Mint ismert, a 2021-es Forma-1-es évadra változtattak a padlólemezre vonatkozó regulákon, hogy csökkentsék a versenyautók aerodinamikai leszorítóerejét a gumik kímélése érdekében.
Bahreinben aztán úgy tűnt, az alacsony hátsó hasmagasságú [rake] versenyautókat talán érzékenyebben érintette a változtatás – egyesek ennek tulajdonítják a Mercedes és az Aston Martin vártnál gyengébb formáját is.
Bár több rivális csapatfőnök szerint sem a rake-beállítások miatt szenved ez a két csapat, az Aston Martint irányító Otmar Szafnauernek határozott véleménye van a kérdésben, pénteken, Imolában pedig elárulta, kőkeményen lobbizik a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA) annak érdekében, hogy változtassanak az aerodinamikai szabályokon.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke viszont elárulta, meglepőnek tartja Szafnauer felzúdulását – pláne egyetlen verseny után.
„Egyetlen „mintavétel” történt eddig, a Mercedes pedig megnyerte ezt a versenyt – az a csapat, mely hagyományosan alacsony rake-beállítású autókat épít” – mondta a szakember a Sky Sports F1 televíziónak.
„Abszolút egy szinten voltak velünk – ha nem jobbak voltak nálunk – a gumikezelést tekintve Bahreinben. Igazán lenyűgözőnek tűntek, ráadásul eddig csak egyetlen pályán voltunk.”
„De ha mindezt figyelmen kívül is hagyjuk, van egy folyamata a szabályok bevezetésének, amiket egyhangúlag meg is szavaztak. Az Aston Martinnak vagy a Racing Pointnak azt megelőzően kellett volna voksolni, hogy a szabály átment az F1 Bizottságán és a Motorsport Világtanácson. De mindegyiket egyhangúlag megszavazták.”
„Amikor pár éve változtak az első szárnyak, az minket érintett igazán érzékenyen. Mi ellene voksoltunk, de kénytelenek voltunk elfogadni.”
„Egy kicsit naiv dolognak tűnik azt gondolni, hogy hirtelen meg fognak változni a szabályok egyetlen futam után – úgy, hogy a procedúrát teljes mértékben követtük. Nem is igazán értem.”
Horner azt mondja, az, hogy egy csapat valamiért lelassul egy szabályváltozás után, része a játéknak.
„Legyen szó akár a befújt diffúzorról, a dupla diffúzorról, a flexibilis szárnyakról, a nem rugalmas szárnyakról, az F-csatornáról, az első szárnyra vonatkozó szabályokról… Ez része a Forma-1-nek.”
„A szabályok alakulnak és változnak, ki kell kerülni ezeket a pofonokat, ilyen az F1. Jövőre jelentősen változnak a szabályok, de a csapatok tisztában vannak ezzel. Sok-sok éve része ez ennek a sportnak.”