A McLaren a tavalyi konstruktőri bajnoki cím elhódításával nemcsak a Mercedes és a Red Bull dominanciáját törte meg, hanem 2009 óta az első olyan csapat lett az F1-ben, amely nem gyári istállóként nyert bajnoki címet. Legutóbb a Brawn GP ért el hasonló bravúrt, amikor megszerezte az egyéni és a konstruktőri bajnoki címet 2009-ben.
A McLaren 2021-ben tért vissza a Mercedes motorjaihoz, korábban az egykori csapatvezető, Ron Dennis úgy vélte, hogy egy ügyfélcsapat nem nyerhetnek bajnokságot azok után, hogy a Mercedes gyári istállót állított csatasorba a Forma-1-ben. Azóta jelentős változások történtek: 2022-ben életbe lépett a motorfejlesztési moratórium, amely megtiltotta a teljesítménynövelő fejlesztéseket, és előírta, hogy az ügyfélcsapatok azonos specifikációjú erőforrásokat kapjanak, mint a gyári csapatok.
HIRDETÉS
HIRDETÉS
Ez a szabályozás biztosította, hogy a Mercedes, mint gyártó, ugyanazt a motorfelszerelést biztosítsa ügyfelei, köztük a McLaren, az Aston Martin és a Williams számára, mint gyári alakulata számára. Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke ugyanakkor azt mondja, nem igazán foglalkoztatja őket az a tény, hogy ügyfélcsapatként sikerült világbajnoki címet nyerniük idén.
HIRDETÉS
„Ez nem különösebben kielégítő, mert manapság, a szabályozásoknak és az FIA jó munkájának köszönhetően a motorok használatában megteremtették a paritást az ügyfél- és gyári csapatok között” – mondta a szakember.
„Őszintén szólva elég nyugodtak lehetünk azzal kapcsolatban, hogy az ügyfélmotorok teljesítménye ugyanolyan jó, mint a gyári csapatoké, és nagyon jó kapcsolatot ápolunk a Mercedes HPP-vel. Nyílt párbeszédet folytatunk, és elismerjük, hogy végső soron mindig a Mercedes hozza meg a döntést például az elrendezést illetően, de a párbeszéd jó a Mercedes motorrészlegével.”
HIRDETÉS
HIRDETÉS
„Tudjuk, hogy figyelembe veszik a véleményünket, és erős a kapcsolatunk. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez az FIA kiváló munkájának köszönhető, amely biztosította, hogy az ügyfélcsapatoknak is lehetőségük legyen futamokat és bajnokságokat nyerni anélkül, hogy gyári csapatok lennének.”
A McLaren győzelme egyértelműen mérföldkőnek számít a Forma-1 történetében, ugyanakkor Stella szerint a szabályozási környezet és a csapatok közötti egyenlőség megteremtése az igazi siker. Ez a győzelem nem csupán a McLaren számára jelent hatalmas eredményt, hanem az egész sportág fejlődését is jelképezi.
HIRDETÉS