A Sauber lemásolta a McLaren trükkös rendszerét - F1VILÁG.HU

A Sauber lemásolta a McLaren trükkös rendszerét

HIRDETÉS

Alig telt el két hét a szezonnyitó óta, máris megérkezett a McLaren által először kifejlesztett szellőző rendszer első másolata, amely a BMW Sauber autóiba került bele. A svájci gárda pénteken dönt annak éles bevetéséről.



Alig telt el két hét a szezonnyitó óta, máris megérkezett a McLaren által először kifejlesztett szellőző rendszer első másolata, amely a BMW Sauber autóiba került bele, ám a svájci alakulat egyelőre még nem döntött arról, hogy azt beveti-e élesben.

A McLaren által kitalált rendszer sokakat meglepett, először mindenki tiltakozott ellene, ám az FIA végül zöld utat adott az elgondolás előtt, így a többiek már akkor jelezték, hogy nem lesz más választásuk, nekik is bele kell ásniuk magukat az elrendezés kifejlesztésébe.

A „szellőző rendszer” egyébként azt a célt hivatott szolgálni, hogy megnövelje az autó végsebességét az egyenesekben oly módon, hogy egy légbeömlőn át az autón átáramló légáramlatok sebességének módosításával, változtasson a hátsó szárny légellenállásán.

A McLaren esetében az orrkúpon lévő légbeömlőbe érkező légáramlatok egy vékony csatornán (így nagy sebességgel) végigáramlanak a pilótafülke alsó részén, majd az üzemanyagtank mellett, a váltó felett, a hosszított motorborításon keresztül a hátsó szárnyat „táplálják”.

A rendszerbe a pilóta is bekapcsolódik (mint mozgó elem – de mivel nem a karosszéria része, így szabályosan), és a lábával, valószínűleg a térdével vagy meg tudja nyitni, vagy el tudja zárni azt a rést, ami a csatornán, mintegy menekülőútként található.

Mikor a pilóta a kanyarokhoz érve szabaddá teszi a rést, a levegő nagy része a pilótafülkébe távozik, így a hátsó szárnyra nem érkezik olyan nagysebességű levegő, ami csökkentené a légellenállást, és a leszorító erőt.

Az egyenesekben, mikor a pilóta eltakarja a rést, ennek ellenkezője történik, és nagysebességű levegő érkezik az üreges motorborításon keresztül a hátsó szárnyhoz, azon kiszökik a levegő, mellyel csökken a légellenállás, és akár 6 km/h-val nagyobb lesz az autó sebessége.

Mivel az idei évtől a karosszéria szezon közbeni módosítására is nagyon szigorú szabályok vonatkoznak, sokan azt gondolták, hogy nehezen lesz lemásolható a McLaren-féle trükkös elrendezés, hiszen az nagyban érinti az autó szerkezetét.

Hirdetés

A Sauber éppen ezért nem az orrészre, hanem a baloldali oldallemez tetejére tervezte a légbeömlőt, amit csütörtökön leragasztott a kíváncsi szemek elől.

Úgy tudni, hogy a McLaren rendszerével ellentétben, nem a hátsó szárny felső, hanem az alsó részére tereli az autón átáramló légáramlatokat, ám arról nincs informáicó, hogy a pilóta miként “kapcsolódik” be a rendszerbe.

A Sauber egyelőre arról még nem döntött, hogy a szombati időmérőn, és a vasárnapi futamon beveti-e a rendszert, először a szabadedzéseken akarja tesztelni, hogy ez mennyire hatékony, ugyanis a szélcsatornában erre nem volt lehetősége, hiszen ott korlátozva van a megengedett maximális sebesség, ahol egyébként működésbe lépne a rendszer.

Pedro de la Rosa megerősítette, hogy csapata kísérletezik a rendszerrel, sőt azt is elárulta, hogy ő már jóval korábban tudott az elképzelésről, hiszen a McLarennél, ahol tesztpilótaként tevékenykedett, már évek óta dolgoznak ennek kivitelezésén.

A spanyol veterán azonban elmondta, hogy a Sauber rendszere teljesen más, és mivel a pontos részleteket nem ismerte, sokat nem tudott segíteni csapatának a rendszer kifejlesztésében, bár nyilván az ötletet nem most vetette fel először, arról a svájci gárda már korábban értesült, ezért is tudja már pénteken pályára vinni azt.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!