Megnyerte, de valójában elrontotta az Orosz Nagydíjat a Mercedes. Hol siklott félre a stratégia a pilóták között? Vagy istállón belül minden rendben volt, és egészen máshol csúszott el a csapatutasítás kommunikációja?
Az Orosz Nagydíj rajtját követően Sebastian Vettel és Lewis Hamilton között nagy csata alakult ki a 2. helyért: akkor a brit még meg tudta őrizni pozícióját a némettel szemben, azonban a kiállások után elévágással a Ferrari a Mercedes elé került. Az ezüstnyilak versenytempója azonban nem hagyta őket cserben, és a bajnoki riválisok közötti csata végeredménye végül az lett, hogy Hamilton a pályán visszavette 2. helyét Vetteltől.
A 25. körben csupán 5 másodperc volt az első 4 pilóta között – akkor a még kiállását nem teljesítő Max Verstappen állt az élen, feltartva a mögötte autózó élbolyt. Hamilton és Vettel újra közel került egymáshoz, a brit ráadásul a gumijaival is küszködött – a csapat ekkor felszólította Bottast, hogy engedje el csapattársát maga mellett, adja át neki az első helyet. A 13-as kanyarban Bottas ezt elegánsan meg is tette.
Szeretem – „nemszeretem”?
2011-ben eltörölték a csapatutasítás tiltását, így a Mercedes teljesen legálisan tette azt, amit. A bajnokságot Hamilton 40 ponttal vezette a verseny előtt, és mivel két pilótájuk az első két helyen haladt, csupán az volt a kérdés, hogy 43 vagy 50 pontra növekszik-e ez az előnye 5 futammal a szezon vége előtt.
Toto Wolff alapjában véve ellenzője a csapatutasításnak, amit korábban többször is hangsúlyozott, de nemrégiben úgy nyilatkozott, a szezon vége felé haladva nekik is alkalmazniuk kell ezt a lehetőséget, ha szükséges.
[su_quote]Toto Wolff alapjában véve ellenzője a csapatutasításnak, amit korábban többször is hangsúlyozott[/su_quote]
„Ez a dolog teljesen szembemegy a versenyzői ösztöneimmel, mindig megpróbálunk semlegesek maradni mindkét versenyzővel, és még nem is tettünk ilyet” – nyilatkozta Wolff még a Magyar Nagydíjat követően. „Még nem beszéltünk róla, meglátjuk, hogy Monza hogy alakul számunkra, és akkor majd megválaszoljuk a kérdést, hogy beállunk-e egy pilóta mögé” – mondta néhány hete a csapatfőnök.
Az ész és a szív küzdelme?
Emlékezzünk csak, az Olasz Nagydíjon a Ferrari mennyi kritikát kapott azok után, hogy nem állított fel egyértelmű stratégiát a csapatsorrendre vonatkozóan, és ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a maranellóiak gyakorlatilag egy kettős győzelmet ejtettek ki a kezükből. Akkor felelőtlennek tituálták az istállót amiatt, hogy a bajnokság ezen szakaszában nem hoztak egyértelmű döntést azzal kapcsolatban, hogy az időmérőn Vettelt támogatják, és a rajt eseményeire sem állítottak fel lehetséges forgatókönyveket.
