A hétfő délelőtt megkezdődő tárgyalás első óráiban a fő téma az volt, hogy a McLaren jogosan adta-e be fellebbezését Lewis Hamilton időbüntetése ellen, ugyanis az valójában egy a futam után kiszabott keresztülhajtásos büntetés volt, ami nem megtámadható.
A hétfő délelőtt megkezdődő tárgyalás első óráiban a fő téma az volt, hogy a McLaren jogosan adta-e be fellebbezését Lewis Hamilton időbüntetése ellen, ugyanis az valójában egy a futam után kiszabott keresztülhajtásos büntetés volt, ami nem megtámadható.
Bár az FIA Fellebbviteli Bírósága előtt megkezdődő tárgyaláson Lewis Hamilton volt a koronatanú, – aki azért veszítette el futamgyőzelmét a Belga Nagydíjon, mert a sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy jogosulatlan előnyre tett szert azzal, hogy levágta az utolsó sikánt, miközben harcban volt az első helyért Kimi Raikkönennel – a fiatal brit délelőtt szót sem kapott.
Ehelyett a jogászok arról vitáztak, hogy egyáltalán van-e helye a McLaren fellebbezésének.
Az FIA szigorú szabályai szerint a keresztülhajtásos büntetés (drive-throught penalty) megtámadhatatlan, azonban a McLaren ügyvédje, Mark Phillips szerint jogos volt a fellebbezés, ugyanis magára a 25 másodperces időbüntetésre vonatkozott.
A tavalyi évben is történt hasonló eset, akkor Vitantonio Liuzzi ügye került a Fellebbviteli Bíróság elé, ugyanis kérdéses volt, hogy az olasz versenyző jogosan kapott-e 25 másodperces időbüntetést, amért sárga jelzés alatt előzött a Japán Nagydíjon. Az akkori büntetést is egy keresztülhajtásos büntetés helyett rótta ki a sportfelügyelőség. Bár az FIA elutasította a Toro Rosso fellebbezését, szabályosnak minősítette azt.
Phillips a délelőtti tárgyaláson folyamatosan azt hangsúlyozta, hogy Hamilton nem került előnybe a sikán átvágásával.
“Több millió néző kísérte figyelemmel azt, ahogy Lewis Hamilton áthalad a célvonalon Spában szeptember 7-én” – mondta az ügyvéd. “Több millió néző látta, hogy Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a pályán, mikor elkezdett esni az eső. Már akkor tudni lehetett, hogy csak idő kérdése és elmegy Kimi Raikkönen mellett. Kimi Raikkönen védtelen volt az esőben. Mindenki látta, hogy Lewis Hamilton a dobogó legmagasabb fokán állva átveszi a győzelemért járó trófeát, és ott ül a futam utáni sajtókonferencián.”
“Két órával a verseny után a stewardok úgy döntöttek, hogy 25 másodpercet hozzáadnak Lewis Hamilton versenyidejéhez, mellyel az elsőről visszasorolják a harmadik helyre. A stewardok azt mondják, hogy Lewis Hamilton átvágta a sikánt, és ezzel előnyre tett szert. A tények bizonyítják, hogy Lewis Hamilton visszaadta előnyét Kimi Raikkönennek. Mikor áthaladtak a célvonalon, Hamilton 6.7 km/h-val volt lassabb, és abban a pillanatban hét méterrel volt mögötte.”
“Ha Raikkönen mögött maradt volna a sikánban és az egyenesben, akkor is meg tudta volna előzni az első kanyarban. Azonban Lewis Hamiltonnak nem volt más választása, mint áthaladni a menekülőúton. Az utolsó pillanatban döntött így, mikor már a sikánban volt. Azok a feltételezések, melyek szerint fékeznie és lassítania kellett volna, egyszerűen tévesek. Ha Kimi Raikkönen nem kényszeríti ki a pályáról, akkor is meg tudta volna előzni a célegyenesben.”
A bíróságon továbbá meghallgatták azt a rádiófelvételt, ami a McLaren sportigazgatója, Dave Ryan, és a versenyigazgató, Charlie Whiting között zajlott le az incidenst követően.
A rádióbeszélgetés így hangozott:
Ryan: “Úgy gondolja, hogy rendben volt? Visszaadta a pozícióját.”
Whiting: “Szerintem rendben volt. Igen.”
Ryan: “Azt gondolja, hogy rendben volt?”
Whiting: “Azt gondolom, hogy rendben volt.”
Hamilton az ebédszünet után beszél az esetről, és mondja el az ő verzióját.