Nem biztos, hogy jelentős hatásuk lesz a 2019-es Forma-1-es szabályváltozásoknak – erre figyelmeztetnek a száguldó cirkusz csapatai, habár Ross Brawn, a királykategória sportigazgatója nemrég biztató eredményekről beszél.
A következő idényre valamelyest módosulnak a technikai szabályok annak érdekében, hogy több előzést láthassunk az F1-es versenyeken: leegyszerűsítik az első szárnyakat, módosítanak a hátsó terelőelemeken, a fékek légbeömlőin, illetve a bargeboard-elemeken is.
Ezeknek köszönhetően – elméletileg – az autók könnyebben tudják majd követni egymást, Ross Brawn pedig nemrég azt mondta, a szimulációk bizakodásra adnak okot.
„Brazíliában ismét azt láthattuk, hogyha két autó közel azonos szinten teljesít, akkor az előzés majdhogynem lehetetlen” – fogalmazott a szakember.
„Emiatt ismét felmerült a kérdés, hogyan lehetne megkönnyíteni azt, hogy az elöl lévő autó elé kerüljünk. 2018-ban jelentős előrelépéseket tettünk a jövő évi technikai szabályok meghatározásában, főleg az olyan lényegi területeken, mint az első szárny. Az elmúlt néhány hétben pedig kidolgoztuk a legapróbb részleteket is.”
„A szimulációk, illetve a csapatokkal közösen elvégzett munka alapján kézzelfogható lesz a hatás, habár pontosan tudjuk, valódi bizonyítékot erre csak a jövő márciusi Ausztrál Nagydíjon kaphatunk.”
A Forma-1 csapatai mindazonáltal óvatosságra intenek – egyes vélemények szerint ugyanis nem biztos, hogy drasztikusan megnő majd az előzések száma a jövő évi új szabályok miatt.
„Az a koncepció, amivel az FIA próbálkozik annak érdekében, hogy megkönnyítse a hátul haladó autó dolgát, helyes dolog” – mondta a Renault technikai igazgatója, Nick Chester.
„De egy év alatt nem lehet minden változtatást bevezetni, amit valójában 2021-re tervezünk. Az alapján, amit eddig láttuk, szerintem apró változás lesz.”
„Jó irányba indulunk el, szóval könnyebb lesz egy kicsit követni az elöl haladót, de feltehetően várnunk kell 2021-ig arra, hogy lássuk, mire képes a teljes csomag.”
A csapatok szerint komoly fejlesztési verseny indulhat el majd, hiszen az istállók mindent megtesznek azért, hogy valahogy visszanyerjék azt a leszorítóerő-mennyiséget, amit az új szabályok miatt elveszítenek.
Rob Smedley, a Williams teljesítményért felelős főmérnöke szerint éppen ezért nem valószínű, hogy sikerül komoly előrelépést tenni az előzések tekintetében.
„Ez nem fog megtörténni, a fizika nem engedi” – fogalmazott.
„El kell fogadni, hogy az autóknak nehéz követniük egymást – főleg ezeknek a generációs autóknak, azzal a leszorítóerő-mennyiséggel, amit generálnak.”
„Egy kicsit jobb lesz a helyzet, jó irányba indulunk el, de mindannyian megpróbálunk majd megoldást találni arra, hogy visszajussunk arra a szintre, ahol hat hónappal ezelőtt voltunk.”
A Ferrari főmérnöke, Jock Clear szerint türelmesnek kell lennie mindenkinek.
„A jövő évig várnunk kell arra, hogy lássuk, mik is lesznek a következmények” – mondta a szakember.
„10 csapat 10 különféle megoldással áll majd elő – lesznek olyanok is, melyekre még mi csak nem is gondoltunk, és melyek kicsit elmozdítják a kapukat. A szoros verseny nem feltétlenül jelenti azt, hogy könnyű az előzés – viszont azt igen, hogy az autók könnyebben tudják követni egymást, és nyomás alá tudják helyezni az elöl haladót.”
„Mi erre törekszünk, szeretnénk, ha az autók szorosabb csatát vívhatnának a jövőben.”
A Mercedes motorsport-igazgatója, Toto Wolff egyébként korábban azt mondta, szerinte van esély arra, hogy az új szabályok miatt 2019-ben teljesen átalakulnak az erőviszonyok. Jock Clear szerint egyes istállók bajba kerülhetnek, ha riválisaik előnyre tesznek szert.
„Bármilyen nemű változás – legyen az nagy vagy kicsi –, befolyásolja a programot, mert ezek az autók nagyon aköré vannak fejlesztve, amik valójában fent vannak az autón.”
„Ahogy változtatunk az egyik elemén, visszalépünk egyet, szóval feltehetően mindannyian hátra léptünk egyet az új szabályok miatt, és onnan próbálunk visszakapaszkodni.”
„Minden tőlünk telhetőt megteszünk majd, a legjobb fejlesztésekkel próbálunk előállni, de ha valaki jobb munkát végez nálunk, ez nem lesz elég. Ha nem végeznek jobb munkát, akkor igen. De egyszerűen nem tudjuk.”
Jonathan Eddolls, a Toro Rosso vezető versenymérnöke úgy gondolja, a szezon első fele egyfajta „fejlesztési verseny is lesz majd” a Forma-1 csapatai között. Éppen ezért jó esély van rá, hogy az idény kezdetekor teljesen más külsejű autókat látunk majd.
„Nagyon-nagyon érdekes lesz látni a szezon elején a különféle koncepciókat” – folytatta Rob Smedley.