Az abroncsok, illetve a DRS kombinációjának köszönhetően idén ugrásszerűen megnőtt az előzések száma a Forma-1-ben, a Pirelli termékeinek hála viszont a bokszutcában is jóval nagyobb az aktivitás idén.
A Pirelli abroncsok, illetve a DRS kombinációjának köszönhetően idén ugrásszerűen megnőtt az előzések száma a Forma-1-ben, az olasz gumigyártó termékeinek hála viszont a bokszutcában is jóval nagyobb az aktivitás idén, mint a korábbi években.
Az abroncsok karakterisztikája miatt rendkívüli módon megszaporodtak a kerékcserék a királykategóriában – az eddig eltelt 17 futam során átlagosan 58 kiállást teljesített a mezőny versenyenként.
A bokszkiállások mindig rendkívül fontos részét képezték egy csapat munkájának, ám azok gyakorisága miatt idén sokkal inkább előtérbe került a gyorsaság és a következetesség.
Hány bokszkiállást láthattunk eddig a 2011-es idényben?
Összesen 1013 látogatás történt a bokszutcában az eddig eltelt 17 futam során. Ezek közül 25 büntetés letöltése volt – 21 bokszutca-áthajtásos, valamint 4 stop&go. Összesen tehát 988 bokszkiállást láthattunk eddig.
Mely versenyeken láthattuk a legtöbb, és melyeken a legkevesebb kiállást?
A legtöbb kiállást Magyarországon [85], Törökországban [80] és Spanyolországban [77], míg a legkevesebbet Olaszországban [35], Monacóban [41] és Ausztráliában [44] hajtották végre a csapatok.
Milyen volt a bokszutca-áthajtásos, illetve az ún. stop&go-büntetések aránya az idei évben?
Összesen 25 büntetést szabtak ki az eddig eltelt 17 futam során. Ezekből 21 bokszutca-áthajtásos, míg négy stop&go-büntetés volt. A stewardok összesen 49 esetben szankcionáltak az idény eddig eltelt része során, beleértve nyolc megrovást és két kizárást. A legtöbb esetben baleset okozása miatt büntettek a versenybírók, ez összesen 12-szer fordult elő a futamok során.
Hogy mérik a bokszutcai gyorsaságot?
Két különálló tényezőt lehet kiértékelni egy bokszkiállás esetében: az egyik az ún. ’wheel-stop’ time, magyarán az autó megállásától a négy kerék lecseréléséig eltelt idő, a másik pedig a bokszutcában eltöltött teljes idő, kezdve attól, hogy a versenyző bekapcsolja a bokszutcai limitert egészen addig, amíg el nem hagyja azt a szakaszt, amelyre a sebességkorlátozás vonatkozik. A kerékcsere idejét a csapatok saját házi módszereikkel mérik – egy három másodperces kerékcsere versenykörülmények között igazán versenyképesnek számít. A teljes bokszutcai időt központilag mérik, így ez szolgál legmegbízhatóbb összehasonlítási alapként.
Ki tartja a leggyorsabb bokszkiállás rekordját 2011-ben?
A 17 verseny során a Red Bull alakulata 8-szor bizonyult a leggyorsabbnak a bokszutcában. A Mercedes GP 7 alkalommal volt a legjobb [a legutóbbi négy versenyből például háromszor]. A McLaren és a Ferrari egyaránt 1-1 elsőséget jegyez ebben a tekintetben. Ezzel együtt sokkal reprezentatívabb képet kapunk a bokszutcai gyorsaságot illetően, ha az átlagos bokszutcai időket nézzük. A csapat úgy számolja ezt ki, hogy figyelmen kívül hagyja a reparálás miatt végrehajtott kiállásokat, melyek más procedúrákat követelnek meg, mint egy szimpla kerékcsere. Nem számolja bele a biztonsági autó bentléte alatt végrehajtott kiállásokat sem, hiszen ilyenkor a bokszutcai forgalom jelentősen befolyásolja a teljesítményt.
Átlagosan ki hajtja végre leggyorsabban a bokszkiállásokat 2011-ben?
A Red Bull 9-szer érte el a hétvége legjobb átlagát [Malajziában, Törökországban, Spanyolországban, Kanadában, Valenciában, Magyarországon, Belgiumban, Olaszországban és Indiában]. A Mercedes GP ötször tett így [Kínában, Németországban, Szingapúrban, Japánban és Koreában]. A McLaren kétszer érte el a legjobb átlagot [Ausztráliában és Nagy-Britanniában], míg a Force India egyszer [Monacóban]. A 17 verseny során a leggyorsabb szimpla kiállást és a legjobb bokszutcai átlagot kilencszer ugyanazon csapat érte el. Az átlagos bokszutcai időkkel kalkulálva fel lehet állítani egy sorrendet, mely az egyes csapatok következetességét tükrözi. Ez a következőképp alakul két futammal a bajnokság vége előtt:
1= Red Bull Legjobb
1= Mercedes GP Petronas Legjobb
3 McLaren + 0.3s
4 Force India + 0.4s
5 Ferrari + 0.5s
6 Renault + 0.9s
7 Williams + 1.1s
8= Lotus + 1.3s
8= Sauber + 1.3s
8= Toro Rosso + 1.3s
11 Virgin + 1.6s
12 HRT + 3.2s