Rendkívüli sajtótájékoztatót tartott az Orosz Nagydíj pénteki szabadedzéseit követően a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).
Rendkívüli sajtótájékoztatót tartott az Orosz Nagydíj pénteki szabadedzéseit követően a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).
A 75 perces meetingen Charlie Whiting versenyigazgató, Jean Todt, a szövetség elnöke, Jean-Charles Piett, a Forma-1-es orvosok vezetője, valamint Ian Roberts, a Jules Bianchit is ellátó főorvos számolt be a szuzukai baleset részleteiről.
A sajtótájékoztatót Jean Todt kezdte el, aki röviden felvázolta a Marussia francia versenyzőjének jelenlegi egészségi állapotát.
„Érzelmektől feldúltan kell beszélnem erről a tragédiáról. Jules Bianchi még mindig az életéért harcol” – mondta honfitársáról az FIA elnöke.
„Előttem van már az első jelentés a balesetről. Már meg is kértem a biztonsággal foglalkozó munkacsoportot, hogy kezdjenek el egy vizsgálatot ezen jelentés alapján, és hozzák meg a szükséges intézkedéseket, hogy a jövőben ne fordulhassanak elő hasonló balesetek.”
„Bianchi balesete volt a legsúlyosabb Felipe Massa 2009-es incidense óta, Jean-Charles és Ian pedig együtt kísérték őt kórházba, és egészen keddig mellette is voltak.”
Todt szavai után Charlie Whiting szólalt fel, ő a jelenlévő újságíróknak levetítette a szuzukai pályakamerák felvételeit. A videó első részében azt láthatták a jelenlévők, ahogy Adrian Sutil elveszíti az uralmat autója felett a vizes pályán – majd egy körrel később érkezett Bianchi, autójának kitört a hátulja, az ellenkormányzás miatt viszont nyílegyenesen a Sutil autóját mentő traktornak csapódott.
„Jules hasonlóképp járt, mint Adrian. Ugyanazon a vízátfolyáson csúszott meg, de volt egy kis különbség – nem pördült meg, ahogy Adrian” – mondta Whiting.
Ezt követően a jelenlévő újságírók kérdezhettek, ők pedig természetesen szerették volna a lehető legalaposabban körbejárni a témát.
Az alábbiakban a sajtótájékoztató legfontosabb kérdéseit vázoljuk fel – nem kronológiai sorrendben.
Milyen sebességgel kapcsolatos információkat mutatnak a Jules Bianchi autójából begyűjtött adatok?
Charlie Whiting: Nem minden versenyző lassított úgy, ahogy talán elvárható lett volna. A rendelkezésünkre álló adatok alapján Jules lelassított. Hogy mekkora volt pontosan a sebessége, azt még nem tudjuk megmondani. A GPS-adatok alapján van elképzelésünk róla, de még szükségünk van a versenyautó által gyűjtött adatokra is. Nem szeretnék még számokról beszélni, mert később tévesnek bizonyulhatnak.
Van-e bármi, amit másképp lehetett volna csinálni?
Charlie Whiting: A legfontosabb az, hogy tanuljunk az esetből. Muszáj, hogy legyen egy olyan rendszerünk, mely megmutatja, hogy az egyes autók mennyire lassítottak le. Nem szabad pusztán a versenyzőkre hagyni mindezt. Holnap, itt Szocsiban összeülünk majd a csapatokkal. Szóba fog kerülni majd az esetleges sebességhatár bevezetése is a balesetek helyszínén. Lényegében ugyanaz lenne, mint egy biztonsági autós periódus, mindenkinek tartania kell a pozícióját és az adott sebességet, csupán felvezető autó nélkül. Szeretnénk, ha a jövőben a versenyzők a balesetek helyszínén ugyanakkora sebességre lassítanának le.
Ki küldte be a traktort? És ki szólt a pályabíróknak, hogy milyen zászlót kell lengetniük?
Charlie Whiting: A versenyirányítás küldte be a traktort. A marshallok saját belátásuk szerint jártak el és mindent jól csináltak.
