A német istálló a Sportszabályzat 48.8-as és 48.12-es cikkelyére hivatkozva óvta meg a vasárnapi verseny végeredményét: előbbi azt írja elő, a lekörözött versenyzők hogyan vehetik vissza köreiket a biztonsági autós periódus alatt, míg utóbbi szabály a Safety Car mögötti előzést tiltja.
A szabálytalan előzéssel kapcsolatban már korábban felmentették Verstappent, az FIA pedig nem sokkal ezelőtt bejelentette, a Mercedes másik óvásának sem adott helyt, így Max Verstappen megtarthatja a világbajnoki címet!
A versenybírók természetesen részletes indoklásukat is közzétették. Ebben azt írták, a Mercedes azzal érvelt, hogy a Sportszabályzat 48.12-es cikkelyét két helyen is megszegték, egészen pontosan azon részeit, melyek azt írják elő, hogy „azok az autók, melyeket lekörözött a versenyben vezető, visszavehetik köreiket, és megelőzhetik a biztonsági autót”, illetve, hogy „amint az utolsó autó megelőzte az élen állót, a biztonsági autó a következő körben vissza fog térni a bokszba”.
A Mercedesnél azt állították, ha a sportszabályzat vonatkozó részeit betartják, Hamilton megnyerte volna a versenyt.
A Red Bullnál természetesen védekeztek az üggyel kapcsolatban: az energiaital-gyárosok azzal érveltek, hogy a szabályzatban alkalmazott „any” szó nem azt jelenti, hogy minden autó visszaveheti a körét, illetve, hogy a Sportszabályzat 48.13-as cikkelye szerint, ha megjelenik az üzenet, hogy ”a biztonsági autó ebben a körben a bokszba hajt”, akkor az annak a jele, hogy a Safety Car valóban kimegy abban a körben. Ebben a tekintetben tehát a Red Bull szerint a 48.13-as cikkely „felülírja” a 48.12-est.
Az osztrák istálló azzal is érvelt, hogy a 15.3-as cikkely lehetőséget ad a versenyigazgatónak a szabályok felülírására a biztonsági autó használatával kapcsolatban.
A Red Bull szerint ha nem 5, hanem mind a 8 autó visszaveheti a körét, az nem változtatott volna a verseny végkimenetelén.
A versenyigazgató azt állította, a 48.12-es cikkelynek az a célja, hogy „eltávolítsa” azon lekörözött versenyzőket, akik a versenyben vezetők között vannak, hogy azok „ne avatkozhassanak közbe”, és ennek tudatában alkalmazták végül a 48.13-as cikkelyt.
Michael Masi azt is kifejtette, hogy régóta egyetértés van a csapatok részéről azzal kapcsolatban, hogy amikor csak lehet, „zöld zászlós jelzés” mellett – tehát ne a biztonsági autó mögött – fejezzék be a versenyeket.
A versenybírók szerint a Mercedes óvása helyénvaló volt, ugyanakkor a stewardok arra a következtetésre jutottak, hogy a 15.3-as cikkely lehetőséget ad a versenyigazgatónak arra, hogy döntsön a biztonsági autó használatával kapcsolatban, ebbe pedig beletartozik annak bevetése és visszavonása is.
A stewardok kifejtették, bár a 48.12-es cikkelyt nem alkalmazták teljes egészében, hiszen a biztonsági autó nem a „következő körben” tért vissza a bokszba, a 48.13-as cikkely felülírja ezt a rendeletet, hiszen kötelező behívni a Safety Cart abban a körben, amikor jelzik a csapatoknak, hogy „a biztonsági autó ebben a körben a bokszba hajt”.
A Mercedes egyébként azt szerette volna, ha az utolsó előtti kör alapján hirdetnek végeredményt, a versenybírók szerint viszont ez nem elfogadható, hiszen azzal lerövidítették volna a versenytávot.
A versenybírók tehát úgy döntöttek, elutasítják a Mercedes óvását.
Mindez azt jelenti, hogy Max Verstappen megtarthatja az Abu Dhabi Nagydíjon szerzett győzelmét, ezáltal pedig a világbajnoki címet.
Frissítve: A Mercedes időközben bejelentette fellebbezési szándékát a versenybírók döntésével kapcsolatban.