Friss hírek

2021: Az F1-ben is jön a költségkorlátozás, de mi is ez pontosan?

A 2021-es F1-es szabályváltoztatások egyik legfontosabb pontja a költségvetési limit bevezetése: a csapatok az autó teljesítményének növelésére maximum 175 millió dollárt költhetnek, és amennyiben ezt nem tartják be, akár a bajnokságból is kizárhatják őket.

Mi is az a költségkorlát, és miért vezetik be? 

Az ún. költségsapka, vagyis a költségvetési limit azt jelenti, hogy a csapatok a 2021-es szezonban egy meghatározott összeg felett nem költhetnek az autó teljesítményének javítására. Ezzel próbálják a kisebb istállók esélyeit növelni, és arra ösztönözni a nagycsapatokat, hogy kevesebb erőforrásból nagyobb teljesítményt legyenek képesek kihozni.

A csapatok költségeiben óriási különbségek vannak jelenleg, így az új szabályok célja, hogy az alacsonyabb költségvetésű istállók is nagyobb eséllyel vághassanak bele a fejlesztésekbe. Nem utolsó szempont, hogy ezzel a Forma-1 költségei összességében is lecsökkennek majd, ami egyébként az elmúlt években folyamatosan növekedett. 

A költségvetési limit más sportágakban is megtalálható: a futball, a kosárlabda és a hoki világában is jelen van ez az eszköz. Ez kontrollálja a költséget, amelyet a csapatok a játékosokra költhetnek, ezzel próbálják megakadályozni, hogy a nagyobb büdzsével rendelkező csapatok össze tudják gyűjteni a legjobb játékosokat. 

Mennyit és mire költhetnek a csapatok 2021-től? 

A 2021-es F1-es szezontól ez a költségvetési limit 175 millió dollár lesz évente. Vannak csapatok, akik jelenleg ennél többet, vannak, akik kevesebbet költenek az F1-ben – ez a korlátozás minden istállóra vonatkozik majd. 

A szabályalkotók hosszas egyeztetéseket követően határoztak úgy, hogy a 175 millió dollár legyen az a határ, amit senki nem léphet át – szempont volt természetesen az, hogy a hosszú távú fenntarthatóságot és stabilitást biztosítani tudják, megtartsák a versenyképes egyensúlyt, az igazságosságot, valamint figyelembe vették azt, hogy a Forma-1-ben továbbra is az egyedi technológiának és a mérnöki kihívásoknak kell főszerepben lennie.

A költségvetési limit egy évre szól, illetve 21 versenyre – ha ez a szám a jövőben növekszik, akkor a csapatok futamonként 1 millió dollárral költhetnek többet. Ez az összeg ugyanennyivel csökken majd, ha esetleg kevesebb futam lenne egy szezonban. 

Ez az összeg az autó teljesítményével kapcsolatos kiadásokat kell hogy fedezze. A marketingköltségek, a pilóták fizetése, valamint a csapat három legjobban fizetett munkavállalójának fizetése nem tartozik ide. A társasági adó, az F1-en kívüli tevékenységek, az ingatlanköltségek, a munkavállalói bónuszok, a bajnokságba történő belépés költségei, a szuperlicenszek, a repülési- és hotelköltségek, valamint ügyfélcsapatként a motorbeszállítói megállapodás díja szintén nem tartozik bele.  

Hogyan ellenőrzik majd a csapatokat? 

Létrehoznak majd egy csoportot, amely ellenőrizni fogja, hogy a csapatok megfelelnek-e a pénzügyi szabályozásnak. Független auditorok fogják ellenőrizni az istállókat, és annak érdekében, hogy megfelelően fel tudjanak készülni a 2021-es szezonra, 2020-ban már tesztelni fogják – azonban szankcióra senkinek nem kell számítania, ha mégis átlépné a korlátot. 

2021-től minden év júniusáig egy időközi (január és április közötti időtartamra vonatkozó) beszámolót kell leadniuk a csapatoknak, az éves kiadásokat pedig a következő év márciusig kell jelenteniük. 

Mi történik, ha valaki túlköltekezi magát? 

Ha a csapatok nem tartják be a költségekre vonatkozó szabályozást, szankcióra számíthatnak. A szabály megszegése többféle módon is előfordulhat: 

  1. A folyamatokkal kapcsolatos szabályszegés, például, ha nem küldik be időben a számláikat. 
  2. Kisebb túlköltés történik, ami azt jelenti, hogy egy istálló kevesebb mint 5 százalékkal lépi túl a limitet. 
  3. Ha jelentős mértékben túllépik a keretet, vagyis több mint 5 százalékkal. 

Ha egy csapat valóban szabályt szegett, szintén háromféle büntetéssel számolhat

  1. Pénzbüntetés: az összeget eseti alapon állapítják meg. 
  2. Kisebb szankció: ez lehet megrovás, pontlevonás a csapattól vagy a pilótától, versenyekről történő eltiltás, a tesztek korlátozása, illetve a költségkeret további csökkentése.
  3. A legsúlyosabb büntetés esetén pedig akár ki is zárhatják a szabályszegő csapatot a bajnokságból

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

2021: Az F1-ben is jön a költségkorlátozás, de mi is ez pontosan?
Wolff: A szűk oldalszekrényeknek nem volt közük a gyenge teljesítményhez
Teljesen más lesz az Aston Martin 2023-as F1-es autója, mint az idei
Ma veheti át második vb-trófeáját Max Verstappen
Szakított kedvesével Charles Leclerc
2026-ban újra jelentősen megváltozhatnak az F1-es autók

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!