Pedig sokáig az olasz istállónak állt a zászló: Charles Leclerc pénteken, illetve a szombati utolsó szabadedzésen is a leggyorsabb volt, az időmérőn azonban a Q2-ben falnak csapta autóját.
A pole-t végül Valtteri Bottas szerezte meg, mellőle Lewis Hamilton rajtolhat a mai versenyen, miközben Sebastian Vettel a másik Ferrarival csak a 3. rajthelyet kaparintotta meg.
Toto Wolff, a Mercedes motorsport-főnöke elárulta, két dolog is hozzájárult ahhoz, hogy a Mercedesnek sikerült a Ferrari elé kerülnie.
„Nagyon gyorsak voltak pénteken, és elképesztően gyorsak a 3. edzésen” – mondta a szakember a Motorsport.com kérdésére.
„Ezt pedig képtelenek voltunk megoldani, mert túl nagy volt a hátrány. Amikor ilyen jelentős a lemaradás, soha nem fordul elő az, hogy egy autó hirtelen teljesítményt veszít, hiszen tudjuk, hogy az megvan, csak egyszerűen nem tudjuk megfelelő tartományban működtetni a gumikat.”
„És minél tovább tartott az időmérő, annál közelebb kerültünk. A vége felé egy olyan autótól, mellyel a versenyzők nem voltak elégedettek az utolsó szabadedzésen, eljutottunk egy olyan autóig, mely a Q3-ban kiváló volt.”
„Azt gondolom, mi teljesítményt nyertünk azáltal, hogy csökkent a hőmérséklet. A délelőtti aszfalt- és levegőhőmérséklettel a Ferrari a saját ligájában autózott, és amit elkezdett hűlni az idő, változott az erősorrend.”
Wolff elárulta, Vettelnek az is nagyon sokba került, hogy nem tudott szélárnyékozni utolsó mért körében.
„A minimális szélárnyék-hatás, amit nyerni lehet, ha pár másodpercen belül követünk egy másik autót, 1-3 tizedmásodperc. De minden szélárnyékok atyja, amit itt Bakuban meg lehet találni, az akár 6 tized is lehet. Ha ez nincs, az óriási hátrány.”
„Ha van egy autó előtted, ami töri az utat a levegőben, az nagyon hasznos itt, komoly előnyökkel jár. Szóval kettős hátrányba került itt a Ferrari. Vettelnek nem volt szélárnyéka, és a hőmérséklet is a mi kezünkre játszott. Ahogy lehűlt az idő, az autónk jobb lett.”
Wolff elismerte, csőbe húzták a Ferrarit azzal, hogy a Q3 végén kiküldték autóikat a pályára, majd a bokszutca végén leparkoltatták őket – rajtgyakorlatot színlelve.
„Rajtgyakorlat! Igazából ki kell értékelni, hogy mi a jobb: nyerni némi szélárnyékot, vagy a kivezető körre fókuszálni. Láthattuk, Sanghajban mennyire rosszul sülhet el a dolog – voltak, akik nem értek fel a célvonalig.”
„Szóval minden egyes időmérőn látható egy bizonyos minta. Mindenki arra várt, hogy mi kimenjünk, és ezúttal úgy éreztük, hogy csinálunk valami mást. Végül ezt tettük. Délelőtt döntöttünk róla.”
A trükk hátulütője az volt, hogy Hamilton végül nem tudta megfelelően felmelegíteni abroncsait gyorskörére.
„Ezen a hétvégén Lewis döntheti el, hogy ki megy elöl, és nyilvánvaló okokból úgy döntött, hogy Valtteri lesz az első. De aztán mindenki más mögé kerültünk…”
„Nem számítottunk arra, hogy ilyen sokan hirtelen kijönnek mögénk, szóval Lewis és Valtteri kivezető köre nem volt tökéletes. És láthattuk, hogy Lewis mindent az első szektorban veszített el, a második és harmadik szektorban már igazán erős volt.”