Friss hírek

A Bridgestone elégedett az új abroncsokkal

A Bridgestone Motorsport, mint a forma-1-es világbajnoki sorozat hivatalos gumibeszállítója, sikeresnek értékelte az idei év első kollektív tesztprogramját, melynek a spanyolországi Valencia adott otthont a múlt héten.

A Bridgestone Motorsport, mint a forma-1-es világbajnoki sorozat hivatalos gumibeszállítója, sikeresnek értékelte az idei év első kollektív tesztprogramját, melynek a spanyolországi Valencia adott otthont a múlt héten.

A csapatok, a versenyzők és a megfigyelők első alkalommal láthatták akcióban a Bridgestone által erre a szezonra, az első tengelyre fejlesztett új gumik végleges specifikációját.

A 245/55R13 méretű új első abroncs 20 milliméterrel keskenyebb a 2009-es specifikációnál, mellyel kisebb lett a tapadás az első tengelyen.

A Bridgestone ismét négy száraz pályára való keverékkel (kemény, médium, lágy és szuper-lágy) készül a 19 versenyből álló szezonra, versenyenként két kiválasztott abronccsal.

A japán cég a múlt heti teszten ezekből kettőt bocsátott a csapatok rendelkezésére, a lágyat és a szuper-lágyat, valamint a versenyzőknek az új intermédiate- és esőgumit is alkalmuk nyílt kipróbálni a spanyol ringen.

Tetsuro Kobayashi, a Bridgestone Motorsport műszaki igazgatójának nyilatkozata:

Milyen keverékekkel érkeztek Valenciába, és miért pont azokkal?

“A lágy és a szuper-lágy keverékeket hoztuk Valenciába az intermédeate- és az esőgumival együtt. A valenciai egy nem túl nehéz pálya és bár kissé durva a felszíne, jól használhatók itt a lágyabb keverékek. Valenciára jellemző azonban az első abroncsok szemcsésedese az oldalirányú erők következtében, ami jó alkalmat nyújt az első gumik tesztelésére. A jerezi pálya, a következő teszt helyszíne, azonban sokkal nagyobb igénybevételt jelent a hátsó abroncsoknak. Ezen a héten tehát alaposan leteszteljük majd a hátsó gumik teljesítményét.”

Milyen tanulsággal szolgált az év első tesztje a hét csapattal?

“Mindenekelőtt meg vagyunk elégedve a 2010-es gumikeverékek teljesítményével, bár a valenciai pálya sajátossága miatt nem könnyű a valós teljesítményt teljes mértékben megítélni. A kapott eredmény azonban egyelőre megfelel elvárásainknak. Úgy véljük, az ezt követő jerezi teszteken többet megtudhatunk a hátsó abroncsokról, ahol a durva aszfalt és a pálya kiképzése jó lehetőséget nyújt a hátsó abroncsok kipróbálására.”

A következő két teszt Jerezben lesz. Milyen gumikeverékeket visznek oda?

“Mindkét teszt fókuszában a médium keverék áll majd, de mindkét alkalommal ott lesz opcionális gumikeverékként a kemény és a lágy is.”

Miért csak most fejlesztette ki a Bridgestone a keskenyebb első abroncsot?

“Miután a 2009-es szezonban a mintaárokkal ellátott abroncsok helyett bevezették a slick abroncsot, tavaly az első gumik érintkezési felülete nagyobb arányban nőtt, mint a hátsóké, így az ideálisnál nagyobb tapadást is biztosítottak. A csapatok kérésére azonban, melyek az előző évi abroncsokhoz tervezték a 2009-es autókat, 2010-ig elhalasztottuk a keskenyebb első abroncsok bevezetését.”

Mennyivel keskenyebb az új első abroncs és milyen teendőjük volt ezzel kapcsolatban a csapatoknak?

“A kerék vastagságát is beleértve az új első abroncs 20 milliméterrel keskenyebb a 2009-es specifikációnál (a 2010-es első abroncs mérete: 245/55 R13), és javítja az autók egyensúlyát. Ami a csapatokat illeti, nekik figyelembe kellett venniük az új első abroncsot a 2010-es autók tervezésénél, és azt kértük tőlük, hogy nagyobb hátsó terheléssel tervezzék az autókat az új abroncsokra való tekintettel.”

