A Renault versenyzőit, Daniel Ricciardót és Nico Hülkenberget utolólag kizárták a két héttel ezelőtti Japán Nagydíjról, miután a Racing Point bepanaszolta a francia istállót.
Kiderült, a Renault egy automatizált fékerőelosztó-rendszert használ, és bár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerint a megoldással nem szegték meg a technikai szabályzatot, mivel az a versenyzőket segítő berendezésnek minősül, komoly szankcióval sújtották a csapatot.
„Nem az idei szezontól kezdve használjuk, már korábban elkezdtünk dolgozni vele” – ismerte el Cyril Abiteboul, a Renault ügyvezetője.
„Azzal egyetértek, hogy ez egy versenyzőket segítő berendezés, ahogy mondtuk korábban is. De számos dolog annak minősül, és el kell fogadni, hogy van egyfajta szubjektivitás a kérdésben.”
„De ezt már évek óta használjuk, és soha nem gondoltuk, egészen mostanáig, hogy megkérdőjelezik.”
Abiteboul hozzátette, a Racing Point csapata nem követte az ilyenkor megszokott procedúrát, amikor észlelte, hogy a Renault egy ilyen megoldást használ. A silverstone-i istálló arra kérdezett rá az FIA-nál, használhatnak-e olyan megoldást az autójukban, mint riválisuk, és azt a választ kapták, hogy azzal megszegnék a szabályokat.
„A csapat, amely kérdéssel állt elő, és negatív választ kapott, megkérheti az FIA-t arra, hogy álljon elő egy technikai direktívával. De ezt nem tették meg. De megkérhették volna az FIA-t arra is, hogy kifejezetten a mi csapatunkat kezdje el vizsgálni, ha van spekuláció azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen rendszert használunk. De ezt sem tették meg.”
„Ehelyett a versenyt, egy rajongói eseményt használták fel, hogy kizárjanak erről minket a stewardok. Ami egy teljesen más eljárás, hiszen tudjuk, hogy a versenybírók nem engedelmeskednek közvetlenül az FIA-nak a függetlenség nyilvánvaló okai miatt.”
A jelenleg a Haas csapatánál versenyző Romain Grosjean újságírói kérdésre Mexikóban elárulta, az enstone-iak már 2015-ben használták a trükkös eszközt.
Amikor a francia pilótát arról kérdezték, 2015-ben a Belga Nagydíj idején – ahol dobogóra állt – használta-e a rendszert, így felelt: „Előfordulhat, igen.”
Grosjeant aztán megkérdezték arról is, szerinte az automatizált fékerőelosztó-rendszer szabályos volt-e.
„Nos, fogalmazzunk úgy, hogy szerettem volna, ha később lemásoljuk, de a csapatom nem tette meg. Mindenesetre jó megoldás volt.”
Bár a technikai szabályzattal nem ellentétes a Renault innovatív megoldása, a versenyzők válláról nem kis terhet vesz le – a pilótáknak ugyanis egy kör során számos alkalommal kell változtatniuk az autó fékerő-egyensúlyán.
A Racing Point versenyzője, Lance Stroll úgy gondolja, kétségkívül komoly előnyökkel járhatott a használata.
„Az FIA nyilván azért büntette meg őket, mert előnyökkel járt” – mondta a kanadai.
„Persze nem ismerem a rendszer részleteit, vagy azt, hogy ők mennyit állítgatták a kapcsolókat, vagy mennyi köridőt jelentett az egész, és mennyi tempót nyertek még általa. De azt határozottan tudom, hogy okkal büntették meg őket.”
„Egy versenyzőnek rengeteg dolga van, a fékerőelosztást is nagyon sokszor kell változtatni egy futam során, és ha ezt el lehet kerülni, az kétségkívül hasznos.”