Az Osztrák Nagydíj hétvégéjén Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nyilatkozta azt, szerinte további, sürgős elemzésekre van szükség, hogy biztosak legyenek abban, a 2026-ra tervezett motorszabályok nem ártanak-e majd túlságosan a versenyzés milyenségének az F1-ben.
Az érdekeltek által már elfogadott szabályok szerint 2026-tól 50-50 százalékban oszlik majd meg a hajtás a belső égésű motor, illetve az elektromotor között, egyes vélekedések szerint pedig ez azt eredményezheti, hogy a versenyzők nem tudják majd padlóig nyomni a gázt egy teljes kör során. Bár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerint a helyzet kontroll alatt van, Horner szerint nagyon óvatosnak kell lenni a kérdésben.
„Azt gondolom, talán sürgős figyelmet kellene fordítanunk a belső égésű motor által biztosított erő, illetve az elektromos erő arányára, még mielőtt túl késő lenne” – mondta a szakember. „Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy nem kreálunk egy technikai Frankeinsteint, ami azt követeli majd meg, hogy olyan szinten kompenzáljunk mozgó aerodinamikai elemekkel, illetve csökkentett légellenállással, mely már hatással lesz a versenyzésre – és nem lesz szélárnyékhatás, vagy éppen DRS.”
„Ráadásul ezen motorok jellemzői miatt a belső égésű motor nem válik generátorrá az akkumulátor újratöltéséhez.”
Horner szerint nem bonyolult megoldani a helyzetet, elegendő lenne 5 százalékkal eltolni az arányokat, elmondása szerint viszont rendkívül fontos, hogy ne hibázzanak.
„Van még két és fél évünk, és azt gondolom, egy apró finomítás potenciálisan jobb platformot biztosítana a kasztni számára. Máskülönben a még nem meghatározott kasztniszabályokkal igyekszünk majd eleget tenni a kompromisszumoknak. Holisztikusan kell szemlélni a dolgokat úgy technikai szempontból, mint az F1 érdekei szempontjából. Az F1-nek kerék a kerék elleni csatákra van szüksége. Nem veszíthetjük ezt el, nem engedhetjük meg azt, hogy a versenyzők lefelé váltsanak az egyenesekben, hogy feltöltsék az akkumulátoraikat. Tudom, hogy az FIA nagyon komolyan veszi, és odafigyel erre, ahogy a szimulációk egyre előrehaladott állapotba kerülnek.”
A MERCEDES SZERINT NEM KELL VÉSZMADÁRKODNI
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff ugyanakkor azt mondja, nem kell az ördögöt a falra festeni – Horner szavai mögött pedig inkább az állhat, hogy nem áll olyan jól a Red Bull motorprogramja: mint ismert, az energiaital-gyárosok saját erőforrást fejlesztenek majd 2026-ra a Forddal közösen.
„Szerintem az talán jobban megijeszti őt, hogy a motorprogramja nem áll össze, és talán így akarja kinyírni a szabályokat. Mindig fel kell tenni a kérdést, mi a valódi motiváció akkor, amikor az ember ilyet nyilatkozik” – mondta a szakember újságírói kérdésre.
A Mercedes főnök hozzátette, lehetetlen lesz visszakozni a 2026-os Forma-1-es szabályok kapcsán, melyek mellett az Audi és a Honda is elkötelezte már magát.
„Ez nem fog megtörténni. Nulla az esély rá, nagybetűkkel! Szóval nem tudom, miért merülnek fel ilyen dolgok. Éveken át dolgoztunk ezeken a szabályokon, és belefolytak a munkába az autógyártók is. Egy kompromisszum született, mely végre meggyőzte az Audit arról, hogy csatlakozzon a sporthoz, a Hondát pedig arról, hogy itt maradjon. Ez a lehető legjobb helyzet, amit el lehet képzelni az F1 számára.”
„Hogy kihívást jelent-e? Hogy a kasztnitervezőink azt mondják-e, ’hogyan fogjuk ezt megcsinálni?’. Igen. De szuper kihívás. Ezek a szabályok nem fognak már változni. Nem fogják elhalasztani őket, mert a világnak innovációt kell mutatnunk a fenntarthatóság kapcsán. Csökkentenünk kell a károsanyag-kibocsátást. És rendkívül izgatottak vagyunk ennek kapcsán.”
És bár kihívást jelent az, hogy a 2026-ra tervezett aktív aerodinamikai megoldásokkal a versenyautók hasonló teljesítményre legyenek képesek a kanyarokban és az egyenesekben, mint ma, Toto Wolff szerint egyáltalán nem megoldhatatlan a feladat.
„Vészmadarak!” – mondta a Mercedes-főnök arra a felvetésre, hogy a versenyzőknek majd vissza kell váltaniuk az egyenesekben annak érdekében, hogy újratöltsék akkumulátoraikat.
„Tényleg azt gondolják, hogy nem vagyunk elég innovatívak ebben a sportágban ahhoz, hogy olyan kasztni- és motorszabályokkal álljunk elő, melyekkel elkerülhetjük, hogy a versenyzők lefelé váltogassanak az egyenesekben?”
„Az való igaz, hogyha a mai alvázba beletennénk a jövőbeli motort, akkor lenne néhány nagyon hosszú egyenessel rendelkező pálya, ahol jelentős lemaradások lennének az erőforrás tekintetében. De ez a mai hatékonyság miatt van így. Mi nem a mai kasztnikat fogjuk megerősíteni, amik nehezek, mint egyfajta prototípusok, és nagyok, mint egy elefánt! Újra fel kell majd találnunk 2026-ra.”
„És akár néhány behúzható aerodinamikai elemről, akár az autók formájának változásáról van szó annak érdekében, hogy megfeleljenek a fenntarthatóbb világnak, a nagyobb aerodinamikai hatékonyságnak, szerintem a dolog nagyszerű.”