A Mercedes azt gyanítja, nem áll jól a Red Bull motorprogramja - F1VILÁG.HU

A Mercedes azt gyanítja, nem áll jól a Red Bull motorprogramja

HIRDETÉS
A Mercedes Forma-1-es csapatát irányító Toto Wolff szerint könnyen lehet, hogy nem halad túl jól 2026-os motorjának fejlesztésével a Red Bull, és ez állhat annak érdekében, hogy az energiaital-gyárosok nemrég aggályaikat fejezték ki az új motorszabályokkal kapcsolatban.
Sergio Perez seen during the 10th stop of the FIA Formula One World Championship at the  Red Bull Ring in Spielberg, Austria on July 2, 2023. // Joerg Mitter / Red Bull Ring // SI202307020818 // Usage for editorial use only //
HIRDETÉS

Az Osztrák Nagydíj hétvégéjén Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nyilatkozta azt, szerinte további, sürgős elemzésekre van szükség, hogy biztosak legyenek abban, a 2026-ra tervezett motorszabályok nem ártanak-e majd túlságosan a versenyzés milyenségének az F1-ben.

Az érdekeltek által már elfogadott szabályok szerint 2026-tól 50-50 százalékban oszlik majd meg a hajtás a belső égésű motor, illetve az elektromotor között, egyes vélekedések szerint pedig ez azt eredményezheti, hogy a versenyzők nem tudják majd padlóig nyomni a gázt egy teljes kör során. Bár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerint a helyzet kontroll alatt van, Horner szerint nagyon óvatosnak kell lenni a kérdésben.

„Azt gondolom, talán sürgős figyelmet kellene fordítanunk a belső égésű motor által biztosított erő, illetve az elektromos erő arányára, még mielőtt túl késő lenne” – mondta a szakember. „Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy nem kreálunk egy technikai Frankeinsteint, ami azt követeli majd meg, hogy olyan szinten kompenzáljunk mozgó aerodinamikai elemekkel, illetve csökkentett légellenállással, mely már hatással lesz a versenyzésre – és nem lesz szélárnyékhatás, vagy éppen DRS.”

„Ráadásul ezen motorok jellemzői miatt a belső égésű motor nem válik generátorrá az akkumulátor újratöltéséhez.”

A Red Bull csapatfőnöke óvatosságra int

Horner szerint nem bonyolult megoldani a helyzetet, elegendő lenne 5 százalékkal eltolni az arányokat, elmondása szerint viszont rendkívül fontos, hogy ne hibázzanak.

„Van még két és fél évünk, és azt gondolom, egy apró finomítás potenciálisan jobb platformot biztosítana a kasztni számára. Máskülönben a még nem meghatározott kasztniszabályokkal igyekszünk majd eleget tenni a kompromisszumoknak. Holisztikusan kell szemlélni a dolgokat úgy technikai szempontból, mint az F1 érdekei szempontjából. Az F1-nek kerék a kerék elleni csatákra van szüksége. Nem veszíthetjük ezt el, nem engedhetjük meg azt, hogy a versenyzők lefelé váltsanak az egyenesekben, hogy feltöltsék az akkumulátoraikat. Tudom, hogy az FIA nagyon komolyan veszi, és odafigyel erre, ahogy a szimulációk egyre előrehaladott állapotba kerülnek.”

A MERCEDES SZERINT NEM KELL VÉSZMADÁRKODNI

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff ugyanakkor azt mondja, nem kell az ördögöt a falra festeni – Horner szavai mögött pedig inkább az állhat, hogy nem áll olyan jól a Red Bull motorprogramja: mint ismert, az energiaital-gyárosok saját erőforrást fejlesztenek majd 2026-ra a Forddal közösen.

„Szerintem az talán jobban megijeszti őt, hogy a motorprogramja nem áll össze, és talán így akarja kinyírni a szabályokat. Mindig fel kell tenni a kérdést, mi a valódi motiváció akkor, amikor az ember ilyet nyilatkozik” – mondta a szakember újságírói kérdésre.

A Mercedes főnök hozzátette, lehetetlen lesz visszakozni a 2026-os Forma-1-es szabályok kapcsán, melyek mellett az Audi és a Honda is elkötelezte már magát.

Hirdetés

„Ez nem fog megtörténni. Nulla az esély rá, nagybetűkkel! Szóval nem tudom, miért merülnek fel ilyen dolgok. Éveken át dolgoztunk ezeken a szabályokon, és belefolytak a munkába az autógyártók is. Egy kompromisszum született, mely végre meggyőzte az Audit arról, hogy csatlakozzon a sporthoz, a Hondát pedig arról, hogy itt maradjon. Ez a lehető legjobb helyzet, amit el lehet képzelni az F1 számára.”

„Hogy kihívást jelent-e? Hogy a kasztnitervezőink azt mondják-e, ’hogyan fogjuk ezt megcsinálni?’. Igen. De szuper kihívás. Ezek a szabályok nem fognak már változni. Nem fogják elhalasztani őket, mert a világnak innovációt kell mutatnunk a fenntarthatóság kapcsán. Csökkentenünk kell a károsanyag-kibocsátást. És rendkívül izgatottak vagyunk ennek kapcsán.”

Toto Wolff szerint már nem lehet visszacsinálni a 2026-os szabályokat

És bár kihívást jelent az, hogy a 2026-ra tervezett aktív aerodinamikai megoldásokkal a versenyautók hasonló teljesítményre legyenek képesek a kanyarokban és az egyenesekben, mint ma, Toto Wolff szerint egyáltalán nem megoldhatatlan a feladat.

„Vészmadarak!” – mondta a Mercedes-főnök arra a felvetésre, hogy a versenyzőknek majd vissza kell váltaniuk az egyenesekben annak érdekében, hogy újratöltsék akkumulátoraikat.

„Tényleg azt gondolják, hogy nem vagyunk elég innovatívak ebben a sportágban ahhoz, hogy olyan kasztni- és motorszabályokkal álljunk elő, melyekkel elkerülhetjük, hogy a versenyzők lefelé váltogassanak az egyenesekben?”

„Az való igaz, hogyha a mai alvázba beletennénk a jövőbeli motort, akkor lenne néhány nagyon hosszú egyenessel rendelkező pálya, ahol jelentős lemaradások lennének az erőforrás tekintetében. De ez a mai hatékonyság miatt van így. Mi nem a mai kasztnikat fogjuk megerősíteni, amik nehezek, mint egyfajta prototípusok, és nagyok, mint egy elefánt! Újra fel kell majd találnunk 2026-ra.”

„És akár néhány behúzható aerodinamikai elemről, akár az autók formájának változásáról van szó annak érdekében, hogy megfeleljenek a fenntarthatóbb világnak, a nagyobb aerodinamikai hatékonyságnak, szerintem a dolog nagyszerű.” 

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!