Milyen egyéb változások történtek még ebben az évben az abroncsok szempontjából?

“Az új mérethez természetesen kissé át kellett alakítanunk az első abroncs konstrukcióját, de a hátsó abroncs konstrukcióját is megváltoztattuk, hogy tartósabbá tegyük. A gumikeverékeket is módosítottuk valamelyest, hogy megfeleljenek a hosszabb etapok követelményének, és hogy a 2009-es keverékeknél gyorsabban felmelegedjenek.”

Mennyi munkát jelentett a Bridgestone számára az új abroncsspecifikációk tervezése, fejlesztése és legyártása?

“Egy új abroncsspecifikáció megtervezése és bevezetése óriási munkával jár. Először is nagyon fontos, hogy az abroncsok biztonságosak és jó minőségűek legyenek. Aztán alkalmasnak kell lenniük az új feladatra, melyre tervezve lettek. Kodaira Cityben, a tokiói műszaki központunkban dolgozó tervezők és mérnökök tavaly egész évben a prototípuson dolgoztak, hogy a végleges specifikáció megfelelő minőségű legyen és kiállja a gyári teszteket. Csak akkor kerülhetnek fel az abroncsok az autókra, ha kiállták a gyárban a próbát. Meg kell említenünk, hogy a csapatok is komoly részt vállaltak a munkában, mivel a tőlük kapott szimulációs eredmények nélkülözhetetlenek az abroncsra nehezedő terhelés felmérésében. Ebben a munkában elengedhetetlen az együttműködés, s most alig várjuk, hogy a pályán is lássuk az abroncsokat.”

Az, hogy nem lehet újratankolni az autókat, és vélhetően hosszabb etapok lesznek, fokozott igénybevételt jelent majd az abroncsok számára?

“Az természetesen fokozott igénybevételnek teszi ki az abroncsokat, hogy a tavalyihoz képest a verseny elején mintegy száz kilogrammal nehezebbek lesznek az autók és hosszabb ideig több üzemanyagot kell cipelniük, de a 2010-es karkasz sokkal tartósabb a 2009-esnél – különösen a megerősített hátsó abroncskonstrukció miatt –, s így lehetővé teszi az új szabályok betartását. Gondosan gyűjtjük és elemezzük majd az adatokat a következő téli tesztek és a versenyek során, mivel a 2010-es autók leszorító ereje tovább fog növekedni a szezon folyamán. Máris jóval nagyobb leszorító erőt figyeltünk meg a tavaly mértnél.”

Mi lesz a száraz időre való abroncsválasztás szabálya 2010-ben?

“A 2009-es évhez hasonlóan idén is két nem egymást követő, száraz időre való keveréket visz majd a Bridgestone a legtöbb versenyre: keményet és lágyat vagy médiumot és szuper-lágyat. Néhány futamon, mint például a Monacói Nagydíjon azonban el kell térnünk ettől a szabálytól: oda egymást követő lágy keverékeket kell vinnünk, hogy a lehető legnagyobb tapadást érjük el az utcai pályán. A keverékválasztást idén is a Bridgestone fogja meghatározni az előző évek tapasztalatai és a csapatoktól kapott adatok alapján.”

Hány gumigarnitúrát használhat fel egy pilóta egy futamon?

“Az egy pilóta által egy futamon felhasználható száraz időre való abroncsgarnitúrák számát 2010-ben 14-ről 11-re csökkentették. Ezek között hat garnitúra “primér” abroncs és öt garnitúra “opcionális” abroncs szerepel. Ezen felül négy intermédiate- és három esőgumi-garnitúrát biztosítunk. Ez jó hír a Bridgestone szempontjából, mivel ebben az évben kisegítő csapatokkal közösen végezzük majd az abroncsszerelést az FIA-nak és a csapatoknak köszönhetően.”

Miként lesznek megkülönböztetve a gumikeverékek az idei évben?

“A lágyabbik gumikeveréket zöld sávval jelöljük meg az oldalfal külső peremén. Sok lehetőséget kipróbáltunk, és az oldalfal peremén volt a legjobban látható a jelzés oldalról és szemből is. A zöld szín arra utal, hogy támogatjuk az FIA “Zöld autókért” kampányát.”

Forrás: Bridgestone Magyarország Kft.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

További cikkek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!