A száguldó cirkusz új reguláit még tavaly októberben véglegesítették: nemcsak a sportszabályokban lesz változás, hanem bizony a technikai szabálykönyv is jelentősen átalakul, ez pedig azt jelenti, hogy 2021-től a mostaniaknál teljesen eltérő versenyautókat látunk majd a száguldó cirkuszban.
Jövőre már az aerodinamikai leszorítóerő helyett a szívóhatásé lesz a főszerep, ennek legfőbb oka pedig az, hogy az évek során nyilvánvalóvá vált, a különféle aerodinamikai megoldások miatt kialakuló turbulens levegőnek köszönhetően a versenyautók egész egyszerűen képtelenek szorosan követni egymást. Az új szabályok miatt pedig egy tapasztalt versenyző kincset ér majd, ezért mindenképpen nagyon érdekes lesz megfigyelni, hogy miképpen alakul a pilótapiac 2020-ban.
ÉSZNÉL VOLT A RED BULL, VERSTAPPEN BLOKKOLVA!
Sokan Max Verstappent tartották az idei „átigazolási időszak” kulcsfigurájának, ám a holland pilótát jelenleg foglalkoztató Red Bullnál igazán előrelátók, és nem kockáztatták meg azt, hogy valamely rivális elhappolja a fiatal titánt tőlük: a héten robbant a bomba, Verstappennel 2023 végéig szerződést hosszabbított a Red Bull, így az energiaital-gyárosok az idén hatodik idényét megkezdő hollanddal vágnak neki a Forma-1 új érájának.
Nem ő azonban az egyetlen, aki mostanában bebetonozta magát egy élcsapatnál: Charles Leclerc tavaly került a Ferrarihoz, karácsony előtt pedig egészen 2024 végéig szerződést hosszabbítottak vele. A jövő két nagy ígérete tehát blokkolva, de vajon mit lép a Mercedes?
A Red Bull motorsport-tanácsadója, Helmut Marko nem tagadja, elsősorban azért akarták gyorsan tető alá hozni Verstappen új szerződését, mert féltek attól, hogy a Mercedes elcsábítja a fiatal tehetséget.
„Számunkra ez egy nagyon fontos lépés volt. Most pedig már nyugodtan tekinthetünk a jövőbe” – mondta a szakember. „Hogy őszinte legyek, nehezen tudtuk megítélni, hogy mi is áll a Ferrariról és Hamiltonról szóló történet mögött. Ugyanakkor világos, hogy a Mercedesnek reagálnia kell, ha Hamilton 2021-ben a Ferrarihoz megy. És akkor Max lett volna az első számú célpont.”
HAMILTON: MERCEDES VAGY FERRARI?
Merthogy Hamilton tavaly több alkalommal is találkozott a Ferrari elnökével, John Elkannal – hogy ezeken a találkozókon mi is hangzott el pontosan, azt persze nem tudni, maga a kapcsolat ténye viszont már elegendő lehet ahhoz, hogy elindítson bizonyos lavinákat az F1-ben. Erre pedig határozottan reagált a Red Bull.
Most a nagy kérdés leginkább az, hogy milyen opciói lesznek a Mercedesnek 2021-re, és ez bizony nagyban függ attól is, hogy a jelenleg a Ferrarinál versenyző Sebastian Vettel pályafutása milyen irányt vesz. A német szerződése 2020 végén lejár Maranellóban, ha pedig a távozás mellett dönt, Hamilton számára megnyílhat az út.
Kérdés persze, hogy a brit valóban folytatná-e a Ferrarinál, vagy inkább marad eddigi sikerei helyszínén, a Mercedesnél. A hatszoros világbajnok a szezon végén több alkalommal is utalást tett arra, jövője attól is függ, hogy a Mercedes csapatfőnöke marad-e Toto Wolff.
Ha Hamilton mégis távozik az ezüstnyilaktól, akkor a Mercedesnek bizony nehéz döntést kell meghoznia: szüksége lesz ugyanis egy tapasztalt versenyzőre, aki Bottas személyében ugyan adott, ám egy olyan pilótára is, akire építeni lehet a jövőt. És így kerülhet a képbe George Russell, aki a Mercedes juniorjaként 2021 végéig a Williams csapatával áll szerződésben, ebből a kontraktusból viszont minden bizonnyal ki lehet majd hátrálni, ha az „anyahajón” kell folytatni a munkát.
Az nehezen elképzelhető, hogy Hamilton esetleges távozása esetén Bottastól is megválik a Mercedes, hiszen a mai Forma-1-ben a folytonosság a kulcsa mindennek: a csapatok versenyzőikre, azok vezetési stílusára fejlesztik autóikat, rájuk építik fel marketingtevékenységüket. És pontosan ezek a körülmények azok, melyek maradásra bírhatják Hamiltont is: a Mercedesnél megkapja mindazt, amit az elmúlt években, nem is beszélve a nagynevű szakemberekről, melyek szintén tárgyalási alapot jelentenek ilyenkor.
Bárhogy is legyen, a három topcsapat közül jelenleg csak a Mercedesnek nincs egyetlen szerződtetett versenyzője sem 2021-re. Vagy mégis? Elképzelhető, hogy még karácsony előtt hosszabbítottak Hamiltonnal, és hamarosan bejelentés is érkezik ezzel kapcsolatban?
RICCIARDO ELŐTT IS AJTÓK NYÍLHATNAK MEG
Amint a Mercedes-Hamilton dominó a helyére kerül, minden tekintet Daniel Ricciardóra szegeződik, akinek 2020 végén szintén lejár a szerződése jelenlegi csapatánál, a Renault-nál. Emlékszünk, az ausztrál 2018-ban tárgyalt a Mercedesszel a 2019-es idény kapcsán, a németek azonban akkor inkább Valtteri Bottas mellett döntöttek. Ha a finn idén is a tavalyihoz hasonló, erős szezont produkál, ugyanez lehet a helyzet. Bárhogy is alakul, a Mercedes Hamilton maradása esetén halogathatja még a második versenyzővel kapcsolatos döntést, így lesz ideje arra is, hogy kiértékelje a fent említett Russell teljesítményét.
Ettől viszont Ricciardo még nem feltétlenül kerül rossz helyzetbe, hiszen a Ferrari valós lehetőségként kínálkozhat számára Vettel távozása esetén. Az kétségtelen, hogy a Ferrarinak egy harmonikus versenyzőpárosra van szüksége, és bár Ricciardo biztosan nem elégedne meg a másodhegedűs státusszal Leclerc mellett, néhány versenytársával ellentétben ő nem az a fajta, aki belviszályt szítana annak érdekében, hogy felülkerekedjen.
Mellette szól egyébként az is, hogy folyékonyan beszél olaszul, ami nagyban megkönnyítené a beilleszkedést, ráadásul nagyszerű személyisége a Ferrari brandjén is sokat lendítene.
Verstappen és Leclerc jövője ugyan már eldőlt, ám még a kirakós sok darabjának kell a helyére kerülnie 2021-re. Bár a versenypályán még a 2020-as szezon sem kezdődött el, a színfalak mögött bizony már nagy hangsúly helyeződik a távolabbi jövőre is…