Alonso tiszta, nem tudott a műbaleset tervéről

A napokban kiszivárgott újabb jelentések szerint az FIA úgy gondolja, hogy a tavalyi Szingapúri Nagydíj győztese, Fernando Alonso valóban semmit nem tudott a Renault tervéről, miszerint Nelson Piquet szándékos balesetével, megmanipulálja a végeredményt.

A napokban kiszivárgott újabb jelentések szerint az FIA úgy gondolja, hogy a tavalyi Szingapúri Nagydíj győztese, Fernando Alonso valóban semmit nem tudott a Renault tervéről, miszerint Nelson Piquet szándékos balesetével, megmanipulálja a végeredményt.

A francia alakulatot azzal vádolják, hogy szövetkezett versenyzőjével, akit arra utasította, hogy egy adott körben és kanyarban – ahol nincs a roncsok gyors eltávolításához szükséges emelődaru – törje össze autóját a tavalyi versenyen, hogy az ezzel előidézett biztonsági autós periódussal, Alonso kezére játssza a győzelmet.

Sokakban felmerült – sőt az idősebbik Piquet határozottan állította –, hogy a kétszeres bajnok is tudott minderről, noha jómaga cáfolta ezt, pedig versenystratégiája igencsak szokatlan volt, mert könnyű autóval kezdte meg a versenyt a mezőny hátsó régiójából egy olyan ringen, ahol szinte lehetetlen az előzés.

Alonso azonban elmondta, hogy a stratégiai döntést a mérnökeire bízta, és a furcsa taktikát annak tudta be, hogy valami teljesen mást akarnak, mint a körülötte lévők, amit a csapat főmérnöke, Pat Symonds is jóváhagyott.

“Először Mr Alonso lett kihallgatva. Azzal kezdte, hogy semmilyen a 2008-as Szingapúri Nagydíj előtti megbeszélésről nem tudott, ahol Mr Briatore, Mr Symonds, és Nelson Piquet vett volna részt, ahogy az állítólagos szándékos baleset tervéről sem volt tudomása” – állt a stewardok jelentésében, melyből az is kiderül, hogy más mérnökök sem lehettek beavatva.

Ezt a feltételezést a verseny alatti rádióforgalom is erősíti, ugyanis a mérnökök nem értették, hogy miért kell Alonsónak a tervezettnél két körrel korábban kiállnia, mikor még volt elég üzemanyag az autójában, mire Symonds csak annyit felelt, hogy ’ne aggódhatok, minden rendben lesz’.

A jelentés így folytatódott: “Ami Mr Alonsót és a többi mérnököt illeti, a stewardok nem találtak olyan bizonyítékot, ami azt feltételezné, hogy bármit is tudtak a tervről, miszerint szándékos balesetet okoznak a 14. körben.”

“A Renault stratégiája agresszív volt, és némiképp szokatlan, de a stewardok úgy ítélték meg, hogy Nelson Piquet-n, Mr Symonds-on, és vélhetően Mr Briatorén kívül a Renault egyetlen alkalmazottja sem tudhatott a tervről.”

“Ezt az álláspontot erősítik azok a dokumentumok, és rádióbeszélgetések, amiket a Renault bocsájtott rendelkezésre.”

Mivel Symonds elismerte, hogy valóban megtörtént az a bizonyos megbeszélés a verseny délelőttjén – ahol a szándékos ütközés lehetősége is felmerült, jóllehet állítása szerint az Piquet-től származott – illetve számos kérdésre megtagadta a válaszadást, a stewardok arra a következtetésre jutottak, hogy Piquet vádjainak nagy része igaz lehet.

Érdekes módon a vizsgálat anyagai szerint a főmérnököt hozták ki az eset kulcsfigurájának, míg a jelentés szerint a stewardok nincsenek olyan helyzetben, hogy egyértelműen kijelenthessék, hogy Mr Briatore is tudott mindenről.

Ennek azonban már nincs is különösebb jelentősége, hiszen a Renault szerdán egy szűkszavú közleményt adott ki, melyben jelezte, hogy nem vitatja az őt ért vádakat, és azokkal nem is fog szembeszállni a Motorsport Világtanács szeptember 21-i rendkívüli ülésén.

A francia cég továbbá megerősítette, hogy mind Briatore, mind Symonds azonnali hatállyal elhagyta a csapatot, mellyel a fő vétkesek távoztak pozíciójukról.

A Renault teljesen más stratégiát választott, mint 2007-ben a McLaren a kémügyben, ugyanis ahelyett, hogy szembeszállt volna a vádakkal, és a végsőkig kitartott volna saját igaza mellett, beismerte bűnösségét, a felelősöket eltávolította pozíciójukból, így a WMSC jövő hétfői ülését igazából már meg sem kellene tartani.

A francia cég képviselőinek azonban meg kell jelenniük Párizsban, hiszen nem a személyek, hanem a csapat ellen indult eljárás, és a bűnös nem úszhatja meg büntetlenül. A Renault nyilvánvalóan tudta, hogy ha tovább tagad, és beigazolódik bűnössége, akkor minden bizonnyal kizárják őket a bajnokságból, sőt talán az egész motorsportból, amit nem kockáztathatott meg.

Azzal pedig, hogy együttműködnek a szövetséggel, enyhébb lehet a büntetés, ám a Motorsport Világtanács ítéletére jövő hétfőig várni kell.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Exkluzív F1-es videók!

Imádod a Forma-1-et? Megnézel mindent, ami kedvenc sportágadról szól? Akkor ne maradj le YouTube-csatornánk újdonságairól sem!