Lépni fog a Forma-1 vezetősége, ha a 2019-es aerodinamikai szabályváltozásoknak köszönhetően nem nő az előzések száma a száguldó cirkuszban.
Habár a jelentősebb technikai változásokra 2021-ig várni kell, a Forma-1-ben már a következő idényben számos módosítást bevezetnek annak érdekében, hogy a versenyautók könnyebben tudják követni egymást, ezáltal több előzést lássunk a versenypályákon.
Leegyszerűsödnek például az első szárnyak, valamint módosítanak a hátsó légterelők kialakításán is, hogy hatékonyabban tudják működtetni a versenyzők a DRS-rendszereket. A további aerodinamikai változásokkal pedig azt kívánják elérni, hogy a versenyautók kevésbé legyenek érzékenyek az előttük haladó által keltett turbulens levegőre.
Ross Brawn, a Forma-1 sportigazgatója pontosan tudja, korlátozottak a lehetőségeik, ám leszögezte: ha a változtatások nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, határozottabban fognak fellépni.
„Tudjuk, hogy ez az aerodinamikai program nagyon fontos lesz a következő, 2021-es nagy lépés szempontjából” – mondta a szakember a Forma-1 hivatalos weboldalán közzétett interjúban.
„A lényeg, hogy ez egyfajta filozófia és kultúra, nem pedig szimplán egy egyállomásos megoldás.”
„Ha ezekkel a változásokkal nem sikerül elérnünk mindent, amit szeretnénk, tanulni fogunk belőle, és nyomni fogjuk tovább a következő fázisban. És ezt addig csináljuk, amíg olyan autókat nem kapunk, melyek sokkal hatékonyabban tudnak versenyezni egymással – amire jelenleg nem képesek.”
„Hasznos látni azt, hogy a csapatok képesek-e fejlődni és másmilyen irányokat választani, mert nem 2021-ben akarunk rájönni erre.”
Bár a csapatok közül néhányan szkeptikusak a 2019-es regulákkal kapcsolatban, Brawn meg van győződve arról, hogy az új szabályok pozitív hatással lesznek a versenyzésre.
„Amíg az autók pályára nem gurulnak, nem tudjuk, milyen megoldásokkal állnak elő, de az előzetes jóslatok alapján 20 százalékos javulást érünk majd el. Szóval az út negyedét meg fogjuk tenni. De ez a folyamat nem egy állomásból áll, nem arról van szó, hogy megcsinálunk valamit, és aztán hozzá sem nyúlunk többet.”
Bár a 2021-es autókról már jelentek meg koncepcióképek, a végleges szabályokat még nem fektették le. A csapatok egyre türelmetlenebbek, Brawn azonban azt mondja, nem szeretnék túl korán kiadni az új regulákat, így ugyanis a nagyobb büdzsével rendelkező csapatok komoly előnybe kerülhetnének.
„Az FIA-val közösen kiadtuk a kereteit annak, hogy milyenek is lehetnek az autók – a feladat minden csapat számára az, hogy megvizsgálja az aspektusokat. Ez még nem elég számukra ahhoz, hogy elkezdjék a tervezést, ezt szándékosan próbáljuk visszatartani” – magyarázta a szakember.
„Nem szeretnénk, hogy a komoly forrásokkal rendelkező csapatok előnybe kerüljenek a kisebbekkel szemben. Nehéz egyensúlyozás ez, hiszen az is tökéletes érv, hogyha minél később adjuk ki az információkat, az is annál jobban fekszik a komolyabb forrásokkal rendelkező csapatoknak.”
„A csapatoknak nagyjából egy évük lesz arra, hogy megtervezzék ezeket az autókat, szerintem ez megfelelő. Amint elkészültek a 2020-as autóikkal, már a 2021-es évre kell fókuszálniuk.”