Lewis Hamilton trükkről, a Mercedes okos motorkalibrációról, az ügyben érintett Ferrari pedig szimplán kevesebb leszorítóerőről beszél. De vajon hogyan tudott Sebastian Vettel olyan könnyedén elmenni Hamilton mellett Spában, és a Mercedesnek miért nem volt semmi esélye a győzelemre a vasárnapi versenyen? Ennek próbálunk utánajárni!
Nem kétséges, a Ferrari a 2018-as Forma-1-es idényre rendkívül komoly előrelépéseket tett – nemcsak versenyautója sikerült parádésre, hanem annak V6-os erőforrása is olyannyira feljavult, hogy az F1-es paddockban már azt beszélik, a vörösök aggregátja a legjobb a mezőnyben.
Tény: a Ferrari Mogyoródon és Hockenheimben is a Mercedes előtt járt, Hamiltonnak mégis mindkét helyszínen sikerült nyernie. Belgiumban viszont – mely pálya az elmúlt években az Ezüstnyilak terepe volt – a maranellóiaknak végül sikerült elsőségre váltaniuk a domináns formát.
Sebastian Vettel múlt vasárnapi győzelme kapcsán a verseny két momentumát érdemes közelebbről is megvizsgálni. Az egyik az az előzés, mellyel a német már az első körben maga mögé utasította a pole-ból induló Hamiltont a spa-francorchampsi pálya leghosszabb egyenesében. A másik a biztonsági autós periódust követő újraindítás, mely során a Mercedesnek esélye sem volt a visszatámadásra.
„A Ferrari gyorsabb az egyenesekben. Sebastian úgy ment el mellettem, mintha ott sem lettem volna. Van néhány trükk az autójukban, amellyel gyorsabbak tudnak lenni az egyenesekben.”
– nyilatkozta a futamot követően Hamilton, aki persze igyekezett leszögezni, szó sincs arról, hogy csalással vádolná a rivális csapatot.
„Már négy verseny óta ez a helyzet. Egyszerűen több erővel rendelkeznek. Több elektromos erőre tettek szert a La Source és az Eau Rouge között, mint mi. És ez a lendület kitartott a hosszú egyenesre is.”
A Mercedes részéről – a hivatalos nyilatkozatok szerint legalábbis – nem tulajdonítanak olyan komoly jelentőséget a Ferrari motorerejének, ők inkább arra helyezik a hangsúlyt, a versenyautó egy komplett csomag, a végsebesség tekintetében pedig az aerodinamika is komoly szerepet játszik.
A Belga Nagydíjon a Ferrari autói szemmel láthatóan kevesebb leszorítóerővel rendelkeztek, mint a Mercedes versenygépei – Vettelék mégis ugyanolyan gyorsak tudtak lenni a spái versenypálya középső szektorában, mint a Mercedesek.
És akkor még egy érdekesség: a vasárnapi verseny során Sebastian Vettel volt a leglassab a belga versenypálya leggyorsabb pontján, a Kemmel-egyenesben, egészen pontosan 320,6 km/h-ig tudott felgyorsítani, miközben Hamilton 7. ebben a rangsorban 334,4 km/h-val. Az igazsághoz persze hozzátartozik, Vettel az egész versenyt az élen töltötte, így egy alkalommal sem nyithatta autójának hátsó szárnyát, és szélárnyék sem jutott neki. Nem úgy Valtteri Bottasnak, aki számos előzést bemutatott a futam során, és egy alkalommal 345 km/h-s sebességet ért el.
Érdemes visszatekinteni Hamilton és Vettel 2017-es belgiumi küzdelmére, így ugyanis hamar rájön az ember, hogy Vettel múlt vasárnapi pazar előzését nem lehet pusztán motorerővel, vagy aerodinamikával megmagyarázni.
