Költségplafon-ügy

Alfa Romeo: Norris kedves srác, de attól még büntetést érdemelt volna!

Betelt a pohár az Alfa Romeo Forma-1-es csapatát irányító Fred Vasseurnél azok után, hogy a McLaren versenyzője, Lando Norris nem kapott büntetést a hétvégi Orosz Nagydíjon, holott egyértelmű szabálytalanságot követett el.

A brit pilóta sokáig a győzelemért harcolhatott Szocsiban, ám a hajrában leszakadó eső miatt a slick-gumikkal a túlélésre játszott az utolsó körökben, mígnem csapata végül a bokszba hívta intermediate-abroncsokért.

Norris azonban a bokszbejáratnál visszacsúszott a pályára, és úgy hajtott be kerékcserére, hogy átszelte a bokszbejáratot a pályától elválasztó fehér vonalat – ami szabálytalan. Norris viszont nem kapta meg az ilyenkor szokásos 5 másodperces időbüntetést és 1 büntetőpontot, hanem egy megrovással megúszta az esetet.

Hirdetés
 

A történteknek azért van jelentőségük, mert Norris a 7. helyen ért célba, ha pedig megkapja az 5 másodperces büntetést, Kimi Räikkönen és Sergio Perez mögé, a 9. pozícióba csúszott volna vissza.

Az Alfa Romeo csapatfőnöke, Fred Vasseur érthető módon dühös a történtek miatt, hiszen a svájci-olasz istállót már számos esetben megbüntette idén a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a mostaninál jóval enyhébb kihágások miatt.

„Nagyon szomorú vagyok Lando miatt, mert fantasztikus hétvégét teljesített Szocsiban” – mondta Vasseur a Motorsport.com című internetes lapnak.

„De csak azért, mert kedveljük a srácot, és megérdemelte volna a győzelmet, nem változtatunk a szabályon. Ez a szabály kristálytiszta: ha átmész a vonalon, büntetést kell kapnod.”

„Ezernyi ilyen eset volt már, tízszer kisebbek, mint ez, például [Yuki] Tsunodával Spielbergben, vagy [Kimi] Räikkönennel tavaly, Mugellóban. És pontosan ugyanilyenek voltak a körülmények Lewis [Hamilton] esetében is Hockenheimben.”

Csak a tények kedvéért: Hamiltont a 2019-es Német Nagydíjon azért büntették meg, mert a rossz oldalról került meg egy bóját a bokszbejáratnál, ám valóban 5 másodperces időbüntetést kapott. Érdekes módon viszont a brit versenyző 2018-ban megrovással megúszta, amikor a bokszba hajtás helyett átlépte a fehér vonalat, és visszatért a pályára.

Norris hétvégi esete kapcsán a versenybírók azzal indokolták döntésüket, hogy a brit pilóta lassan haladt, és nem szándékosan cselekedett, és a körülmények miatt nem is volt előre látható az eset.

Vasseur viszont azt mondja, mivel a McLaren versenyzője az ideális ívre csúszott vissza, egyértelműen büntetést érdemelt volna.

„Erre azt mondom, hogy még rosszabb is ilyen körülmények között. Mert amikor Tsunoda egy kerékkel érintette a fehér vonalat Spielbergben, az nem vetett fel biztonsági kérdéseket, nem nyert vele időt. Mert a bokszkijáratnál, ha rámész a fehér vonalra, nem leszel gyorsabb. De büntetést kapott érte. És senki nem is panaszkodott miatta akkor, mert a szabály egyértelmű volt: ráment a fehér vonalra, büntetést érdemel.”

„Múlt hétvégén viszont Lando óriási előnybe került. Mert ilyen helyzetben vagy kapsz 5 másodpercet, vagy megteszel még egy kört slickekkel a vizes pályán, és esetleg 25 másodpercet veszítesz. És lehet, hogy az 5 másodperc nem is elég. Mert tökéletesen emlékszem, hogy amikor Lewis megkapta a büntetését Hockenheimben, a paddock 99 százaléka arra panaszkodott, hogy olcsón megúszta.”

„Most próbálunk magyarázatot kapni az incidenssel kapcsolatban, és mi tűnünk hülyének. A szabály kristálytiszta. Egy szabályalkalmazás során soha nem kell fontolóra venni, hogy milyen előnnyel járt, vagy, hogy megfelelő-e a körülmény.”

Az Alfa Romeo csapatfőnöke szerint a stewardok hétvégi döntése újabb bizonyíték arra, hogy túl sokat mérlegelnek bizonyos esetekben.

„A kérdés számomra inkább az, hogy nyitva hagyjuk-e az ajtót az efféle vitáknak, valahányszor valaki rámegy egy kerékkel a fehér vonalra. Mehetünk a stewardokhoz, magyarázhatunk nekik, megmutathatjuk az adatokat, és egy véget nem érő vita kerekedik…”

„Megdöbbent, hogy az elmúlt pár hétben mennyi kérdés merült fel. Emlékszem, hogy a monzai időmérőn egy versenyző [Nikita Mazepin] akadályozta [Antonio] Giovinazzit, és nem kapott érte büntetést, mert a csapat nem szólt neki. Ez egy vicc. Korábban ez soha nem volt megfontolás tárgya. 3 éve mi pontosan ugyanezt csináltuk Monacóban, Giovinazzi büntetést kapott, és nem panaszkodtam, mert elb*sztuk valakinek a körét.”

Fotó: Alfa Romeo Racing

Vasseur felidézte, az idei Emilia Romagna Nagydíjon Kimi Räikkönent 30 másodperces időbüntetéssel sújtották, mert nem hajtott be a bokszutcába a verseny újraindítása előtt, miután megpördült a pályán.

„Szerintem, amikor Kimire kiszabták azt a nagyon kemény büntetést Imolában, nem vették figyelembe, hogy az egész történet a versenyigazgatótól indult. A szabály ugyanis világosan kimondja, hogy a versenyigazgatónak néhány kör után kell jeleznie a gördülőrajtot, nem pedig akkor, amikor a bokszban vagy.”

„Szóval túl sok volt a polémia az elmúlt 6-7 versenyhétvégén. Azt gondolom, tartanunk kell magunkat a szabályokhoz, ennyi. Ha megnézzük, Spa kész katasztrófa volt. Szocsiban volt egy versenyző [Fernando Alonso], aki túlfutott a kerékvetőn a 2-es kanyarban, és nem a normál menekülőúton jött vissza a pályára. Amikor pedig megkérdeztük a versenyigazgatót, ő azt mondta, rendben van a dolog, mert nem szerzett előnyt. De akkor sem ez a szabály. Ha túlfutsz a kerékvetőn, arra kell menned!”

Vasseur kifejtette, Norris esete az utolsó csepp volt a pohárban, és mivel a vitás esetek miatt már oly sok hátrány érte csapatát, eljön a pont, amikor „kezd egy kicsit sok lenni a dolog”.

„Ha megnézzük az elmúlt 5-6 versenyt, bőven volt vita. És ez nem jó sem a sportnak, sem a csapatomnak, sem a részvényeseimnek. De mindenekelőtt hülyének tűnünk.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Alfa Romeo: Norris kedves srác, de attól még büntetést érdemelt volna!
Schumacher nem tud pályára gurulni a második edzésen
Új padlólemez a Ferrarinál, a Red Bull és a Mercedes semmi újdonsággal nem készült Japánra
Schumacher nagyot bukott az első szabadedzés végén

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!