Spekulációk szerint érdekes trükkel próbálkozhat a Ferrari Forma-1-es csapata – az olaszok persze tagadják, hogy erről lenne szó, mindenesetre tény, a patinás istálló minden bevethető eszközzel igyekszik felülkerekedni riválisán, a Mercedesen.
A maranellóiak idén nem először kerülnek a figyelem középpontjába, versenyautójukat számos alkalommal alaposan átvizsgálták a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai szakemberei, eddig azonban semmi illegálisat nem találtak – ami jól mutatja, a Ferrari mérnökei tökéletes munkát végeznek, és a csapat nem véletlenül lett idén méltó ellenfele a Mercedesnek.
Az élesszemű rajongók a legutóbbi néhány versenyhétvégén már kiszúrhatták, hogy a Ferrari közvetlenül a versenyek, illetve az edzések előtt egy sárga zsákot helyez versenyautóinak felső kameráira.
Mivel a Ferrari az egyetlen csapat a mezőnyben, mely ilyen megoldást alkalmaz, természetesen rögtön megindultak a találgatások arra vonatkozóan, hogy mire is szolgálhat az eszköz.
A Motorsport.com szerint az olaszok hivatalos magyarázata az, hogy a fedélzeti kamera elektronikájának hűtését igyekeznek ily módon elősegíteni – mivel azonban semmiféle jel nem utal arra, hogy ezek a kamerák túlmelegszenek, és kizárólag a Ferrari helyez szárazjéggel teli hűtőzsákot az eszközök fölé, természetesen sokan szkeptikusan fogadják a maranellóiak magyarázatát.
A Forma-1 csapatai ugyanis ritkán csinálnak olyat, ami nem jár teljesítménybeli előnyökkel – a Ferrari által alkalmazott zsák pedig egyes vélekedések szerint arra szolgál, hogy a légbeömlőn belüli hőmérsékletet szabályozza – annak érdekében, hogy hatékonyabb motorteljesítményt érjenek el ezáltal.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban az idei technikai szabályok kialakításakor igyekezett elejét venni annak, hogy a csapatok a légbeömlők hőmérsékletével trükközzenek: a 5.6.8-as cikkely pedig kimondja, hogy a hengerekbe kerülő levegőnek 10°C-kal melegebbnek kell lennie, mint az adott környezeti hőmérséklet.
Csakhogy vannak kivételek, a szabály ugyanis azt mondja ki, hogy ennek a határértéknek nem kell az esemény minden időszakában megfelelni.
„A verseny első köre, a biztonsági autó mögött megtett körök, a bokszba be- és kivezető körök, és minden olyan kör, melyekben nyilvánvaló anomáliák észlelhetők (a technikai delegátus megítélése szerint), nem használható az átlaghőmérséklet mérésére” – áll a szabálykönyvben.
Vajon a Ferrarinak sikerült megtalálnia a módját a motorteljesítmény növelésének azáltal, hogy az időmérők és a versenyek előtt hűti a motorba jutó levegőt szárazjég segítségével? Vagy a hűtésnek a hőenergia-visszanyerő rendszerhez (MGU-H) lehet inkább köze?
Egy másik elmélet szerint a hűtőzsák nem is feltétlenül teljesítménynövelésre szolgál, sokkal inkább arra, hogy a Ferrari megtartsa azt az előnyét, mellyel már rendelkezik – egész egyszerűen azzal, hogy eltakarjon valamit a riválisok kíváncsi tekintete elől.
A Német- és Magyar Nagydíj rajtrácsán ugyanis az onboard-felvételek tanúsága szerint amikor ezek a zsákok felkerültek a versenyautókra, jelentős mértékben kitakarták a fedélzeti kamerák képét. Lehet, hogy a Ferrari így akarta elrejteni a versenyre való felkészülés metódusait, illetve autóinak kormányait?
Nem titok, hogy Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen idén parádés rajtokat produkál, a Mercedesnél pedig bevallottan keményen dolgoznak azon, hogy ezen a téren fejlődést érjenek el.
Egyes feltételezések szerint a Ferrari remek rajtjaihoz egy okos technikai trükk járul hozzá – a versenyzők pedig kormányaikon, a szilikonburkolattal okosan elrejtett gombokkal aktiválhatják azt.
Elemzések szerint Sebastian Vettel a bal, Kimi Räikkönen pedig a jobb hüvelykujjával tartja nyomva ezt a rejtett gombot a rajtprocedúra alatt, majd amikor kialszik az öt rajtlámpa, felengedik azt.
Hogy ezek a gombok mire szolgálnak pontosan, azt nem tudni, ám kétségkívül idei megoldásról van szó, és jó eséllyel a jobb rajtokat hivatottak elősegíteni.
Amit pedig mindenképpen érdemes lesz megfigyelni, hogy a kamerára helyezett hűtődobozok a következő versenyeken is felkerülnek-e a versenygépekre, hiszen a forró, nyári helyszíneket már magunk mögött tudjuk…