A tavalyi Belga Nagydíjon egy alkalommal Vettel tökéletesen gyorsított ki a versenypálya 1-es kanyarjából, szorosan tapadt Hamiltonra, az Eau Rouge-ban is ott tudott maradni a mercedeses nyakán. Vettel a szélárnyékot kihasználva előzési manőverbe kezdett, Hamilton mellé került, de egész egyszerűen képtelen volt elmenni a brit mellett.
És akkor térjünk vissza az idei versenyre, illetve Vettel elsőkörös előzésére! A rajt után érdekes módon a Ferrari versenyzője volt az, aki nem vette tökéletesen az 1-es kanyart: a belső kamerás felvételeken jól látszik, hogy a németnek a La Source-ból való kigyorsításkor ellenkormányoznia kell, még a kerekek kipörgését is hallani, és az is látható, ahogy Hamiltonnak sikerül egy kicsit elhúznia. A két autó közti különbség az Eau Rouge-ig nagyjából változatlan marad.
Mielőtt azonban Hamilton és Vettel felérnek a Radillion csúcsára, a Ferrari elképesztő tempóval elkezd közeledni a Mercedeshez, és végül a Kemmel-egyenesben el is tud menni mellette.
Mindössze 6 másodperc alatt Vettel úgy ment el Hamilton mellett, mintha a címvédő „ott sem lenne”.
Ebben persze szerepet játszhatott a szélárnyék, illetve a szembeszél is Vettelt segíthette. De akkor miért nem járt sikerrel Hamilton 5 körrel később?
A Mercedes kigyorsítása a La Source-ból messze nem optimális, Hamilton mégsincs annyira lemaradva Vetteltől. Az 1-es kanyar után azonban egyszerűen képtelen tartani a Ferrari tempóját. Bár a két autó végsebessége szinte ugyanaz volt, ismét következett az a rejtélyes 6 másodperc, mely során Vettel métereket nyert riválisával szemben, akinek így esélye sem volt a támadásra a hosszú egyenesben.
A Mercedesnél már az Osztrák Nagydíj óta árgus szemmel figyelik a Ferrari versenyautóját, és úgy tudni, az olaszok trükkjének leginkább az ügyes energia-menedzsmenthez lehet köze. Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója kifejtette: „Megfigyeltük a motorerő-növekedésüket pontosan meghatározható helyeken és alkalmakkor. Ez a teljesítmény szándékos megválasztására utal.”
Ami pedig igazán érdekessé teszi az egészet, az az egészen különös hang, amit a Ferrari versenyautójának motorja bocsát ki. A jelenséget az F1VILÁG munkatársai már a Hungaroring 2-es kanyarjában is megfigyelték, és ami külön említést érdemel, hogy sem a Haas, sem pedig a Sauber versenygépeinél nem hallhattunk hasonlót, noha ők a Magyar Nagydíjon már a Ferrari továbbfejlesztett erőforrását használhatták.
[su_service title=”A rejtélyes hang” icon=”icon: file-sound-o” size=”20″]Előbb egy Mercedest hallhatunk elhúzni a Hungaroring 2-es kanyarjában, majd érkezik egy Ferrari. A hangfájl végén érdemes nagyon figyelni.
[/su_service]
A riválisok kezdetben arra gondoltak, a Ferrari motorjában ilyenkor megnyitják a lefúvószelepet, a Mercedesnél viszont nem hisznek ebben a teóriában.
„A hang frekvenciája ez ellen szól” – mondta Andy Cowell, a Mercedes motorfőnöke. „Valamilyen másmilyen szelepnek kell lennie a turbófeltöltő környékén.”
Bármi is a megoldás, a riválisoknak – különösen a Mercedesnek – kőkemény kell dolgozniuk azon, hogy befogják a Ferrarikat.
A Forma-1 mezőnye hétvégén Monzába látogat, mely az elmúlt évek tapasztalatai alapján szintén egy Mercedes-pálya. Vajon a Ferrari ezúttal hazai környezetben tud mélyütést bevinni a stuttgartiaknak?