A száguldó cirkusz vezetősége és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) folyamatosan egyeztet a Forma-1 csapataival arról, hogyan lehetne izgalmasabbá és kiszámíthatatlanabbá tenni a küzdelmeket 2021-től.
Ross Brawn, az F1 sportigazgatója nemrég elárulta, minden bizonnyal már 2020-ban kipróbálnak bizonyos megoldásokat, például a szombati időmérő futamokat, hogy lássák, mi az, ami valóban működhet a jövőben.
Ahhoz, hogy egyes versenyhétvégéken már jövőre változtassanak az időmérők lebonyolításán, mind a 10 csapat beleegyezésére szükség volna, ám több istállónak is aggályai vannak a tervekkel kapcsolatban.
Például azért, mert az időmérő futamokon jóval nagyobb eséllyel lennének balesetek, a keletkező károk miatt pedig jelentősen megnőhetnek a költségek.
„Számos kérdésre kell választ adnunk, hogy mi történik a parc fermében, és mi lesz akkor, ha például balesetbe keveredünk az időmérő futamon” – fogalmazott a Racing Point ügyvezetője, Otmar Szafnauer.
„Több pótalkatrészre lenne szükség, de ki fizeti ki ezeket? És szintén eltérő lenne a motorok éllettartama, mint ahogy a gumifelhasználás is.”
A jelenlegi időmérő-lebonyolítás komoly szerepet játszik a csapatok gumiválasztásában is: az élcsapatok, melyek a Q3-ba kerülhetnek, akár 5, vagy ennél is több új garnitúrát is felhasználhatnak a kvalifikáció során. Bár egy időmérő futamon csupán egy szettre lenne szükség, a motorok tekintetében egy verseny kétségkívül megterhelőbb volna.
„Megbizonyosodhatnánk arról, hogy ezek a versenyek olyan hosszúak, mint amennyi kilométert egy időmérőn teljesítenénk. De ott se mindenki jut el a Q3-ig, szóval lenne eltérés… És az autótörés kockázata is sokkal kisebb egy időmérőn, mint egy versenyen. Hiszen ott van a rajt – ráadásul a javaslat szerint a versenyeken a bajnoki pontállás fordított sorrendjében állnának fel a rajtrácsra.”
Bár a fordított rajtáccsal kapcsolatos javaslatot több versenyző is kritizálta, Szafnauer szerint az ötlet egyáltalán nem ördögtől való, de kétségkívül tartogathat meglepetéseket.
„Ha a bajnoki pontverseny fordítottját vesszük alapul, akkor az előtted lévő csak kicsivel lassabb nálad. Szóval a leggyorsabb kerülne hátra, de a körülötte lévők sem lennének lassúak. Most, ha valaki kap egy büntetést, vagy elszúrja az időmérőt, a mezőny végéről rajtol, és élvezetes nézni, ahogy átrágja magát a mezőnyön. De ez nem ilyen lenne.”
„A leggyorsabb lenne hátul, vagyis az, aki vezeti a bajnokságot, de könnyen lehet, hogy az, aki ugyanolyan autóban ül, mint ő, közvetlenül előtte lenne. Szóval nem tudom, hogyan bontakozna ki a dolog 25 kör után.”
Az FIA egyébként arra kérte a csapatokat, próbálják meg közösen kidolgozni a lehető legjobb megoldást.
„Mindannyian azt mondtuk, jöjjenek a kérdések, mi válaszolunk ezekre, és aztán majd szavazunk. Szóval megvalósulhat. De egyhangú döntésre lesz szükség ahhoz, hogy már 2020-ban így legyen, és a Forma-1-ben elég nehéz közös nevezőre jutni” – mondta Szafnauer.