18 év után távozik az F1-es csapatfőnök, Vettel első győzelme volt számára a fénypont - F1VILÁG.HU

18 év után távozik az F1-es csapatfőnök, Vettel első győzelme volt számára a fénypont

18 szezon után leköszön az AlphaTauri Forma-1-es alakulatának csapatfőnöki posztjáról Franz Tost — az osztrák szakember Dietrich Mateschitz bizalmasaként került a feanzai istálló élére, az elmúlt közel két évtizedben pedig sikerből és mélypontokból is kijutott bőven.

A Red Bull még 2006-ban alapította meg második csapatát a Forma-1-ben a Minardi felvásárlásával, a Toro Rosso irányítását pedig Franz Tostra bízták, aki korábban a Williams motorpartnereként jelenlévő BMW-vel tett szert tapasztalatra a királykategóriában. Tost feladata nem volt egyszerű, hiszen egy sereghajtó istállóból kellett erős középcsapatot fabrikálnia, miközben az egyik legfőbb dolguk az volt, hogy kineveljenek olyan fiatal versenyzőket, akik aztán a Red Bull nagycsapatánál harcolhatnak később a győzelmekért.

„Nagyon érdekes időszak volt, azt kell mondanom. 2005. november 8-án kezdtem Faenzában, 85 emberünk volt. Nem volt könnyű az elején” — mondta az osztrák szakember. „Dietrich Mateschitz azt mondta nekem: ‘Figyelj, van két pillér: először is minden szinergiát fel kell használnod a Red Bull Technologyval, emellett pedig tanítanod kell a fiatal versenyzőket. Nekik aztán a Red Bull Racinghez kell menniük, versenyeket kell nyerniük, ha pedig lehet, világbajnoki címeket.”

„Azt gondoltam magamban, ‘oké, világos, mit akarsz, főnök’, és így kezdődött a dolog. Megkaptunk minden eszközt, az autókat a Red Bull Technologytól, és talán egy kicsit túl jól működött a dolog, mert miután 2008-ban nyertünk Monzában, az FIA és a csapatok változtattak a szabályokon.”

„Előálltak a listázott alkatrészekkel, ami azt jelentette, hogy majdnem mindent házon belül kellett legyártanunk. Meg kellett terveznünk az első szárnyat, a hátsó szárnyat, a teljes kocsitestet, a diffúzort, a padlólemezt és a monocoque-ot. Nem volt meg az infrastruktúránk ehhez, szóval meg kellett találnunk a megfelelő embereket az aerodinamikai részlegre, a tervezéshez, a gyártáshoz, a minőségellenőrzéshez…”

„Ez egy nehéz időszak volt, kihívást jelentett, és be kell valljam, tetszett a dolog. Rengeteget tanultam ebben az időszakban. A másik legnagyobb lépést 2018-ban tettük meg, amikor aláírtunk a Hondával, és mi lettünk a Honda gyári csapata. Szerintem majdnem az egész paddock mosolygott ezen. A McLaren emberei odajöttek hozzám és azt mondták, teljesen megőrültünk, hogy együtt dolgozunk a Hondával. Én pedig azt feleltem, ‘uraim, várjunk egy kicsit, és beszéljünk öt év múlva erről’. De nem kellett öt év, sokkal hamarabb világossá vált, hogy jól döntöttünk.”

Tost az elmúlt 18 év alatt számos olyan versenyzővel dolgozhatott, akik aztán sikerre is vitték a Forma-1-ben: köztük van Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz és Pierre Gasly is. Győzelmet végül kétszer tudtak szerezni: a 2008-as Olasz Nagydíjon Sebastian Vettellel nyertek a vizes pályán, majd 2020-ban Pierre Gaslyval.

„Nem könnyű egyetlen fénypontot kiemelni, de az első győzelem tényleg egy ilyen pillanat volt Sebastiannal, mert kemény küzdelem volt” — mondta Tost. „Nagyon jól összeállt a dolog, mert emlékszem, együtt ültem Gerhard Bergerrel a bokszutca falán, és tudtuk, hogy eshet szombaton és vasárnap — ez pénteken volt. Azt mondtam Gerhardnak, ‘nem értem, a többiek miért nem mennek ki’. Vizes a pálya, Monza pedig esős körülmények között nem könnyű, hiszen egyrészt a pályafelület változik az aszfaltcsík különböző részein, másrészt a Lesmo 1-ben és a Lesmo 2-ben ott az erdő, a víz pedig nem tűnik el.”

„Azt mondtuk a versenyzőinknek, hogy tegyenek meg annyi kört, amennyit csak tudnak, hogy hozzászokjanak a vizes pályához. Amikor pedig elkezdődött az időmérő, az eső pedig rákezdett, láttam, hogy néhány autó intermediate-gumikkal ment ki, én pedig mondtam Gerhardnak, ‘felejtsük el, elvesztek’. És valóban így volt. És ezután megnyerni a versenyt tényleg egy fénypont volt.”

Franz Tost helyét a Ferraritól érkező Laurent Mekies veszi át a csapatfőnöki pozícióban, a faenzai istálló pedig jövőre már új névvel, a hírek szerint Racing Bullsként folytatja szereplését a Forma-1-ben.

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

forma-1 rajt 2024

MEGJELENT!

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!