A DAS-rendszer csak egy eleme a Mercedes zseniális megoldásának?

2020 Barcelona Pre-Season Test 2, Day 1 - Wolfgang Wilhelm Lewis Hamilton Mercedes
Fotó: Mercedes
A téli teszteken a Mercedes Forma-1-es csapatának innovatív kormányrendszere keltette fel mindenki figyelmét, ám könnyen lehet, hogy az csupán egy kiindulópontja a világbajnok csapat által használt másik okos megoldásnak.

Az úgynevezett DAS-rendszert (azaz kéttengelyű kormányművet) a Mercedes az előszezoni tesztek második tesztnapján vitte pályára. A megoldás lényege az, hogy a versenyzők a kormány előre-hátra mozgatásával állítani tudnak az első kerekek összetartásán. Ennek a gumik optimális hőmérsékleten tartásában lehet szerepe.

A Mercedes szerint szabályos a rendszer, hiszen azt a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) konzultálva fejlesztették ki, noha több rivális is kételkedik a legalitásában. A Red Bull például egyenesen óvással fenyegetőzött az Ausztrál Nagydíj helyszínén, Melbourne-ben.

A Forma-1-ben sok-sok évtizede tevékenykedő neves technikai guru, Giorgio Piola most legújabb cikkében arról ír, nem is a fent nevezett DAS-rendszer a Mercedes legfőbb technikai újítása az idei évre – a világbajnok csapat jó eséllyel egy még hasznosabb megoldást fejlesztett ki.

Kiderült ugyanis, hogy a DAS-rendszer nem is teljesen új F1-es berkekben, inkább csak egyfajta továbbfejlesztés az ezüstnyilak részéről.

AZ A BIZONYOS ACKERMANN-SZÖG

A szóban forgó eszköz az úgynevezett Arckermann-szög alkalmazásával áll összefüggésben, melynek lényege, hogy eltérés mutatkozik a külső- és belső kerekek kormányzási szöge között. Alkalmazása lehetővé teszi azt, hogy a kerekek eltérő utat járjanak be, optimalizálva az oldalkúszási szöget.

Az Ackermann hatást még annak idején Rudolph Ackerman „fedezte fel”, a versenyautók esetében pedig különösen nagy jelentősége van, hiszen a megfelelő beállításokkal az autó jobban és simábban fordul a kanyarokban. Az első két kerék közötti szöget nevezik „Ackermann-szögnek”, mértékén pedig a kormányszerkezet beállításaival lehet változtatni.

Giorgio Piola szerint a Mercedes egy állítható rendszerrel rendelkezik, mely lehetővé teszi a megfelelő Ackermann-szög alkalmazását az adott kanyar sugara alapján. Ezt a felfüggesztésgeometria, valamint az alkalmazott kormányszögek zseniális kombinációjával érik el, és jelentős előnyökkel jár az autó kezelhetősége, valamint az abroncsok élettartama és teljesítménye tekintetében.

A FERRARI IS EZZEL TRÜKKÖZIK

Noha a Mercedes úttörője lehet a dinamikus Ackermann-alkalmazásnak, nem ők az egyetlenek, akik használják! Piola szerint a Ferrarinak is van egy saját verziója, és már a tavalyi autójára felkerült, az idei, SF1000-es modellre pedig finomítottak rajta.

Ez előnyt jelenthet a maranellóiak számára akkor, ha úgy döntenek, ők is beépítik versenyautóikba a DAS-rendszert, mely – mint kiderült – csak egy újabb darab a kirakósban a versenyautók kormányzását tekintve.

Az említett szofisztikált kormányrendszerek komoly előnyökkel járnak a kanyarteljesítmény szempontjából, és az egyenesekben is nagyobb végsebesség érhető el használatukkal, hiszen nemcsak alacsonyabb súrlódást eredményez, de az abroncsok eltérően hozzák létre a turbulens levegőt is az egyenes szakaszokon.

A Mercedes rendszere pedig egy ragyogó példa arra, hogy még a meglehetősen stabil szabályrendszerek közepette is elő lehet állni innovatív megoldásokkal.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS