Friss hírek

A Forma-1 háromesélyes bajnokságai (2. rész)

Hamiltont, Alonsót, és Raikkönent hét pont választja el egymástól a Brazil Nagydíj előtt, így 1986 óta ez az első alkalom, hogy hárman is eséllyel pályáznak a vb-címre az utolsó futamon.

Hamiltont, Alonsót, és Raikkönent hét pont választja el egymástól a Brazil Nagydíj előtt, így 1986 óta ez az első alkalom, hogy hárman is eséllyel pályáznak a vb-címre az utolsó futamon.

Ez az első alkalom a Forma-1-ben, hogy három versenyző is legalább 100 pontot tudott szerezni egy szezonon belül, hiszen az elmúlt években csak a két éllovas tudta átlépni ezt az álomhatárt. A sport történetében először Nigel Mansell volt képes erre még 1992-ben, mikor fantasztikus teljesítményt nyújtva toronymagasan megszerezte a bajnoki címet.

A McLaren versenyzői Hamilton és Alonso is harcban állnak még a bajnoki címért az utolsó verseny előtt, melyre legutóbb 1996-ban volt példa, mikor a Williams párosa, Damon Hill és Jacques Villeneuve is bajnoki esélyesként érkezett meg a szezonzáró Japán Nagydíjra.

Hirdetés
 

A McLaren duójának nem szabad elfelejtenie az 1986-os Ausztrál Nagydíjat, mikor a két csapattárs, a Williams színeiben versenyző Mansell és Piquet, egy másik csapat versenyzőjétől, Alain Prosttól (McLaren) kapott ki az utolsó futamon, és ezzel elhappolta előlük a bajnoki címet.

A háromesélyes utolsó futamok – Második rész

1974 – Amerikai Nagydíj (október 6.)

Az 1974-es bajnokságban sokáig négyen voltak harcban a világbajnoki címért, a Ferrari versenyzői, Niki Lauda és Clay Regazzoni, a McLaren színeiben versenyző Emerson Fittipaldi, illetve a Tyrrell sztárja, Jody Scheckter, ám összesen hét különböző pilóta nyert versenyt abban az évben.

Az idény utolsó állomása előtt viszont már csak hárman voltak versenyben a bajnoki címért: Fittipaldi 53, Regazzoni 52, és Scheckter 45 pontjával. A futam előtti teszten Regazzoni hatalmas balesetet szenvedett, és olyannyira összetörte autóját, hogy a Ferrarinak egy új kasztnit kellett küldenie Olaszországból a helyszínre. Scheckternek is új autóra volt szüksége, miután sajátját szintén összetörte a Kanadai Nagydíjon.

Az edzés egy hatalmas balesettel kezdődött, Jean-Pierre Beltoise óriásit bukott, és eltörte a lábát, mely egyben azt is jelentette számára, hogy nem tud részt venni a szezonzárón Los Angelesben.

A pole pozíciót Carlos Reutemann szerezte meg a Brabhammal, míg a második helyen James Hunt végzett a Hesketh-el. A bajnoki esélyesek hátrébb szorultak: Lauda az ötödik pozícióból várhatta a rajtot Jody Scheckter elől, míg Ragazzoni mögöttük sorakozott fel a rajtrácson.

A startnál Reutemann megtartotta vezető pozícióját Hunttal szemben, míg a harmadik helyről rajtoló Mario Andretti versenye már korán véget ért egy elektronikai probléma miatt. Ezzel Lauda megszerezte az ideiglenes harmadik helyet, miközben Regazzoni Ferrarija elkezdett veszteni a sebességéből, és csúnyán lemaradt. Fittipaldinak tehát már csak Scheckterre kellett figyelnie a versenyen.

A tizedik körben Helmut Koinigg hatalmas tempóval a gumifalba csapódott, és az ausztrál versenyző még a helyszínen életét vesztette. A verseny azonban folytatódott: Reutemann továbbra is vezetett Hunt és Pace előtt. Aztán jött Scheckter és Fittipaldi. Regazzoni közben kihajtott a boxba új gumikért, majd visszatért a pályára. Ugyan becsületből még folytatta a körözést, de tudta, elúszott számára a vb-cím.

A futam felénél járva Lauda autója lassulni kezdett, és végül a 39. körben feladta a küzdelmet. Hunt autója is vesztett a tempójából az utolsó körökben, így Pace átvette tőle a második helyet, ezzel kettős győzelmet szerezve a Brabhamnak. Hunt végül a harmadik lett, miközben Fittipaldi megszerezte a bajnoki címet, miután Scheckter a 45. körben egy technikai probléma miatt kiesett.

Kanadai Nagydíj
Amerikai Nagydíj
E. Fittipaldi 52 E. Fittipaldi 55
Clay Regazzoni 52 Clay Regazzoni 52
Jody Scheckter 45 Jody Scheckter 45

1981 – Amerikai Nagydíj (október 17.)

Három hét szünet volt az utolsó verseny előtt, ekkor jelentette be Niki Lauda, hogy 1982-ben visszatér a Forma-1-be a McLaren színeiben. A mezőny Las Vegasba vette útját, hogy eldöntse a világbajnoki cím sorsát.

Az utolsó futam előtt hárman voltak még harcban a vb-címért: Reutemann 49, Nelson Piquet 48, és Jacques Laffite 43 pontjával.

Az időmérő edzésen a bajnokság éllovasa, Carlos Reutemann kaparintotta meg az első helyet csapattársa, Alain Jones előtt. Az osztrák versenyző azonban nem számíthatott segítségre csapattársától, miután az év elején igencsak összekapott vele, nem is beszélve arról, hogy ez volt Jones utolsó versenye a Forma-1-ben, így nem volt mit vesztenie, egyértelműen a győzelem vezérelte.

A harmadik pozícióból Gilles Villeneuve indulhatott Ferrarijával, míg Reutemann nagy riválisa, Nelson Piquet a negyedik lett Alain Prost előtt. A még versenyben lévő Laffite csak a tizenkettedik helyről indulhatott.

Jones remekül kapta el a rajtot és azonnal az élre állt, míg csapattársa Reutemann visszacsúszott Villeneuve, Prost, és Giacomelli mögé még az első kanyar előtt. Watson és Laffite a hatodik, illetve a hetedik helyen voltak, akiket Piquet követett a nyolcadik pozícióban. Mivel Villeneuve csúnyán visszafogta a mezőnyt, Jones senkitől sem zavartatva száguldhatott a győzelem felé.

Villeneuve végül a harmadik körben elvesztette második pozícióját, mikor Prost elment mellette, ám a Renault egyszerűen nem ment olyan jól, mint a Williams, így a franciának esélye sem volt befogni az élen haladó Jonest. A következő körben Laffite megelőzte Watsont, majd a sorrend stabilizálódott: Piquet Reutemann mögött autózott, egyikük sem volt pontszerző helyen.

A tizenhetedik körben Piquet végül megelőzte nagy riválisát, aki mellett Andretti is elment. Piquet már az ötödik helyen volt, miután Villeneuve egy technikai probléma miatt kiesett, ám a brazilt nem sokkal később megelőzte Andretti, mellyel visszacsúszott a hatodik helyre. Eközben Reutemann is áthámozta magát Watsonon, így ha akkor intették volna le a futamot, a két nagy rivális azonos pontszámmal állt volna az élen, bár Piquet több győzelme miatt elvitte volna a bajnoki címet.

Andretti a hátsó felfüggesztés hibája miatt kiesett, mellyel Piquet és Reutemann felugrott a negyedik, illetve az ötödik helyre. Nem sokkal később Prost kiállt új gumikért, ezzel visszacsúszott a hatodik pozícióba, de közben Mansell megelőzte Reutemannt, aki mellett Prost is elment. Carlos végül egyetlen pontot sem szerzett, miközben Piquet ötödik helyével éppen elég pontot gyűjtött ahhoz, hogy megszerezze a bajnoki címet.

Kanadai Nagydíj
Amerikai Nagydíj
Carlos Reutemann 49 Nelson Piquet 50
Nelson Piquet 48 Carlos Reutemann 49
Jacques Laffite 43 Alain Jones 46

1983 – Dél-Afrikai Nagydíj (október 15.)

Az egész évben hatalmas harc volt Alain Prost (57 pont), Nelson Piquet (55 pont), és Rene Arnoux (49 pont) között, és a szezon utolsó versenye előtt még mindhárman eséllyel pályáztak a bajnoki cím megszerzésére.

