A múlt heti, barcelonai teszteken a világbajnoki címvédő istálló azzal került a figyelem középpontjába, hogy egy rendkívül trükkös megoldást vitt pályára: versenyzőik a kormány előre-hátra mozgatásával tudnak állítani az első kerekek összetartásán, ezáltal pedig a gumikat optimálisabb hőmérsékleten tudják tartani az egyenesekben.
A Mercedesnél leszögezték, az eszköz szabályos, hiszen folyamatosan konzultáltak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) annak fejlesztése során.
Noha a 2020-as technikai szabályoknak vélhetően valóban megfelel az eszköz, vannak azért még kérdőjelek annak használatával kapcsolatban – egészen pontosan azért, mert nem világos, hogy a rendszer hogyan felel meg a parc fermé szabályainak, mely arra vonatkozik, hogy a csapatok az időmérő kezdete után pontosan mit is változtathatnak az autón.
„Nem tudjuk, hogy a rendszer mit is csinál pontosan” – mondta Alan Parmane, a Renault sportigazgatója. „James Allison és az emberei valami okos dologgal rukkoltak elő, és kétségkívül bőven van benne köridő.”
„Meggyőződésem, hogy átbeszélték a dolgot Nikolasszal [Tombazis], és az FIA, illetve szakemberei szerint legális a rendszer. Egyetértek.”
„De vélhetően van néhány kérdőjel a parc fermére vonatkozóan. Viszont azt gyanítom, a dolog leginkább azon múlik, hogy ez egy kormányrendszer, vagy pedig egy felfüggesztésrendszer? A két dolog a technikai szabálykönyvben teljesen más, és ebben rejlenek a részletek.”
Az F1 sportszabályzata szerint a versenyautók attól a ponttól, hogy elhagyják a bokszutcát az időmérő során, parc fermé hatálya alá tartoznak egészen a versenyig.
„A csapat nem változtathat az autó egyetlen részén sem, nem módosíthat a felfüggesztés beállításain, miközben a versenyautó a parc fermé hatálya alatt van” – áll a 34.6-os cikkelyben.
„A szabály megszegése esetében az adott versenyzőnek a bokszból kell megkezdenie a versenyt, és követnie kell a 36.2-es cikkelyben leírt procedúrákat.”
„Annak érdekében, hogy a műszaki ellenőrök teljes mértékben meggyőződjenek arról, hogy nincsenek módosítások a felfüggesztésrendszereken, vagy az az autó aerodinamikai konfigurációján (kivéve az első szárnyat), miközben az parc fermében van, a dolognak egyértelműen megállapíthatónak kell lennie eszközök használata nélkül.”
Könnyen lehet tehát, hogy az első kerekek összetartásának változtatása nem felel meg ezeknek a reguláknak – habár sok múlik azon, hogy hogyan is definiálják pontosan a felfüggesztésrendszereket.
Michael Masi, az FIA versenyigazgatója nem kívánt a Mercedes ügyéről beszélni, amikor a DAS-rendszerről, illetve a parc fermé szabályairól kérdezték.
„Nem nyilatkozunk konkrét csapatok technikai dolgairól. Ha kapunk egy kérést egy csapattól, egyenként foglalkozunk vele. Ez minden, amit mondani tudok” – fogalmazott.
„Tudom, hogy hangzatos főcímeket szeretnének, de én nem fogok ilyet biztosítani. Mint mindig, most is folytatjuk a munkát az összes csapattal, és együttműködünk velük, ha valamivel szeretnének előállni.”