Komoly előrelépést vár a Honda erőforrásaitól 2019-ben a Red Bull, a Renault-nál viszont azt állítják, az energiaital-gyárosok csak manipulálják az adatokat, hogy rossz színben tűntessék fel őket.
A Red Bull 2010 és 2013 között sorozatban négy világbajnoki címet nyert a Renault-val karöltve, a V6-os hibrid erőforrások bevezetése óta azonban partnerségük nem volt eredményes, a felek viszonya pedig igencsak megromlott.
Ez vezetett odáig, hogy a Red Bull is a Renault útjai 2019-ben különválnak: az osztrák istálló a Hondával lép szövetségre, miután idén testvércsapata, a Toro Rosso révén közelről figyelemmel kísérhette a japánok teljesítményét.
A Red Bull motorsport-tanácsadója, Dr. Helmut Marko azt mondja, bár nyertek 4 versenyt 2018-ban, gyenge és megbízhatatlan motorjuk miatt jelentős lemaradásban voltak a többiekhez képest.
„Kezdettől fogva a B-ligában voltunk. Volt, hogy az időmérőn 70 lóerő hiányzott. Ez persze pályafüggő volt, előfordult, hogy kevesebb. De átlagosan 40 lóerő lemaradásban voltunk” – mondta a szakember a Motorsport-Total.com című internetes lapnak adott interjújában.
„A GPS-adataink alapján teljesen világos volt, hogy mennyit veszítünk az egyenesekben, és mennyit nyerünk a kanyarokban – így jöttek ki azok az értékek, amiket említettem. Amikor a Ferrari motorját csúcsra járatták, ezek a számok még extrémebbek voltak.”
Marko azt mondja, véleménye szerint a Honda erőforrásaival jóval többször szállhatnak majd harcba a Mercedesszel és a Ferrarival 2019-ben.
„Azon számok alapján, amiket kapunk, igazán optimisták vagyunk a teljesítményt tekintve is. A Honda motorban már most több van, mint a Renault-ban. Ha ezeket az értékeket kombináljuk a saját GPS-adatainkkal, akkor a Mercedes és a Ferrari régiójába kerülünk.”
Mindeközben a Renault-nál azt mondják, nem igaz, amit a Red Bull állít, és a Honda V6-os erőforrásai még mindig le van maradva saját motorjaiktól. Cyril Abiteboul, a francia gyártó F1-es főnöke szerint a Red Bull manipulálja az adatokat.
„A Honda még mindig 20 kW-tal le van maradva tőlünk” – mondta a francia szakember.
„Tudom, mit állít a Renault. De álcázzák a tényeket és manipulálják az adatokat. Értem, hogy mit akarnak elérni ezzel a kommunikációs stratégiával, de semmiféle bizonyítékuk nincs, ami alátámasztaná ezt, sőt, épp ellenkezőleg: a Honda 20 kW-tal mögöttünk jár.”
Helmut Marko mindazonáltal állítja, nagyon optimisták a következő szezont illetően, a Honda ugyanis 2018-ban már bizonyította, milyen komoly fejlődést képes elérni.
„Teljes az eufória Milton Keynes-ben, óriási az optimizmus. Mielőtt aláírtuk a szerződésünket a Toro Rosso részéről, kaptunk egy tervet arra vonatkozóan, hogy milyenek is lesznek a fejlesztések, és ami a legfontosabb, sikerült folyamatosan javítani a teljesítményen.”
„Néhány hete Milton Keynes-ben megtartottuk az első komolyabb stratégiai találkozónkat a Hondával, hogy átbeszéljük a részleteket, és amiért eddig a Toro Rosso volt felelős, most Miton Keynes-be kerül a Red Bull Racinghez. Szerencsére alig 10 percre vagyunk a Honda európai központjától, ami még gyorsabbá és szorosabbá teszi ezt az együttműködést.”
A Red Bull tanácsadója persze tudja, nem lesz könnyű az első közös év, és pontosan tudja, 2019-ben még nem fognak a Mercedes és a Ferrari elé kerülni a motorteljesítményt tekintve, mint ahogy műszaki gondjaik is lesznek.
„Természetesen a riválisok sem alszanak. Viszont ők már annyira elöl járnak, hogy nem fognak olyan nagyot előrelépni, mint mi, akik 10-15 kW lemaradásban vannak.”
„Azt is tudjuk, hogy a stabilitás nehéz lesz, és talán nem lesz elég a három motor. De ha jól választjuk ki a pályákat, pár kör után odaérhetünk az elejébe, ahogy azt Verstappen idén már bizonyította. Ezt tudatosan építettük fel akkor, amikor tudtuk, hogy motorcsere miatt büntetést kapunk.”