A silverstone-i istállót nemrég 400 ezer eurós pénzbírsággal és 15 pontos levonással sújtotta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), miután kiderült, hogy idei autójának fejlesztéséhez a Mercedes tavalyi, W10-es modelljének fékcsatorna-terveit is felhasználták.
Az említett alkatrészek 2019-ben még nem listázott elemnek minősültek, azaz a csapatok szabadon vásárolhatták őket más istállóktól, 2020-ban azonban listázott alkatrésszé minősítették azokat.
A Racing Pointnál állítják, nem szegtek szabályt, ugyanis idei autójuk tervezéséhez még a 2019-ben szerzett információkat használták fel, több rivális csapat viszont szigorúbb büntetést követel a csapatnak, ezért fellebbezett a versenybíróság ítélete ellen a Renault és a Ferrari is.
Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke nemrég elárulta, amikor arról voksoltak, hogy a fékcsatornák is listázott alkatrésszé váljanak-e az idei évre, ő is igennel szavazott.
„Számunkra a szabályok teljesen világosak voltak. 2019-ben és 2018-ban szerezhettünk információkat, fékcsatornákat, terveket – amit csak akartunk” – mondta a szakember. „És amint 2020 jött, már nem. Ez az, amit ez a szabály ki akar mondani.”
„De én is megszavaztam, beszéltünk róla a Stratégiai Munkacsoport ülésén, hogy miért kellene. És 100 százalékig biztos vagyok benne ma is, hogy semmi rosszat nem tettünk. Ezért nem is kértünk tisztázást.”
„Tudtuk, hogy mi a szabály célja, mert én is megszavaztam. Láttuk, ahogy le volt írva. Kaptunk adatokat a Mercedestől nem listázott elemekről 2018-ban, és ezeket az adatokat felhasználtuk a fékcsatornák tervezéséhez. Teljesen legálisan.”
Szafnauer rámutatott, amikor az idény előtt az FIA képviselői silverstone-i gyárukban jártak, ők sem kérdőjelezték meg az említett fékcsatornákat.
„Semmit sem rejtettünk el. Teljesen nyitottak voltunk. Az FIA-nak megengedtük, hogy mindent átnézzenek Meghívtuk őket, hogy mindent megvizsgáljanak.”
„Beszéltek a fejlesztőinkkel is, a tervezőinkkel is, mint ahogy a CFD-n dolgozó srácokkal is. Beszéltek az aerodinamikusainkkal bármelyik alkatrészről, amelyikről csak akartak.”
„Még a fékcsatornák is szóba kerültek. Megkérdezték, ’hogyan csináltátok ezeket a fékcsatornákat?’.” Mi elmagyaráztuk, és ők pedig azt mondták, ’oké’, és tovább mentünk. Azt gondoltuk, ennyi volt. Rengeteg lehetőségük volt.”
„Utólag persze lehet azt mondani, hogy ’talán több kérdést kellett volna feltennetek’. De nem rejtegettünk semmit. A fékcsatornák pedig nem listázott alkatrészekből listázott alkatrészekké váltak. Azt gondolom, az ő felelősségük megvizsgálni az efféle dolgokat, ha szerintük sem egyértelmű.”