkét alakulat, különös tekintettel arra, hogy az milyen hőt generál az autó hátulján.
A Mercedes is egy módosított kipufogórendszerrel érkezett meg a spanyol pályára, ám a brackley-i bázisú alakulatnak nem kellett olyan komolyan átalakítani autóit, mint riválisainak, hiszen amúgy is elég hátul helyezkedett el a kipufogója.
Az első ötös után a Red Bull duója következett, akit Michael Schumacher követett a másik Mercedesszel, Fernando Alonso (Ferrari), és Rubens Barrichello előtt, aki az első tíz sorát zárta a Williamsszel.
A valenciai ring igen piszkos volt az első edzésen, így nem csoda, hogy többen kicsúsztak a pályáról, és használták a bukóteret, ám mindenki megúszta a szalagkorláttal és a gumifallal való találkozást.
Mindezek ellenére egy alkalommal mégis előkerült a piros zászló, mikor leesett az egyik tükör Bruno Senna autójáról, és az a pályán maradt, aminek neki is hajtott az egyik Toro Rosso.
A Hispania számára azonban nem végződött jól az első edzés, hiszen váltóproblémák léptek fel mindkét autójában, így sem Senna, sem Christian Klien (tesztpilóta) nem tudta teljesíteni kiírt programját.
A Force Indiánál is lehetőséget kapott a harmadikszámú versenyző, Paul di Resta, aki Adrian Sulit autóját vezethette, és végül csapattársa, Tonio Liuzzi mögött két hellyel és egy tizeddel lemaradva a 16. pozícióban végzett.