Az időmérő edzésen Patrick Tambay szerezte meg a pole pozíciót a Ferrarival, azonban Arnoux komoly bajba került, ugyanis meghibásodott az autója, és miközben a pályamunkásom megpróbálták kimenteni, rátolták autóját a lábára, így csak a negyedik pozíciót tudta megkaparintani a Brabham-BMW duója, Piquet és Patrese mögött. Alain Prost az ötödik helyen landolt, míg Keke Rosberg megszerezte a hatodik pozíciót az új Williams-Hondával.

Piquet és Patrese remekül kapta el a rajtot, és azonnal az élre álltak, hogy megkezdhessék leszakadásukat. Az élről induló Tambay nem sokkal később visszacsúszott az ötödik helyre, miután többen megelőzték már az első körökben. Prost időközben a negyedik helyen autózott Lauda mögött.

Piquet a 28. körben állt ki új gumikért, ám az élre tért vissza. Nem sokkal később a turbó meghibásodása miatt Prost kiesett, így már akkor sejteni lehetett, elúszott számára a világbajnoki cím az 1983-as idényben. Aronux is már korán feladata a futamot egy motorprobléma miatt, így a Renault-nál csak abban bíztak, hogy Piquet gond nélkül befejezi a versenyt. A brazil versenyző autója elkezdett lassulni, így csapattársa könnyedén elment mellette, Később Lauda is megelőzte, de miután kiesett, Piquet visszavette tőle második helyét. A 75. körben Cesaris elment a brazil mellett, aki ezzel visszacsúszott a harmadik helyre, ám az elég volt neki ahhoz, hogy bezsebelje a bajnoki címet.

Pár nappal később Prost szakított a Renault-val.

Európa Nagydíj
Dél-Afrikai Nagydíj
Alain Prost 57 Nelson Piquet 59
Nelson Piquet 55 Alain Prost 57
René Arnoux 49 Remé Arnoux 49

1986 – Ausztrál Nagydíj (október 26.)

A nyolcvanas évek egyik legérdekesebb és legdrámaibb fordulatokkal tarkított versenye volt az 1986-os szezonzáró Ausztrál Nagydíj, ahol hárman voltam még harcban a világbajnoki címért. A Williams színeiben versenyző Nigel Mansell 70 ponttal vezetett az utolsó futam előtt, Alain Prost (McLaren, 63), valamint csapattársa, Nelson Piquet (63) előtt, és Ausztráliában egy negyedik hely is elegendő lett volna számára, hogy világbajnok legyen.

Az időmérő edzést Mansell nyerte Piquet és Ayrton Senna előtt. Prost a negyedik helyen követte őket a második sorban. Mansell ugyan jól kapta el a rajtot, azonban Senna a második kanyarban már átvette tőle a vezetést. A második helyen Piquet autózott, akit Rosberg követett, miután mindketten elmentek Mansell mellett. Piquet az első kör végén sikeresen megelőzte Sennát, akitől átvette a vezetést. Ayrton később lassulni kezdett és a negyedik kör végére már Prost is elment mellette.

A hetedik körben Rosberg elment Piquet mellett és elkezdte leszakadni tőle, miközben Prost áthámozta magát Mansellen és elkezdte üldözni Piquet-t. A huszonharmadik körben Nelson megpördült, ám Prost nem sokáig volt előnyben, mert két körrel később defektet kapott autója, így be kellett állni a boxba, mellyel visszacsúszott a negyedik pozícióba.

Piquet folytatni tudta a körözést, és megelőzte Mansellt, mellyel felugrott a második helyre. Prost közben közeledett a Williams versenyzői mögé, és huszonöt körrel a futam vége előtt a három esélyes egymás mögött haladt.

A 63. körben az élen autózó Rosberg a hátsó felfüggesztés meghibásodása miatt feladta a küzdelmet, mellyel Mansell esélyt kapott a győzelemre, ám két körrel később hatalmas sebességnél defektet kapott autója. A brit versenyző ugyan elkerülte a falat, de fel kellett adnia a küzdelmet, mellyel elvesztette a reményt a bajnoki cím megszerzésére. A Williamsnek nem volt más választása, be kellett hívnia a boxba Piquet-t, így Prost átvette a vezetést. Piquet ugyan rohamléptekben közeledett riválisa felé, ám a francia megnyerte a futamot és ezzel együtt a bajnokságot.

Mexikói Nagydíj
Ausztrál Nagydíj
Nigel Mansell 70 Alain Prost 72
Alain Prost 64 Nigel Mansell 70
Nelson Piquet 63 Nelson Piquet 69

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!