Mindez a múlt hétvégi Azeri Nagydíjon vált újra beszédtémává, Fernando Alonso ugyanis az időmérő első etapjának utolsó perceiben gyorsköre során a menekülőutat választotta, ami miatt meglengették a sárga zászlókat – a mögötte érkezőknek pedig nem volt lehetőségük arra, hogy kiharcolják maguknak a továbbjutást. A spanyol mögött Alex Albon autózott, a Williams pilótája pedig meg van győződve arról, Alonso trükközött, és direkt hajtott a bukótérbe – noha a kétszeres világbajnok tagadta mindezt.
Persze nemcsak a mostani eset kapcsán került szóba, hogy büntessék a versenyzőket: Michael Schumacher emlékezetes, 2006-os monacói esete során a versenybírók léptek is, akkor kizárták a német pilótát, mert úgy ítélték meg, hogy a Ferrari versenyzője szándékosan parkolta le autóját a Rascasse nevű kanyarban.
De hasonló incidens történt Monte-Carlóban 2014-ben is, akkor Nico Rosberg hajtott a Mirabeau bukóterébe, megfosztva ezzel csapattársát, Lewis Hamiltont a javítás lehetőségétől.
Az idei monte-carlói időmérőt követően Max Verstappen javasolta, hogy büntessék meg azokat a versenyzőket, akik piros zászlós megszakítást okoznak – a holland azért volt dühös, mert nem tudta megfutni utolsó Q3-as mért körét Sergio Perez és Carlos Sainz balesete miatt.
Bár hivatalosan erről semmiféle dokumentumot nem adtak ki, úgy tudni, az FIA stewardjai Bakuban megvizsgálták Alonso incidensét, vasárnap reggel ugyanis az Alpine sportigazgatója, Alan Permane látogatást tett a versenybírói szobában, akárcsak Otmar Szafnauer csapatfőnök.
A Motorsport.com című lapnak nyilatkozva egyébként Alonso azt mondta, ő támogatná, ha büntetnék azokat a versenyzőket, akik incidensükkel problémát okoznak más versenyzőknek.
„De mindig lesznek nehézségek, mint most, Bakuban, ha például összetöröd az autód, vagy leparkolsz. A 15-ös kanyarban az egyik Haas parkolt le” – mondta a spanyol. „Ha ott parkolsz le, vagy 10 méterrel később, talán szükség lesz a biztonsági autóra, függően attól, hol sikerül megállnod. És akkor megbüntetjük a Haas pilótáját, mert rosszul döntött? Szóval óvatosnak kell lennünk, hogyan avatkozunk bele ezekbe a dolgokba. De igen, egyetértek. Főleg az időmérőn kellene másképp eljárni.”
„Ott van a lassú körök problémája, tiszteletben kell tartanunk a minimális köridőt, aztán forgalomba kerülünk az utolsó kanyarban, van-e szélárnyék, vagy nincs… Szóval okosnak kellene lennünk, és egy másmilyen időmérős formátumban gondolkodni.”
A McLaren versenyzője, Lando Norris szintén támogatja, hogy valamilyen változtatás történjen.
„Igen, természetesen” – mondta, amikor arról kérdezték, egyetért-e az esetleges szigorítással. „Azt hiszem, én voltam az egyik, aki sárga zászlót okozott, de csak azért, hogy kikerüljek Seb [Vettel] útjából.”
„Szerintem van különbség aközött, hogy valaki véletlenül csinálja-e, vagy esetleg azért, hogy eltűnjön az útból, illetve aközött, aki nyilvánvalóan szándékosan csinálja. Főleg, ha másfél másodperccel lassabb a gyorskörében!”
„Az ember persze mindig addig mondja ezt, amíg nem ő csinál valami rosszat. Akkor úgy van vele, ’ó, bárcsak ne vezették volna be ezt a szabályt’, hiszen csak egy egyszerű hibát követ el, mint én, amikor megpördültem Imolában. Természetesen azok most a leghangosabbak, akik még nem követtek el ilyen jellegű hibát.”
A McLaren másik versenyzője, Daniel Ricciardo szerint is pozitív lépés lenne, ha odafigyelnének az efféle dolgokra a versenybírók.
„Nehéz dolog ez, mert minden incidens egy kicsit más lenne. De hacsak nem vágod totálkárosra az autód, ha csak elfékezed magad, vagy a menekülőutat választod, és ezzel okoztál valamit, akkor talán meg kellene vizsgálni a büntetést lehetőségét. A törölt köridő jó megoldás lehet.”
Amikor Ricciardót arról kérdezték, mit gondol Alonso állításáról, hogy nem szándékosan tette, amit tett Bakuban, az ausztrál így felelt: „Lenyűgözően meg tudja győzni az embert! De ez a tapasztalattal jár. Ezért is imádom! De Alex nyilván beszélt a dologról már.”
„Jól tudjuk, hogy mindannyian trükközünk, és tudom, hogy Lewis is megpróbált nem szélárnyékot adni nekünk. Ez is egyfajta taktika. De ott van ennek az ellenkezője, amit nyilván Fernando is csinált. Talán a törölt köridő lehet a megoldás – majd meglátjuk.”
Alonso csapattársa, Esteban Ocon ugyancsak arról beszélt, jó ötlet lenne, ha az így trükköző versenyzőket megbüntessék.
„Szerintem igen, mert Monacóban és Bakuban és szenvedtem meg ezt az időmérőn” – mondta a francia. „És talán egyesek jobban odafigyelnének, ha büntetés járna érte, és nem lenne olyan könnyű bevállalni némi kockázatot, és aztán elmenni a bukótérbe. Én határozottan támogatnám ezt az utcai pályákon.”