Sainz sokáig a 4. helyen autózott az Ausztrál Nagydíjon, a futam utolsó újraindítását követően azonban az 1-es kanyarban nekiütközött Fernando Alonsónak, aki emiatt megpördült. A rajtot követő tömegbaleset miatt aztán harmadszor is előkerültek a piros zászlók, majd a versenyirányítás úgy döntött, az utolsó állórajt sorrendjében gurulnak majd célba a versenyautók a biztonsági autó mögött. Fernando Alonso így visszakapta a 3. helyet, Carlos Sainzot azonban 5 másodperces időbüntetéssel sújtották, ami miatt a spanyol a 4. pozícióból visszacsúszott a 12. helyre, és nem szerzett pontot.
A versenyt követően Sainz, illetve a Ferrari csapatfőnöke, Fred Vasseur is csalódottságának adott hangot, mondván, a versenybíróknak meg kellett volna hallgatniuk a versenyzőt, mielőtt döntést hoznak. Vasseur nemrég megerősítette, az ügy felülvizsgálatát kérték a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA).
„Mivel folynak az egyeztetések az FIA-val, és jelentést küldtünk nekik, nem szeretném felfedni ezen egyeztetés részleteit” – mondta a szakember.
„A lényeg, hogy ott volt a Gasly/Ocon esett, és nyilván a Sargeant/De Vries baleset is az 1-es kanyarban, a stewardok reakciója pedig nem ugyanaz volt. De nem szeretnék többet hozzáfűzni.”
A felülvizsgálati folyamat két lépésből áll: első körben a versenybírók eldöntik, hogy foglalkozni kell-e az üggyel, és vannak-e „szignifikáns és releváns új bizonyítékok” az ügyben. Ha úgy döntenek, igen, akkor ezen új bizonyítékok alapján felülvizsgálják az ügyet, és meghozzák döntésüket.
„A folyamat első lépéseként megvizsgálják a petíciónkat, hogy eldöntsék, újranyitják-e az ügyet. Aztán lesz egy második meghallgatás egy kicsit később ugyanazokkal a versenybírókkal, vagy a következő meeting stewardjaival” – folytatta Vasseur.
„Mi arra számítunk, hogy legalább lesz egy nyílt értekezésünk velük, és a sport érdeke is, hogy elkerüljük az efféle döntéseket a jövőben – amikor is van három eset ugyanabban a kanyarban, de nem ugyanazok a döntések születnek.”
„A legfőbb frusztrációt Carlos részéről az okozta – és ezt hallhatták is a rádión –, hogy nem hallgatták meg őt. Mivel az ügye egészen speciális volt, és szerintem lett volna értelme megfontolni, hogy meghallgassák őt a futam után, ahogy Gaslyt és Ocont is – hiszen a dobogót eleve nem érintette az eset.”
„A versenybírókon múlik, mi a megfelelő büntetés, de számomra, Carlos és a csapat számára a diskurzus elindítása az első lépés. A végkifejlet az FIA-n múlik. Megvannak az érveink, de ezeket megtartjuk az FIA-nak. Arra számítunk, hogy felülvizsgálják a döntést, hiszen ez egy felülvizsgálati kérelem, és nem ugyanazt a döntést akarjuk.”
Amennyiben Sainz ügyét felülvizsgálják a versenybírók, és úgy döntenek, eltörlik a rá kiszabott büntetést, a spanyol pilóta visszaszerezheti a 4. pozíciót. Vasseur azt még nem tudja, mikor tartják az ügy meghallgatását, de könnyen lehet, hogy csak az április végi Azeri Nagydíjon, Bakuban.
„Mi szeretnénk, ha korábban tartanák, és valami másra fókuszálhatnánk Bakuban” – mondta. „Rövid idő alatt kell megtenniük. Való igaz, hogy most van négy hét a következő versenyig, így egy kicsit rugalmasabb a dolog. Kimi [Räikkönen] esetében mi két éve, az Alfa Romeónál a következő versenyhelyszínen tartottuk a meghallgatásokat.”