A maranellói gárda idén motorerő tekintetében abszolút kiemelkedik az F1-es mezőnyből, a riválisok pedig hónapok óta találgatják, hogyan tudott a Ferrari ilyen komoly előrelépéseket tenni 2019-ben.
Az ellenfelek gyanúja szerint a Scuderia vagy az üzemanyag-átfolyással, vagy a hibrid rendszerrel trükközik valahogy, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban eddig mindent szabályosnak talált.
Az Amerikai Nagydíj előtt aztán a Red Bull csapata hivatalos állásfoglalást kért a szövetségtől az üzemanyag-átfolyásra vonatkozóan.
Az FIA ezt követően egy új technikai direktívát adott ki a csapatok számára, melyben leszögezte, minden autó üzemanyagtankjában kötelező elhelyezni egy, az FIA által meghatározott áramlásmérő szenzort, és minden motorban felhasznált üzemanyagnak keresztül kell folynia ezen a szenzoron.
A technikai direktíva emellett kiemeli: minden olyan eszköz, rendszer vagy procedúra tiltott, melynek célja és/vagy hatása, hogy növelje az átfolyás mértékét, vagy tárolja és újrahasznosítsa az üzemanyagot a mérési pont után.
Tény: a Ferrari a múlt hétvégi, texasi versenyen nem remekelt – noha az időmérőn még tartani tudták a lépést az ellenfelekkel, a versenyen esélyük sem volt a győzelemre.
A riválisok pedig megfigyelték, a Ferrari nem vol annyira gyors az egyenesekben, mint a korábbi versenyeken. Erre Mattia Binotto csapatfőnök aztán magyarázatot adott: elmondása szerint eltérő aerodinamikai konfigurációt alkalmaztak a hétvégén.
„Való igaz, hogy nem nyertünk annyit az egyenesekben, mint a legutóbbi versenyeket, de a kanyarokban tartottuk a lépést ellenfeleinkkel – legalábbis az időmérőn” – fogalmazott az olasz szakember a Motorsport.com című lapnak.
„Erre a hétvégére módosítottunk a tapadás, illetve a motorerő elosztásán, ami egy teszt volt a részünkről – igyekeztünk tartani velük a tempót a kanyarokban. Szerintem ilyen egyszerű.”
„Így is versenyképesek voltunk az időmérőn, de a futamon történt valami, amit még meg kell értenünk, és ki kell derítenünk azt is, mi lesz a legjobb megoldás a következő versenyekre.”
A Forma-1 sportigazgatója, a korábban a Ferrari technikai igazgatójaként tevékenykedő Ross Brawn azt mondja, ő nem akar spekulálni az olaszok motorjainak szabályosságával kapcsolatban, bár tény, a Scuderia gyengén szerepelt az Amerikai Nagydíjon.
„A nyári szünet után a Ferrarinál látszólag megtörtént az áttörés: sorozatban hat pole pozíciót szereztek, és három győzelmet. De aztán a maranellóiak hátraléptek, meglehetősen meglepő módon” – mondta a szakember.
„Nem annyira az időmérőn, ahol Vettel csak 12 ezreddel maradt le Bottastól, sokkal inkább a versenyen, ahol Leclerc 52 másodperccel a finn mögött ért célba.”
„A Ferrari versenyzője főleg az első etapban küszködött a Pirelli közepes abroncsaival, a versenyben vezetőhöz képest 2 másodperccel lassabban körözött. Amint a kemény keverékre váltott, Leclerc sokkal versenyképesebb volt. Addigra azonban dobogós esélyei már elszálltak.”
„Kívülről nehéz megmagyarázni ezt a visszaesést, és kétségkívül nem akarok spekulálni sem az FIA legutóbbi technikai direktívájával kapcsolatban sem, mely az üzemanyag-átfolyásra vonatkozik. Ami viszont világos, hogy a Ferrari küszködött Texasban, főleg a gumikezelést tekintve. Nem arról volt szó, hogy azok nem tartottak ki elég sokáig, sokkal inkább nem tudták megfelelően működtetni őket.”
„Igaz, hogy a pályafeltételek sokat változtak a hétvége során, a hőmérséklet jelentősen emelkedett. De az is igaz, hogy a Mercedes és a Red Bull jobban alkalmazkodott a változó körülményekhez.”
„Sok tennivaló van Maranellóban a következő napokban, ki kell elemezniük mindent, reflektálniuk kell a történtekre, és elő kell állniuk bizonyos intézkedésekkel – főleg azért, mert ezek jövőre is hasznosak lesznek.”