Pénteken derült égből villámcsapásként érkezett a hír: a Honda a 2021-es szezon végén hátat fordít a Forma-1-nek, nehéz helyzetbe hozva ezzel partnercsapatait, a Red Bull Racinget, illetve a Scuderia AlphaTaurit, mely istállókkal mostanáig öt futamgyőzelmet szerzett a száguldó cirkuszban.
A Honda a megváltozott autóipari környezettel indokolta döntését, szándékát pedig már augusztusban közölte a Red Bull vezérkarával. A végleges döntést végül szeptember végén hozták meg, nem sokkal azután, hogy mindkét F1-es csapat aláírta az új Concorde Egyezményt.
A Honda kiszállása miatt a Red Bull csapatai nehéz helyzetbe kerültek: a Mercedes saját gyári csapatán kívül három istállónak – a Williamsnek, a McLarennek és az Aston Martinnak – szállít majd motorokat 2022-ben, a Ferrari V6-os motorja idén abszolút a leggyengébbé vált a Forma-1-ben, míg a Red Bull Renault-val való viszonya az elmúlt években igencsak megromlott.
A Red Bull motorsport-tanácsadója, Helmut Marko azt mondja, az energiaital-gyártó továbbra is elkötelezett a Forma-1 mellett, ám még nem tudják, milyen motorokkal folytatják 2022-től.
„A rövid távú cél a 2020-as szezon hátralévő részére, illetve 2021-re, hogy a Hondával együtt dolgozva futamgyőzelmekért harcoljunk, és világbajnoki kihívók legyünk” – mondta a szakember.
„Ami azt ezt követő időszakot illeti, dolgozni fogunk csapatainkkal azon, hogy kiértékeljük a legversenyképesebb motormegoldásokat 2022-re, illetve az azt követő évekre. Elkötelezettek maradunk a sport iránt, mindkét csapatunk aláírta az F1 legutóbbi Concorde Egyezményét.”
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner elárulta, természetesen csalódottak a Honda döntése miatt.
„Csapatként megértjük, mennyire nehéz volt erre a döntésre jutnia a Hondának, miszerint a 2021-es szezon végén elköszönnek a Forma-1-től” – mondta a szakember.
„Az autóiparon belüli fókuszváltás arra a döntésre késztette a Hondát, hogy átcsoportosítsa erőforrásait, és megértjük, illetve tiszteletben tartjuk ezeket az okokat. Döntésünk nyilvánvaló kihívásokat tartogat számunkra, de itt voltunk már korábban is, és felkészültek, illetve jól felszereltek vagyunk ahhoz, hogy hatékonyan reagáljunk, ahogy tettük azt a múltban is.”
„Bár csalódottak vagyunk, hogy nem folytatódik partnerségünk a Hondával, büszkék vagyunk közös sikereinkre: 5 győzelmünkre és 15 dobogós eredményünkre a Red Bull két csapatával, és köszönettel tartozunk mindenkinek a Hondánál kivételes erőfeszítéseikért és elkötelezettségeikért.”
Az AlphaTauri F1-es csapatát irányító Franz Tost úgy fogalmazott, „balszerencsés” a japán gyártó döntése.
„A Scuderia AlphaTauri és a Honda egy nagyon jó és profi partnerséget épített fel 2018 óta” – nyilatkozta.
„Balszerencsés, hogy a Honda úgy döntött, hátat fordít az F1-nek, hiszen erőforrásaik teljesítménye folyamatosan és drámaian fejlődött, és az egyik legjobb motorrá vált rövid idő alatt az F1-es mezőnyben, mióta visszatértek a sportba.”
„Meggyőződésem, hogy a folytatásban is jó eredményeket érhetünk el az idei év hátralévő futamain, illetve jövőre.”