A Szingapúri Nagydíj óta már nincs olyan előnye a Ferrarinak az egyenesekben, mint korábban. Vajon a Mercedes zárkózott fel, vagy a Ferrari-motorok teljesítménye esett vissza? Ha utóbbi, akkor annak mi köze van az FIA új szenzorához?
A rivális csapatok először az Osztrák Nagydíj hétvégéjén figyeltek fel az olasz istálló elképesztő sebességére az egyenesekben – a GPS-adatok alapján a Ferrari autói a 180-260 km/h közötti tartományban, az egyenesek második harmadában tudtak kiugró gyorsulást elérni, amikor a tempót már nem a leszorítóerő és a tapadás, hanem a motorerő és a légellenállás határozza meg.
Ez az előny viszont a legutóbbi két versenyhétvégén, Szingapúrban és Oroszországban eltűnt, ennek oka pedig akár az is lehet, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrég módosított azon a rendszeren, mellyel a Ferrari energiatárolóját ellenőrizte.
Az FIA kezdettől fogva állítja, alaposan átvizsgálták a Ferrari autóját, mely teljes mértékben megfelel a szabályoknak – még akkor is, ha a riválisok erről nem voltak teljes mértékben meggyőződve. Az ellenfelek vádjai szerint a Ferrari két részre osztott akkumulátorával ki tudta játszani az FIA szenzorát, és rövid időre át tudta lépni a 120 kW-os (163 LE) maximális energialeadási limitet kinetikus energia-visszanyerő rendszerével.
A GPS-adatok alapján a Ferrari autói Spielbergben, Silverstone-ban, Hockenheimben, Mogyoródon, Spában és Monzában 0,3-0,5 másodperces előnyre tettek a Mercedesekkel szemben csak az egyenesekben! Ez az előny viszont Szingapúrra eltűnt, a Ferrari teljesítménye pedig látványosan visszaesett.
„Ez egyértelműen látszik a GPS-adatainkból” – mondta a Renault F1-es főnöke, Cyril Abiteboul.
De mi történhetett? Vajon a Mercedes zárkózott fel? Vagy a Ferrari esett vissza valamiért? Az Auto Motor und Sport értesülései szerint jelzésértékű, hogy az FIA nemrég egy új szenzort szerelt a Ferrari autóiba, mellyel pontosabban tudja mérni az energiaáramlást.
Arról a sportot irányító testület nem adott információt, hogy ez a szenzor pontosan mikor is került beépítésre a vörösök versenygépeibe, a Renault-tól származó információk szerint viszont a riválisok igencsak komoly nyomást helyeztek az FIA-ra az ügyben.
Hogy a Ferrari emiatt veszítette teljesítményéből az elmúlt időszakban, az persze nagy kérdés: tény, az olaszok tempója nemcsak az egyenesekben esett vissza a Mercedeshez képest, hanem a kanyarokban is, főleg a lassabb fordulókban.
A Renault főnöke, Cyril Abiteboul erre csak annyit mondott: „Ha kevesebb motorerővel rendelkeznek, előfordulhat, hogy nem tudnak ugyanolyan szárnybeállításokkal menni, és vissza kellett venniük a leszorítóerőből.”