A Mercedes sem tartja rossz ötletnek a jelenlegi motorfejlesztések befagyasztását – a javaslattal nemrég a Renault állt elő, szerintük ugyanis óriási terheket róna a gyártókra az, ha a jövőbeli erőforrások mellett a mostani technológián is dolgozniuk kellene.
A jelenlegi motorformula 2020 végéig lesz érvényben a Forma-1-ben, 2021-től pedig új szabályokat vezetnek be a királykategóriában.
Hogy pontosan milyeneket, arról egyelőre még nem született végleges döntés: úgy tudni, az 1,6 literes V6-os erőforrások maradnának, ám a hőenergia-visszanyerő rendszertől (MGU-H) például megszabadulnának.
A Renault F1-es főnöke, Cyril Abiteboul a napokban azt mondta, véleménye szerint be kellene fagyasztani a mostani motorfejlesztéseket, a gyártóknak ugyanis borzasztó nehéz dolguk lesz az új erőforrások kifejlesztésével is.
Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója szintén arra hívta fel a figyelmet, nem szeretnének eurómilliókat költeni párhuzamos fejlesztésekre.
„A Forma-1 motorgyártóinak két vágányon kell majd haladniuk” – mondta a szakember.
„A 2020-as szezon végéig fejleszteniük kell a jelenlegi koncepciót, hogy versenyképesek maradjanak, ugyanakkor pedig ki kell dolgozniuk egy újat. Egy újonnan belépő gyártó pedig kizárólag a 2021-től aktuális szabályokra fókuszálhat.”
„Egy olyan új gyártó ellen kellene tehát versenyeznünk, akinek kevesebb pénzt kellett befektetnie, de jóval előbb elkezdhet teljesen a projektre összpontosítani. Egyszerűen el szeretnénk elkerülni a kettős pénzügyi terheket.”
Wolff emellett rámutatott arra is, nem szabad, hogy az újonnan csatlakozó gyártóknak túl könnyű dolguk legyen.
„Nagyon magason van a mérce, senki se számítson arra, hogy a szabályváltozásoknak köszönhetően rögtön az elején versenyképes lesz. 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben mi is nehéz időszakot éltünk meg, csupán 1 győzelem jött össze ebben az időszakban.”
„Milyen lenne az, ha a Forma-1-ben olyan szabályokat alakítanának ki, melyekkel egy újonnan belépő rögtön az élen találja magát? Nekik ugyan jó lenne, de én szeretnék a mesterséges kiegyenlítés ellen szólni. Azok a csapatok, akik egymás ellen küzdenek, kiérdemelték a helyüket – kemény munkával és komoly befektetéssel.”
„A Mercedes évtizedek óta itt van a Forma-1 színterén, voltak nehéz éveink is. És ezt tiszteletben kellene tartani a szabályok megalkotásakor.”
A Mercedes még januárban egy kompromisszumot is ajánlott a Forma-1 tulajdonosának, a Liberty Mediának: a németek szerint nem lenne rossz ötlet, ha bizonyos komponenseket egységesítenének. Aki például a legjobb motort építette, az kereskedelmi szempontból is profitálhatna.
„Elérhetővé tennénk a technológiánkat, vagy sztenderdizálhatnánk” – fogalmazott Wolff.
A Mercedes-főnök mindazonáltal egyáltalán nem biztos abban, hogy a jövőben is ők lesznek a favoritok: Wolff szerint a riválisok hamarosan felzárkóznak.
„Két év múlva már csak marginális különbségek lesznek a jelenlegi gyártók között. A Renault már az idei szezonban felzárkózhat, és a Honda is nagyot lépett előre.”
Toto Wolff szót ejtett arról is, mihamarabb dönteni kell a 2021-től életbe lépő szabályokról.
„Még mindig a Liberty válaszára várunk. Ez az FIA számára is probléma, mert minél tovább tart a döntés meghozatala, annál nehezebb lesz a felkészülés.”