Az Alfa Romeót igencsak meglepte a „delfinezés” felbukkanása - F1VILÁG.HU

Az Alfa Romeót igencsak meglepte a „delfinezés” felbukkanása

HIRDETÉS
Derült égből villámcsapásként érte az Alfa Romeo csapatát a barcelonai teszteken az úgynevezett „delfinezés” jelensége, mely a legtöbb Forma-1-es istállónak problémákat okozott az idény első három tesztnapja során.
77 BOTTAS Valtteri (fin), Alfa Romeo F1 Team ORLEN C42, action during the Alfa Romeo F1 Team Orlen filming day prior the 2022 FIA Formula One World Championship, on the Circuit de Barcelona-Catalunya, from February 27, 2022 in Montmelo, near Barcelona, Spain - Photo Antonin Vincent / DPPI

A 2022-es szezonra jelentősen megváltoztak a Forma-1 szabályai, az idei évtől kezdve újra a talajhatás révén érik el a leszorítóerő nagy részét a versenyautók, a barcelonai teszten pedig felütötte a fejét egy olyan jelenség, mely már évtizedekkel ezelőtt is ismertté vált F1-es berkekben.

Az úgynevezett „delfinezésről” van szó, mely akkor jelentkezik, amikor a versenyautó elér egy bizonyos sebességet az egyenesekben. Ilyenkor a padlólemez alatti rendkívüli szívóhatás miatt a versenyautó orra, szinte ritmusosan elkezd fel-le pattogni – akárcsak egy vízben ugráló delfin! A jelenséget az okozza, hogy az egyenesekben a versenyautó padlólemeze az aszfalthoz ér, elzárva a levegő útját, és lényegében megszüntetve a szívóhatást. Amint ez megtörténik, az autó hirtelen elveszíti a leszorítóerőt, és rövid időre megemelkedik, mielőtt ismét az aszfalthoz szívják a légáramlatok.

A barcelonai teszten próbáltak megoldást találni a problémára a csapatok, ám természetesen korlátozottak voltak a lehetőségeik. A március 10-12. közötti, bahreini tesztre viszont már vélhetően hatékonyabb ötletekkel állnak elő.

Jan Monchaux, az Alfa Romeo technikai igazgatója elismerte, váratlanul érte őket a jelenség, mivel a szélcsatornás- és szimulációs tesztek során nem találkoztak vele.

„Hogy teljesen őszinte legyek, nem számítottunk erre” – mondta a szakember. „Megvitattuk az elmúlt hónapokban azokat a jelenségeket, amik előfordulhatnak, de mivel sem a szélcsatornák, sem a szimulációs eszközök, semelyik eszközünk nem jelezte ezt, valójában egy kicsit meglepődtünk. Azt gondolom, az összes csapat esetében, vagy a legtöbb csapat esetében ez a helyzet.”

Monchaux kifejtette, a csapatoknak vélhetően emelniük kell majd autóik hasmagasságán a „delfinezés” jelensége miatt.

„A kérdés az, hogy mennyivel kell megemelni, 3-5 mm-rel, vagy 20 mm-rel? Remélem, hogy 5-tel, mert akkor kevesebb átalakítást kell végeznünk az autón. De majd meglátjuk.”

Az Alfa Romeo csapata vasárnap tartott filmforgatási napot Barcelonában, és bár csak 100 km állt rendelkezésükre, próbáltak dolgozni ezen a problémán is.

Fred Vasseur csapatfőnök úgy fogalmazott, új szabályok esetén mindig előfordulnak új technikai problémák is, de meggyőződése, hogy meg fogják oldani a „delfinezés” okozta gondokat.

Hirdetés

„Azt gondolom, két-három verseny múlva már senki sem fog erről beszélni” – fogalmazott. „Lesznek más problémák vagy témák, amikről beszéljünk! De meg kell oldanunk. Láthattuk a magunk, illetve más csapatok részéről is, hogy mindenki komoly előrelépéseket tett az első három nap során, jövő héten pedig minden csapatnak új konfigurációja lesz, hogy megoldja teljesen ezt a problémát.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!