Az Azeri Nagydíjat a főváros, Baku utcáin rendezik – idén már immáron negyedik alkalommal. Egy közutakon lebonyolított verseny pedig olyan kihívásokat is tartogat a versenyrendezők, illetve a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) számára, melyekkel egy szokványos, épített versenypályán nem találkoznak.
Ez persze nem mentség a pénteken történtekre – már csak azért sem, mert Monte-Carlóban az ’50-es évek óta rendeznek F1-es versenyeket, így a rutin – legalábbis a csatornafedelek rögzítésének ellenőrzésében – biztosan megvan.
Magával a rögzítéssel viszont ezúttal problémák voltak Bakuban, és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt komolyabb baleset: a Williams versenyzője, George Russell a nyitóedzés 13. percében hajtott rá a fellazult csatornafedélre, ami darabokra szedte a versenyautó alját.
„Nyilvánvalóan nagyon nagy volt az ütközés, nagyon megijedtem, mert a szokásos módon mentem az egyenesben, amikor kaptam ezt a nagy ütést. Nyilvánvalóan rengeteg sérülés lett az autón, rögtön le is állt” – nyilatkozta a brit pilóta.
A csapat megvizsgálta a balesetet, és kiderült, ha a csatornafedél további 1,5 cm-t emelkedik, akkor már betört volna a pilótafülkébe – ez pedig akár sérülést is okozhatott volna.
„Meglepő, de nem fájt” – folytatta Russell. „Kioldottam a tűzoltó készüléket, és mivel hideg volt, azt gondoltam, hogy valami ég. Így kiszálltam az autóból, amilyen gyorsan csak tudtam. Nem tudom, mekkora volt a sebesség, de 4G erő ért, ami elég nagy.”
„Ha 10-15 mm-rel feljebb megy, akkor egyenesen oda érkezik, ahol ültem. Sokkal rosszabb is lehetett volna.”
A look at the incident that brought first practice to a premature end in Baku ?#AzerbaijanGP ?? #F1 pic.twitter.com/VikJY5ts4M— Formula 1 (@F1) April 26, 2019
A mezei F1-rajongóknak nyilván nem kell magyarázni azt, hogy a versenyautók alatt 300 km/h-s tempónál mekkora szívóhatás keletkezik, a laikusok számára azonban igyekszünk megmagyarázni a jelenséget.
A Forma-1-es versenyautókat úgy tervezik, hogy szívóhatást generáljanak, az alacsony nyomású levegő pedig leszorítóerőt termel, ami ezáltal nagyobb tapadást biztosít az abroncsoknak. Ez a szívóhatás gyakorlatilag az aszfalthoz ragasztja az autót, és képes arra is, hogy felemeljen egy rosszul rögzített csatornafedelet is.
A versenyautók első szárnyánál keletkező szívóhatás például már elegendő arra, hogy egy 110 kg-nál valamivel könnyebb csatornafedelet kiemeljen a helyéről, ahogy azt a fenti ábrán mutatjuk. Ez az érték az autó padlólemezének elején ennek többszöröse lehet.
Pénteken szerencsére nem történt komolyabb baj, az incidens viszont elegendő volt ahhoz, hogy az FIA a szervezőkkel közösen többször is leellenőrizze a több mint 300, pályavonalon található csatornafedelet.
A szervezők végül elhárították a problémát, így a program péntek délután folytatódhatott a második szabadedzéssel, a Williams csapatát viszont komoly anyagi kár érte, az istálló pedig ennek megtérítését kéri majd az FIA-tól, illetve a szervezőktől…