A Forma-1 egy őrült nagy biznisz, ahol érdekek ütköznek és találkoznak, és a döntések egy része ezen alapszik. Mindemellett nem szabad elfelejteni, hogy sportról van szó, amely a szurkolók miatt tart ott, ahol. A szurkolók megérdemlik a fair playt, a show-t, azt, hogy a pályán dőljenek el a csaták. A tiszta játék ezúttal adott volt: a Mercedes nem titkolta a csapatutasítást (ami ugye engedélyezett a sportban), és tulajdonképpen a show-t is biztosították, bár az már egyáltalán nem a pályán zajlott le, hanem sokkal inkább a futam után…
[su_quote]Inkább rosszfiú ma, mint egy idióta év végén…[/su_quote]
Wolff is feltette a kérdést magának: „legyek inkább rosszfiú ma, vagy egy idióta év végén?” – abban az esetben, ha éppen ezen a 7 ponton múlna a bajnokság. A csapatfőnök rögtön meg is válaszolta a kérdést, elég határozottan…
A Mercedes fújta fel a lufit
Ha a Mercedes minden egyéb körítés nélkül úgy dönt, hogy helyet kell cserélniük a versenyzőknek, és ilyen sorrendben érnek célba, valószínűleg kevesen, de biztosan kevesebben szólták volna meg őket, mint most. A csapatutasítás engedélyezett és bevett szokás, arról lehet csupán vitatkozni, hogy volt-e értelme a tiltás eltörlésének, és hogy tényleg szabad-e a sportban egy olyan lehetőséget bennehagyni, ami a szellemiségével szembemegy. Mivel érdekekről van szó, és a Forma-1 egyéni, illetve csapatsport is egyben, az általános filozófia az, hogy a csapatérdek felülírja az egyéni érdekeket...
[su_quote]A hullámkeltés Bottas rádióüzenetével kezdődött…[/su_quote]
De a Mercedes nem hagyta el a „körítést”. A hullámkeltés Bottas rádióüzenetével kezdődött, aki megkérdezte a futam végén, hogy milyen sorrendben fognak célba érni. Azt a választ kapta, hogy nem változtatnak a sorrenden, majd a célba beérkezve maga a csapatfőnök, Toto Wolff szólt Bottas fülére: „Nehéz nap volt számodra és számunkra is. Beszéljük meg utána. Ez elég bonyolult.”
Nem tudjuk, és valószínűleg sosem fog kiderülni, hogy miről volt szó a futam előtt, de Bottasnak valószínűleg az előre megbeszélt forgatókönyvekkel volt problémája. Hiába hangoztatta a futam után, hogy megérti a csapat döntését – és valószínűleg ez így is van – oka volt arra, hogy rákérdezett, marad-e ez a sorrend.
Bottas és Wolff üzenete, valamint Hamilton futam utáni mozzanatai – amikor gyakorlatilag elszégyellte magát a győzelem miatt – mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy egy hatalmas lufi kerekedjen a történetből.
A nyertesek lettek az igazi vesztesek
Ezzel sem az áldozatnak, „Bottasnak”, sem Hamiltonnak nem tették könnyebbé a helyzetét, és saját maguknak, a csapatnak sem tettek jót azzal, hogy ilyen részletességgel kielemezték és megmagyarázták a helyzetet: teret engedtek viszont a médiának, ahol természetesen mindenki jól kivesézte a történteket.
A Ferrari és Sebastian Vettel szerint teljesen természetes volt az, ahogy a Mercedes cselekedett, és a megkérdezett ellenfelek mindegyike úgy nyilatkozott, hogy a bajnokság ezen szakaszában nem is lehet kérdés, hogy a vb-éllovas csapat sorrendet állít fel a pilóták között.
[su_quote]Toto Wolff magára húzta a bűnös jelzőt[/su_quote]
Azzal, hogy Toto Wolff „vállalta a felelősséget” azért, hogy elvették Bottas győzelmét, gyakorlatilag nem elismerte „bűnösségét”, hanem sokkal inkább magára húzta ezt a jelzőt, és egyben a vizes lepedőt. Ha a csapat az Orosz Nagydíj 25. körében egy rádióüzenettel lezárja a történetet, a Forma-1-tábor már túltette volna magát az egészen.
Wolff túlságosan korrekt szeretett volna lenni Bottasszal szemben, túlságosan későn, ami odáig vezetett, hogy két boldogtalan pilóta állt a dobogó két legfelső fokán egy csapatszinten tökéletesen teljesített futamot követően.
[totalpoll id=”71530″]