Friss hírek

A Mercedes-motor miatt szinte új autót épít a McLaren

Lando Norris, McLaren MCL35, drives over a kerb in a chicane
Noha a 2021-es idényre lényegében változatlanok maradnak a Forma-1 szabályai, a McLaren csapatának lényegében új autót kellett terveznie, hiszen az idei évtől kezdve már a Mercedes erőforrásait használják.

A Forma-1 még tavaly márciusban jelentette be, hogy a koronavírus-járvány miatt 2022-re halasztja az új technikai szabályok bevezetését, emellett pedig a csapatok megállapodtak abban is, hogy 2021-ben is a 2020-as kasztnikat használják majd.

Bevezettek egyfajta zsetonrendszer, melynek köszönhetően azért van némi lehetőségük a fejlesztésre, ezen zsetonokat pedig a McLarennek a Mercedes-motorok beépítésére kellett elköltenie. A wokingiak ugyanis idén már nem a Renault, hanem a német gyártó erőforrásait használják az F1-ben.

Mindez az jelenti, hogy a csapat 2021-es, MCL35M kódjelű modellje lényegében egy új autó lesz.

„Miközben minden más csapat autójának nagy részét átmenti tavalyról, ez ránk nem igaz, köszönhetően annak, hogy a Mercedes erőforrásaira váltunk” – mondta a McLaren gyártási igazgatója, Piers Thynne. „Ez rengeteg átalakítással járt, és lényegében egy új autót építettünk. Az új alkatrészek száma az MCL35M kódjelű modellen nagyjából ugyanannyi, mint amikor megépítettük az MCL35-öst.”

„A kasztni hátsó része és a váltóház a motor körül jelentős mértékben megváltozott, hogy hozzá tudjuk illeszteni az új erőforráshoz. A motorváltás jelentősen módosított az autó architektúráján, illetve azon, ahogy „csomagoltuk” a dolgokat – szóval a hűtés, a csövezés, legyen szó akár folyadékokról, akár levegőről, megváltozott, akárcsak az elektromos kábelezést és a vezérlődobozokat.”

„Persze van néhány szignifikáns összetevő, amit átmentünk, hiszen érkezik a költségplafon is. Az FIA létrehozott egy listát, melyek nem tartoznak ez alá. Ezeket az elemeket lehet használni 2021-ben is, ha a tavalyi autón is fent voltak.”

„Ezt a szabályt maximálisan kihasználtuk, hogy annyi mindent át tudjunk menteni, amennyit csak lehet, mint például a sebességváltó belsejét, a felfüggesztés elemeit. Szóval a 2021-es költségvetésből nem kell ezek tervezésére és gyártására költenünk.”

A McLaren még decemberben homologizálta az MCL35M kódjelet viselő modell tervezését, versenyzői, Lando Norris és Daniel Ricciardo pedig a márciusi teszten vezethetik majd először a 2021-es versenygépet.

Fantáziakép: McLaren

Wokingban pedig már gőzerővel dolgoznak a 2022-es modellen, az aerodinamikai részlegnek erre január 1-je óta van lehetősége. Thynne elárulta, a McLaren már el is kezdte a szélcsatorna-programját 2022-re.

„Ami a 2022-es autó valói gyártását illeti, még nagyon korán van, a fókuszt jelenleg elsősorban arra helyezzük, hogy az elemeket teszteljük a szélcsatornában. Az aerodinamikai tervezés előrehaladtával egyre több és több komponens kerül a szélcsatornába. Ezek a tesztek nagyon fontosak, annak meghatározására szolgálnak, hogy mi az, ami működik, és mi az, ami nem. Amikor ugyanis elérkezünk a 2022-es autó megépítéséhez, szeretnénk, hogy minden azonnal jó legyen.”

„A tesztdarabokkal az aerodinamikai határokat feszegetjük, hiszen így lehet teljesítményt nyerni. Ha működnek, az nagyszerű. Ha viszont nem, akkor is vissza tudunk lépni egyet. A csillagokat kell megcélozni, és mi pontosan ezt tesszük annak érdekében, hogy visszakerüljünk a rajtrács elejére.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

Ezeket is ajánljuk!

További hírek