A francia istállót a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerdán fosztotta meg a Japán Nagydíjon elért eredményétől, miután kiderült, hogy egy innovatív megoldással tették könnyebbé versenyzőik dolgát a futamon.
A Renault-t még a verseny után a rivális Racing Point panaszolta be azzal a gyanúval, hogy a franciák egy automatizált fékerőelosztó-rendszerrel szerelték fel autóikat. A szövetség rögtön ezután le is foglalta a Renault autóinak kormánykerekeit és vezérlőelektronikáit.
Az FIA vizsgálata végül arra jutott, a Renault egy innovatívnak mondható megoldással rukkolt elő, amellyel nem vétettek a technikai szabályzat ellen, a sportszabályzatot viszont megszegték, a trükkös rendszer ugyanis megkönnyítette a versenyzők dolgát, noha a szabályok szerint a pilótáknak külső segítség igénybevétele nélkül kell vezetniük autóikat.
Ennek eredményeképp a csapat versenyzőit kizárták a Japán Nagydíjról, megszerzett pontjaikat pedig elvették. A Renault-nak mindazonáltal lehetősége volt a fellebbezésre, mexikói idő szerint csütörtök délelőttig. A csapat végül úgy döntött, elfogadja a döntést.
„Sajnáljuk a versenybírók döntését, és különösképp az alkalmazott szankció súlyosságát” – áll a Renault közleményében.
„Véleményünk szerint a büntetés nem arányos azokkal az előnyökkel, melyekhez a versenyzők jutottak, főleg úgy, hogy a rendszer teljes mértékben legális és innovatív. A büntetés emellett következetlen a hasonló szabályszegésekért kiosztott korábbi szankciókhoz mérten is, amit maguk a stewardok is elfogadtak, bár érveket nem sorakoztattak fel.”
„Ám mivel nem áll rendelkezésünkre több bizonyíték annál, mint amivel már demonstráltuk rendszerünk legalitását, nem kívánunk több időt és energiát szentelni a Nemzetközi Fellebviteli Bíróság előtt a szubjektív értékelésnek és ezáltal a szankciónak.”
„Ezért úgy döntöttünk, nem fellebbezünk a versenybírók döntése ellen.”
„A Forma-1 mindig is küzdőtere lesz a fáradhatatlan kutatásoknak a legkisebb lehetőségek után. Mindig is ezt tettük, és így teszünk a továbbiakban is.”
A Renault kizárása komoly hatással van a konstruktőri pontverseny állására is: a franciák lemaradása 43 pontra nőtt a tabellán a McLarennel szemben, míg a Toro Rosso 10, a Racing Point pedig 6 pontra közelítette meg őket az összetettben.