Miért nem jött be a biztonsági autó?
Charlie Whiting: Nem láttuk szükségét ebben a helyzetben. Az autó nagyon messze volt a versenypályától. Ha a Sauber közelebb állt volna, másképp járunk el. Minden a megszokott procedúra szerint zajlott.
Miért nem hozták előre a verseny rajtját?
Charlie Whiting: A verseny rajtjának ideje nem az FIA-n múlik. Én javasoltam ezt. A szervezők viszont nem szerették volna. De én úgy gondolom, ennek semmi köze a balesethez.
Felipe Massa azt mondta, valósággal üvöltött a csapatrádión, hogy állítsák le a futamot…
Charlie Whiting: Ez nem igaz. Mindent rögzítettünk. Egyszer mondta azt, hogy ’a körülmények egyre rosszabbak’, de ennyi volt. De nem hajtogatta ezt folyamatosan.
Kértek változtatást a versenyzők Szocsira?
Charlie Whiting: Nem. Volt egy elég hosszú megbeszélésünk a versenyzőkkel. Csak annyit mondtak, hogy óvatosabbnak kell lenniük.
Lesz változás a daruskocsik tekintetében?
Charlie Whiting: Ez nem olyan egyszerű. Nehéznek kell lenniük, hogy fel tudják emelni az autókat. A Japánban látott gépeket 20 éve eredményesen használjuk, nem látom okát annak, hogy egyik napról a másikra változtassunk. De esetleg felszerelhetjük őket afféle védőszoknyával, hogy ne legyenek olyan kemények az esetleges becsapódások. De pusztán darukat alkalmazni nagyon nehéz volna – csak a 7-es kanyarban négy-ötre volna szükség. Sok pályán ez egyszerűen kivitelezhetetlen.
Mennyit változott Jules állapota a baleset óta, illetve két orvos megérkezése óta?
Ian Roberts: Az állapota folyamatosan kritikus és stabil.
Lehetne valamilyen módon megerősíteni a monocoque-ot, hogy a pilóták feje jobban védve legyen?
Charlie Whiting: A kutatások tovább folytatódnak. Egy amolyan lökhárítószerűséget készítettünk a Henry Surtees halálos balesetét követő kutatásokat követően – de a kerék nem változtatott irányt, egyszerűen csak eldeformálódott. Hogy igazán hatásos legyen egy ilyen megoldás, legalább 20 cm magasnak kellene lennie ennek a bukókeretnek. De hangsúlyozom, folynak a kutatások. De az egész nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik.
Van egy olyan lehetséges megoldás, mely megmentette volna Bianchit egy ilyen komoly sérüléstől?
Charlie Whiting: Ezt nehéz megmondani. Az elsődleges adatok azt mutatják, hogy az erőhatás olyan hatalmas volt, hogy erre rendkívül nehéz válaszolni. Az autó bukószerkezete gyakorlatilag megsemmisült. Az adatokból majd ki fog derülni, hogy van-e lehetőség arra, hogy megerősítsük ezt a bukószerkezetet. De minden egyes balesetből tanulnunk kell. Pár éve Timo Glock sérült meg, mert egy idegen test alulról behatolt az autóba. Ezután a padlólemezt kevlárral erősítettük meg. A balesetnek megvoltak a maga körülményei.
Miért nem helikopterrel szállították kórházba Bianchit?
Charlie Whiting: A helikopter fel tudott volna szállni, de az időjárási körülmények miatt nem tudott volna landolni a kórháznál. Ezért a versenyzőt mentőautóval szállították oda, ez 32 percbe telt.
A sajtótájékoztatón elhangzott, helikopterrel 7 perccel érhettek volna előbb oda a kórházba a sérült pilótával, az FIA orvosa pedig megerősítette, a késlekedés semmilyen hatással nem volt Bianchi állapotára.
Whiting elárulta azt is, ha nincs ott a traktor, Bianchi akkor is óriási becsapódást kellett volna, hogy átéljen a gumifalban – hasonlót, mint Heikki Kovalainen 2007-ben