2020 után a Forma-1 helyett a Le Mans-i 24 óráson folytathatja szereplését az Aston Martinnal karöltve a Red Bull – erről nyilatkozott a minap az energiaital-gyárosok motorsport-tanácsadója, Dr. Helmut Marko.
A Red Bull még 2005-ben csatlakozott a Forma-1 mezőnyéhez, miután felvásárolta a Jaguar csapatát. 2010 és 2013 között sorozatban négy egyéni és négy konstruktőri világbajnoki címet szerzett a királykategóriában.
A V6-os hibrid erőforrások bevezetése óta azonban kevésbé sikeres a csapat, jövőre pedig már nem a Renault, hanem a Honda erőforrásait használják az F1-ben.
A Forma-1 tulajdonosa, a Liberty Media a jelenlegi Concorde-egyezmény 2020-as lejárását követően a szabályok mellett a kereskedelmi feltételeken is változtatna, az ezzel kapcsolatos egyeztetések azonban nem haladnak túl jól.
Dr. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója azt mondja, az biztos, hogy belőlük többé nem lesz ügyfélcsapat, nem akarnak ugyanis másoktól függeni a Forma-1-ben.
„2020-ig van egy megállapodásunk” – mondta a szakember a Motorsport.com-nak.
„És amíg nincsenek motorszabályok, és nincs új Concorde-egyezmény, addig sem a Red Bull, sem a Honda nem fog döntést hozni. Viszont nem akarunk újra függővé válni, ahogy a múltban, amikor másoktól függtünk, és nem tartották az ígéreteket és a kinyilatkoztatásokat.”
A Red Bull 2019-re és 2020-ra állapodott meg a Hondával, ha pedig az energiaital-gyárosok nem elégedettek a Forma-1 irányával, korlátozottak lesznek a lehetőségeik.
„A megállás is opció” – mondta Marko. „Vagy pedig csinálunk valami mást, esetleg egy másik versenysorozatban.”
„A Valkyrie-vel [a Red Bull és az Aston Martin közös fejlesztésű sportautója] Le Mans opció lehet. Belevágtunk a projektbe, és óriási siker lett. Az autókat rögtön eladtuk. Ez egy újabb oszlop a Red Bull Technologies számára.”
A sportautó versenyautó-változatát már le is gyártották, az Endurance-világbajnokság [WEC] pedig jelenleg azon dolgozik, hogy a jelenlegi LMP1-es szabályokat lecserélje a következő években.
A Forma-1-ben a 2021-re tervezett szabályokkal a Liberty Media a költségeket is szeretné csökkenteni, Marko pedig azt mondja, a Le Mans-i 24 óráson való szereplésük nem feltétlenül függ az F1-es projekttől.
„Ha költségplafon lesz a Forma-1-ben, akkor meg kell válnunk emberektől. Ezt nem feltétlenül akarjuk. Ebben az esetben használni tudnánk olyan projekteben, mint Le Mans. Még mindig úgy tűnik, hogy ésszerű költségekkel lehet versenyezni a WEC-ben a Valkyrie alapjaival.”
„Habár a Red Bull soha nem vett részt a 24 óráson, ez olyasvalami, amit fontolgatunk. A fő pénzügyi nyereség az Aston Martiné lenne, ami teljesen világos, hiszen Le Mans-ban a gyártó nyer. De ez is passzolna a mi koncepciónkba.”